بازی دیپلماتیک سازمان ملل درباره کمک‌های بشردوستانه به غزه

9:00 - 15 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۹۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازی دیپلماتیک سازمان ملل درباره کمک‌های بشردوستانه به غزه
مرتبط کردن کمک‌های بشردوستانه در غزه به موضوعات دیگر الگویی است که به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد توجه افکار عمومی را از جنایت‌های خود علیه فلسطینیان منحرف کند.

خبرگزاری میزان – همزمان که رژیم صهیونیستی با نمایش وحشتناک خشونت استعماری در غزه قطعا به روایت امنیتی خود آسیب رسانده، جامعه بین‌المللی ترجیح می‌دهد راه دوگانه خود را طی کند. 

به تازگی ۱۲۰ کشور به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه رای مثبت دادند و جای تعجب نیست که آمریکا یکی از ۱۴ کشوری بود که به این قطعنامه رای منفی دادند.

۴۵ کشور دیگر از جمله استرالیا رای ممتنع دادند؛ هم آمریکا و هم استرالیا به روایت رژیم صهیونیستی درباره حماس به عنوان بهانه مخالفت با این قطعنامه اشاره کردند.

از میان کشور‌هایی که به نفع خود رای می‌دهند، باید گفت که الگوی بشردوستانه یک سرمایه‌گذاری دیپلماتیک امن را فراهم می‌کند که توجه را به خشونت استعماری رژیم صهیونیستی جلب نمی‌کند. 

الگوی بشردوستانه سازمان ملل و نادیده گرفتن خشونت رژیم صهیونیستی

در حالی که کمک‌های بشردوستانه برای همه فلسطینی‌های غزه ضروری است، الگوی بشردوستانه خشونت استعماری رژیم صهیونیستی را تشویق می‌کند، زیرا  جامعه بین‌المللی برای کاهش - هرچند موقت - عواقب بمباران بی‌امان رژیم صهیونیستی وارد عمل خواهد شد. 

هیچ عامل بازدارنده‌ای برای رژیم صهیونیستی وجود ندارد، تنها این اطمینان وجود دارد که پس از یک مکث، با فرض موافقت رژیم صهیونیستی با آن، بمباران می‌تواند به نفع گسترش بیشتر استعمار ادامه یابد.

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، ضمن مقصر دانستن مقاومت فلسطین، مدعی شد: ما می‌دانیم که هیچ بحران انسانی مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی وجود ندارد.

آمریکا و استرالیا که هر دو بر پایه خشونت استعماری و پاکسازی قومی بنا شده‌اند، تصمیمات خود را با تکیه بر روایت رژیم صهیونیستی توضیح دادند. 

در این قطعنامه اشاره‌ای به مقاومت فلسطین نشده است، بنابراین، در روایت استعماری، کمک‌های بشردوستانه تنها در صورتی باید در دسترس فلسطینی‌ها باشد که با روایت رژیم صهیونیستی درباره مقاومت فلسطین مرتبط باشد.

استرالیا به اصلاحیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و کانادا که به مقاومت فلسطین اشاره می‌کرد، رأی مثبت داد؛ با این حال، چرا باید قطعنامه مجمع عمومی بر مقاومت فلسطین متمرکز شود، در حالی که هدف رژیم صهیونیستی کل جمعیت فلسطینی در غزه است؟

اگر آمریکا و کانادا و همچنین استرالیا واقعا نگران صهیونیست‌های بازداشت شده از سوی مقااومت فلسطین هستند، چرا بی‌میلی رژیم صهیونیستی برای نجات شهرک‌نشینان خود، محکوم نمی‌شود. 

الگوی بشردوستانه که از سوی سازمان ملل ارائه شده، به شیوه‌ای ترسناک، مضحک است.

تناقض در رویکرد سازمان ملل درباره کمک‌های بشردوستانه

گزارش اخیر سازمان ملل در مورد وضعیت غزه ضرورت فوری کمک‌های بشردوستانه را نشان می‌دهد؛ در سازمان ملل، کمک‌های بشردوستانه تنها مفهومی است که از مکان‌های راحت در جدایی کامل از واقعیت‌ محرومیت ناشی از خشونت استعماری رژیم صهیونیستی بحث می‌شود. آسایشی که نمایندگان سازمان ملل از کمک‌های بشردوستانه، چه موافق و چه مخالف صحبت می‌کنند، صرفاً یک وضعیت غیر ملموس است که جان میلیون‌ها نفر با آن مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

سازمان ملل باید به این تناقض رسیدگی کند؛ مضحک است که گزارش‌های سازمان ملل فوریت کمک‌های بشردوستانه را نشان می‌دهند، اما به‌طور همزمان، چنین کمک‌هایی مورد بحث قرار می‌گیرد و منوط به مجوز رژیم صهیونیستی برای ورود به غزه است.

اگر سازمان ملل کمک‌های بشردوستانه ارائه نکند و اگر کشور‌هایی که به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند، برای تحویل آن تا زمانی که اتفاق نیفتد فریاد نزنند، آن‌گاه کشور‌های عضو سازمان ملل روایت استعماری رژیم صهیونیستی را تایید می‌کنند.

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، گره زدن کمک‌های بشردوستانه به موضوعات دیگر رویکرد دوگانه‌ای است که رژیم صهیونیستی و حامیان آن با استفاده از این الگو توجه افکار عمومی را از جنایت‌های استعماری منحرف می‌کنند.

این رویکرد دوگانه و تناقض باید از سوی سازمان ملل مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه سازمان ملل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *