بررسی لغو صلاحیت دونالد ترامپ آغاز شد

10:10 - 09 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۰۲۰
بررسی لغو صلاحیت دونالد ترامپ آغاز شد
جلسات رسیدگی به پرونده دونالد ترامپ در موضوع هدایت شورش ششم ژانویه و به تبع آن رد صلاحیت او آغاز شده است.

خبرگزاری میزان - محاکمه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده لغو صلاحیت براساس متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا در کلرادو آغاز شد.

شاکیان با استناد به نقش ترامپ در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱، از متمم ۱۴ (مربوط به دوران جنگ داخلی آمریکا) برای حذف او از برگه رای در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ استفاده کردند.

در همین حال، وکیل‌های ترامپ این پرونده را تلاشی برای خارج کردن ترامپ از رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا خواندند.

علاوه بر بیانیه‌های آغازین، یک افسر پلیس کنگره آمریکا که در زمان شورش مشغول تامین امنیت کپیتال‎هیل بود و «اریک سوالول»، یک نماینده دموکرات که وحشت فرار از دست حامیان ترامپ را بازگو می‌کرد، علیه ترامپ شهادت دادند. 

این پرونده درباره بخش سوم متمم چهاردهم است که می‌گوید مقام‎های آمریکا که سوگند یاد می‌کنند تا از قانون اساسی حمایت کنند، در صورتی که «درگیر شورش بوده» یا «شورشیان را همراهی کرده باشند»، از سمت‌های دولتی در آینده محروم می‌شوند.

با این حال، قانون اساسی آمریکا درباره نحوه اجرای این ممنوعیت مبهم است.

انتظار می‌رود دادگاه به مدت یک هفته به طول انجامد و قاضی گفته است که می‌خواهد تصمیم خود را تا روز ۲۳ نوامبر (دوم آذر) صادر کند. ترامپ تا پنجم مارس ۲۰۲۴ (۱۵ اسفند ۱۴۰۲)، برای درخواست تجدید نظر فرصد دارد.

شاکی‌ها: ترامپ به سوگند خود «خیانت» کرد

وکیلان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه و مستقلی که این شکایت را مطرح کردند، گفتند که هدف آن‌ها این است که برگزاری یک انتخابات عادلانه در کلرادو در میان نامزد‌های واجد شرایط تضمین شود.

«اریک اولسون»، وکیل مدافع شاکیان، گفت: قانون اساسی ما از فعالیت رسمی دوباره افرادی که به سوگند رسمی خود، مانند ترامپ خیانت کردند، جلوگیری می‌کند.

وکیل ترامپ تشکیل این پرونده را محکوم کرد

«اسکات گسلرم»، وکیل ترامپ و یکی از مقام‌های سابق کلرادو، این روند را محکوم کرد و گفت که این پرونده ضعیف، ضد دمکراتیک و متکی بر نظریه‌های حاشیه‌ای است.

او از «سارا والاس»، قاضی منطقه‌ای کلرادو خواست که در روند انتخابات ۲۰۲۴ و حذف ترامپ از صندوق‌های رای دخالت نکند. 

بخش مهمی از دفاع ترامپ این است که اتفاق‎های ششم ژانویه در واقع یک شورش نبوده است. اگر این ناآرامی‌ها شورش به حساب نیایند، پرونده ترامپ شامل متمم ۱۴ نخواهد شد.

استفاده از اظهارات ترامپ علیه او

گروهی که ترامپ را به چالش کشیده، به‌طور گسترده از کلمات رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه خود او استفاده می‌کرد و ویدئوهایی از اظهارات او در شب انتخابات ۲۰۲۰ پخش کرد. ترامپ در این اظهارات ادعای پیروزی کرده بود.

آن‌ها همچنین پیام‌های ترامپ در رسانه‌های اجتماعی را از دوره پرآشوب پس از انتخابات، از جمله در دسامبر ۲۰۲۰ ارائه کردند که در آن، او به هوادارانش گفت برای اعتراض در ششم ژانویه به واشنگتن بروند.

«شان گریمزلی»، یکی از وکیل‌های شاکیان به قاضی گفت که هدف از ارائه این مطالب نشان دادن وضعیت روحی ترامپ و ارتباطات او با حامیانش بوده است.

مخالفان همچنین به بسیاری از یافته‌های کمیته دوحزبی مجلس نمایندگان، که ششم ژانویه را مورد بررسی قرار دادند، استناد کردند. این کمیته لغو صلاحیت ترامپ را بر اساس متمم چهاردهم توصیه کرده بود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *