غرب به دنبال جایگزینی زلنسکی؛ کودتایی دیگر در راه است؟

11:05 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۷۷۰
غرب به دنبال جایگزینی زلنسکی؛ کودتایی دیگر در راه است؟
کارشناسان می‌گویند که انتشار خبر‌هایی درباره رایزنی غرب با کی‌یف برای مذاکره با روسیه، اعلام عدم برگزاری انتخابات در اوکراین و برجسته شدن نام فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین، همگی از نشانه‌های قصد غرب برای جایگزینی ولودیمیر زلنسکی است.

خبرگزاری میزان - نشانه‌هایی از یک مبارزه پشت پرده در اوکراین اخیراً در سرپیچی آشکار «والری زالوژنی»، فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین از برنامه‌های جنگی بی‌وقفه «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور این کشور آشکار شده است؛ مرگ مرموز دستیار نزدیک «زالوژنی» و امتناع رئیس‌جمهور اوکراین از برگزاری انتخابات در سال آینده.

«لری جانسون»، تحلیلگر سابق سازمان سیا معتقد است که «دست نامرئی» غرب در حال سازماندهی چیزی است که ممکن خواهد بود به تغییر حکومت در اوکراین منجر شود. 

دست نامرئی غرب و آینده زلنسکی

به گفته او، اشاره گسترده به واژه بن‌بست از سوی «زالوژنی» در مصاحبه با مطبوعات انگلیس، که خشم بسیاری را در خیابان بانکوایا، محل اقامت ریاست‌جمهوری اوکراین، برانگیخته است؛ از نظر «جانسون»، این موضوع به هیچ وجه تصادفی نبوده است.

«جانسون»، گفت: همیشه مهم است که به آنچه در رسانه‌ها می‌گذرد توجه دقیق داشته باشیم، زیرا این داستان‌ها به‌طور ناگهانی ساخته نمی‌شوند. من فکر می‌کنم که این هماهنگی از طریق مداخله MI۶ (سازمان جاسوسی خارجی انگلیس) برای بالا بردن شهرت زالوژنی در غرب امکان‌پذیر شد. 

به گفته تحلیلگر سابق سیا، به همین ترتیب، مرگ «گنادی چاستیاکوف»، دستیار فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین نشان از خرابکاری احتمالی سرویس امنیتی اوکراین است. 

به گفته «جانسون»، مطمئناً به نظر من این یک خرابکاری است؛ «زلنسکی» هنوز از سوی سرویس امنیتی اوکراین (SBU) پشتیبانی می‌شود.

با این حال، «جانسون»، می‎گوید که این «زالوژنی» نیست که مشکل اصلی «زلنسکی» است، بلکه حمایت رو به زوال از رئیس‌جمهور اوکراین در غرب، چه در انگلیس و چه در آمریکا است.

پیشتر مجله «تایم»، «زلنسکی» را در جلد اول خود در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان مرد سال معرفی کرده بود. او اکنون روی جلد «تایم» قرار گرفت و مانند «آدولف هیتلر» در آخرین روز‌های زندگی‌اش، با صفات توهم انگیز، دور از واقعیت، دیوانه‌کننده مورد انتقاد قرار گرفت.

تحلیلگر سابق سیا، گفت: بنابراین وقتی می‌بینم که این نوع مقالات هم از منابع انگلیسی و هم از منابع آمریکایی منتشر می‌شود، متوجه می‌شوم که نهاد‌های سیاسی در هر ۲ کشور در حال آماده‌سازی راه خروج برای زلنسکی هستند؛ و زالوژنی ممکن است کسی باشد که می‌خواهند جایگزین زلنسکی کنند.

علاوه بر این، «ان‌بی‌سی نیوز» در چهارم نوامبر (۱۳ آبان) گزارش داده بود که مقام‎های آمریکایی و اروپایی «گفت‌وگوی محرمانه» با کی‌یف درباره احتمالی «مذاکرات صلح با روسیه» برای پایان دادن به بن‌بست را آغاز کرده‌اند.

به نظر می‌رسد تصمیم‌گیرندگان غربی دیگر تردیدی درباره زلنسکی ندارند؛ آن‌ها می‌دانند که او برای تصدی پست ریاست‌جمهوری هیچ صلاحیتی نداشت.

جایگزین احتمالی زلنسکی که خواهد بود؟ 

برخی تحلیلگران می‌گویند که به نظر می‌رسد «زالوژنی» فردی است که می‌تواند با روسیه مذاکره کند، چرا که وی در گذشته، زمانی که ارتباط مسکو و کی‌یف خوب بود، با اعضای ارتش روسیه تماس داشته و با آن‌ها آموزش دیده است.

ظاهرا «ولودیمیر زلنسکی» همچنان در تلاش است تا وضعیت را به نفع خود تغییر دهد. اخیراً، او انتخابات سال آینده اوکراین را لغو کرد. این در حالی است که غرب بر لزوم انجام این رویه در میانه درگیری‌ها اصرار داشته است.

در حال حاضر آن ادعا‌هایی که می‌گفتند اوکراین در حال پیروزی، روسیه در حال شکست، پوتین در حال مرگ، اقتصاد روسیه در حال نابودی و ارتش روسیه ناتوان است، به کلی کنار گذاشته شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *