تقدیم یا ارسال؛ بودجه ۹۸ در هاله‌ای از ابهام/ روحانی به مجلس می‌رود؟

12:37 - 18 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۴۱۸۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
روشن نیست که آیا لایحه بودجه ۹۸ به مجلس «تقدیم» یا «ارسال» شده است و اینکه هفته آینده رئیس جمهور برای تقدیم این لایحه در صحن علنی مجلس حضور خواهد داشت یا خیر.

روحانی هفته اینده به مجلس می‌رودگروه سیاسی ؛ طبق ماده ۱۸۶ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند.

تاخیر دولت یا عدم آمادگی مجلس
ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور از سوی دولت به مجلس با کش و قوسی همراه است. دولت باید طبق تاریخ مقرر در ۱۵ آذرماه لایحه بودجه را تقدیم هئیت رئیسه مجلس می‌کرد، اما به دلیل تقارن این روز با روز غیر کاری مجلس، تصمیم‌گیری برای زمان ارائه این لایحه مقداری سخت شد؛ البته هئیت رئیسه مجلس پیش از ۱۵ آذرماه اعلام کرده بود آمادگی دارد تا با برگزاری جلسه‌ای در روز پنجشنبه، این لایحه را از دولت تحویل بگیرد.

بهروز نعمتی ۱۱ آذرماه در گفت‌وگو با خبرنگار میزان با اشاره به جمع‌بندی هیئت رئیسه مجلس درباره برگزاری جلسه علنی روز پنجشنبه(هفته گذشته) برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ از سوی دولت گفت: هنوز منتظریم تا معاون پارلمانی رئیس جمهور زمان ارائه لایحه بودجه رابه مجلس اعلام کند.
 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: اگر دولت زمان ارائه لایحه بودجه ۹۸ را بگوید ما آمادگی داریم که روز پنجشنبه (هفته گذشته) جلسه علنی برگزار کنیم در غیر این صورت این مسئله به بعد از تعطیلات مجلس موکول می‌شود.

بودجه نوبخت
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۴ آذر ماه و در حاشیه نشست هیئت دولت، گفت: لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در ۱۴ جلد آماده شده است. با توجه به اینکه نمایندگان مجلس برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود رفته‌اند، لایحه بودجه در زمان قانونی به مجلس ارسال می‌شود.

در حالی نوبخت از ارائه لایحه بودجه در زمان مقرر به مجلس سخن گفت که سخنگوی هئیت رئیسه مجلس یک روز پیش از آن و در جمع خبرنگاران پارلمانی گفته بود  طبق رایزنی‌های انجام شده با دولت، لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور روز یکشنبه ۲۵ آذر به مجلس ارائه می‌شود.
 
طبق گفته نعمتی به دلیل اینکه نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند، مجلس جلسه علنی نخواهد داشت و به همین دلیل ارائه بودجه سال ۹۸ کل کشور به یکشنبه دو هفته آینده موکول می‌شود.
 
با همه این تفاسیر تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸  به مجلس در هاله ای از ابهام قرار دارد چرا که تاکنون بهارستان‌نشینان درباره ارائه این لایحه از دولتمردان واکنشی دال بر اینکه این لایحه را تحویل گرفته‌اند، نداشته‌اند.

تقدیم یا ارسال
این در حالی است بهروز نعمتی ۱۵ آذرماه درباره اظهارات نوبخت مبنی بر ارسال لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی گفت: تقدیم بودجه با ارسال بودجه متفاوت است. بودجه از سوی رئیس جمهور به مجلس تقدیم می‌شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد طبق قانون دولت باید لایحه بودجه را ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه کند. هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که آمادگی برگزاری جلسه در روز پنجشنبه( هفته گذشته) برای تقدیم بودجه سال ۹۸ از سوی دولت به مجلس را دارد.

طبق گفته نعمتی، بر اساس ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی دولت باید ۱۵ آذرماه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند. آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با آقای لاریجانی صحبت کرد و اعلام کرد آقای رئیس جمهور به دلیل حضور در سفر سمنان نمی‌توانند در جلسه کمیسیون حضور یابند، بنده نیز با آقای امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور صحبت کردم و ایشان هم اعلام کردند آقای رئیس جمهور در سفر هستند و نمی‌توانند در مجلس حضور یابند، لذا جلسه روز پنجشنبه مجلس به درخواست دولت لغو شد.

اطلاع ندارم
امروز محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی از این سوال خبرنگار میزان که آیا لایحه بودجه ۹۸ تقدیم مجلس شده است؟ اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: خبر ندارم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *