رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در دانشگاه آزاد تهران شمال

17:01 - 13 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۷۳۴
نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در دانشگاه آزاد تهران شمال
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، به عنوان قطب علمی پدافند غیرعامل کشور، به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، نشست علمی و تخصصی در این حوزه برگزار کرد.

خبرگزاری میزان- به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار محسن ساسانی، جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، به عنوان اولین سخنران این نشست، ضمن تشریح سیر شکل‌گیری و تکامل این سازمان گفت: سازمان پدافند غیرعامل در سال ۱۳۸۲ فعالیت رسمی خود را با این عنوان آغاز کرد.

 ساسانی، سه عنصر تهدید، آسیب‌پذیری و پیامد‌ها را عناصر اصلی در حوزه پدافند غیرعامل خواند و گفت: هر چه علوم و دانش‌ها تازه‌تر و گسترده‌تر و پراثرتر باشند، تهدیدات ناشی از بکارگیری نادرست این علوم و دانش‌ها هم گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند.

جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل، عنصر تهدید را به دلیل ورود فناوری‌های جدید، نو و ناشناخته؛ روز به روز سیال‌تر و پیچیده‌تر خواند و افزود: در حوزه زیرساخت‌ها نیز ورود مباحث نو مانند هوش مصنوعی و افزایش بدافزار‌ها باعث پیچیدگی پایش و صیانت از زیرساخت‌ها شده است، لذا در چنین شرایطی لازم است سیاست‌ها و فعالیت‌های پدافندی نیز به تناسب سطح تهدیدها، بسیار علمی و تخصصی تعریف، تدوین و اجرا شوند.

سردار ساسانی، نقش دانشگاه‌ها را به واسطه جایگاه علمی، تحقیقی و پژوهشی آن‌ها در حوزه ریشه‌یابی، بررسی و تحلیل تهدید‌ها و نیز تدوین راهکار‌ها بسیار ویژه خواند و گفت: طبیعت محیط‌های دانشگاهی باید اینگونه باشد که علم و عمل را به هم پیوند دهند و این ویژگی می‌تواند در حوزه مصون سازی که اصلی‌ترین رسالت سازمان پدافند است بسیار کاربردی و اثرگذار و کمک کننده باشد.

ساسانی، در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه علم، قدرت‌آفرین است و قدرت باعث امنیت می‌شود، گفت: برای داشتن امنیت همه جانبه، باید هم عالم باشیم و هم عامل به علم.

وی به عنون مثال گفت: به دلیل نداشتن توان علمی و نداشتن قدرت بازدارندگی ناشی از توان علمی بود که در آغاز انقلاب ما مورد تهاجم گسترده قرار گرفتیم در حای که اکنون که به سلاح علم و عمل در حوزه دفاعی مجهز شده‌ایم و قدرت بازدارندگی‌مان بسیار زیاد شده است، انگیزه برای تهاجم به کشورمان نیز بسیار کمتر از پیش شده است.

جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تقدیر از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به عنوان قطب علمی پدافند غیرعامل کشور، تصریح کرد: بنده به عنوان کسی که در جریان فعالیت‌های پدافندی در این واحد دانشگاهی هستم از کار‌های بسیار خوبی که در این واحد انجام شده است تشکر می‌کنم و امیدوارم اکنون که ماموریت ارتقاء سطح آموزش نیز به ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل اضافه شده است، میزان تعامل ما با دانشگاه‌ها و خصوصاً این واحد دانشگاهی بیشتر شود و همانطور که تاکنون پایان‌نامه‌ها و مقالات متعددی در حوزه پدافند غیرعامل در این واحد تدوین شده است، ان‌شاالله این روند همچنان ادامه داشته باشد و حتی به سمتی برویم که نتایج این پژوهش‌ها را کاربردی کرده و از آن‌ها در جهت تقویت صیانت از زیرساخت‌های کشور و افزایش قدرت بازدارندگی در برابر دشمنان استفاده کنیم.

سردار ساسانی، در پایان سخنان خود خطاب به حاضرین در این جلسه گفت: از همه شما عزیزانِ محقق، متخصص و صاحب‌نظر درخواست می‌کنم که سازمان پدافند غیرعامل را در حوزه‌های دانشی یاری کنید تا کشوری امن، قوی، مقتدر و مصون داشته باشیم.

پس از سخنان ساسانی، سعید ملماسی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در سخنان کوتاهی با تاکید بر این مطلب که دانشگاه باید مسئله‌محور باشد و با تولیدات علمی خود مسائل اساسی کشور را بررسی کرده و راهکار‌های علمی و اجرایی برای آن‌ها تدوین کند، از زحمات مسئولان سابق واحد در حوزه پدافند غیرعامل تشکر کرد و گفت: ماموریت علمی واحد ما برنامه پدافند غیرعامل است و با ظرفیتی که در واحد داریم باید با یک برنامه‌ریزی مدون از طریق گروه‌های آموزشی، استادان، دانشجویان و رساله‌ها و مقالات علمی را به سمت پرداختن به مسائل پدافندی کشور و حل نظام موضوعات پدافندی سوق دهیم.

نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در دانشگاه آزاد تهران شمال
ملماسی با اظهار امیدواری از اینکه هیچ وقت و در هیچ کجای جهان جنگ و خونریزی نباشد، گفت: هرچند بهترین ابزار پدافند غیرعامل برای جلوگیری از هر جنگ و تهاجمی، دیپلماسی است، اما دنیای امروز دنیای عجیبی است و در این دنیا کشور‌ها -خصوصاً کشور‌های مستقل- بیشتر در معرض تهدید بوده و هستند؛ لذا باید با استفاده از موضوعات پدافندی، تاب‌آوری و قدرت بازدارندگی را در اجزا و ارکان مختلف کشور افزایش دهیم.

در ادامه این نشست عزیزی، مجری برنامه پدافند غیرعامل واحد تهران شمال، ضمن تشریح برنامه‌های علمی واحد، گفت: ما درصدد آن هستیم که نیاز‌های علمی دستگاه‌های اجرایی کشور را به روز کرده و در سامانه قرار دهیم تا دانشجویان با مراجعه به آن سامانه و انتخاب رساله خود از لیست نظام موضوعات موجود در آن، هم از امتیازات ویژه‌ای که برای استادان و دانشجویان در نظر گرفته شده است، بهره‌مند شوند و هم از این طریق به صنعت وصل شده و بخشی از نیاز‌های علمی و اجرایی کشور را مرتفع کنند.

در بخش علمی این نشست محمدرضا فرزاد بهتاش، عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی واحد تهران شمال، سخنرانی خود را با موضوع پدافند غیرعامل در سند راهبردی مدیریت بحران شهر تهران ارائه داد و پس از آن نیز مهدی امینیان، عضو هیئت علمی گروه ... به ارائه سخنرانی با موضوع هوش مصنوعی در شبکه‌های نسل پنجم و ششم و تاثیر آن در زیرساخت‌های حیاتی پرداخت و فاطمه اشرفی، رئیس دانشکده علوم زیستی واحد تهران شمال، به عنوان آخرین سخنران این نشست علمی، مطالب خود را عنوان پدافند غیرعامل در جنگ‌های نوین ارائه کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *