آسیب‌پذیری خبرنگاران در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی

8:58 - 06 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۴۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آسیب‌پذیری خبرنگاران در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی
تجاوزهای بی‌امان رژیم صهیونیستی در نوار غزه، خطر بسیاری را برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حاضر در این منطقه به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان – همزمان با ادامه یافتن حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، خبرنگاری اکنون بیش از هر زمان دیگری برای همگام شدن با تحولات جاری در مکانی که به سرعت در حال تغییر است، مهم و دشوار شده است. 

با این وجود، این حرفه روزبه‎‌روز در غزه خطرناک‌تر می‌شود، زیرا داده‌ها و تحقیقات درباره این موضوع به وضوح خطرات را نشان می‌دهد.

آنچه بسیار نگران کننده است این است که بیشتر جنایت‌های ارتکابی علیه روزنامه‌نگاران بدون مجازات می‌مانند.

 

 

به گزارش «میدل‌ایست مانیتور»، در بحبوحه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به اراضی فلسطینی و نوار محاصره شده غزه، جنایت‌های این رژیم علیه خبرنگاران بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است.

به گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ)، از ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، دستکم ۳۲ خبرنگار و روزنامه‌نگار از سوی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

بیشتر این روزنامه‌نگاران (۲۲ نفر) فلسطینی هستند که در پی بمباران بی‌امان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

علاوه بر این ۸ روزنامه‌نگار نیز در پی این حملات زخمی شده و ۹ نفر دیگر نیز ناپدید هستند؛ همچنین مواردی از تهدید، سانسور و قتل اعضای خانواده روزنامه‌نگاران نیز ثبت شده است.

 

 

جدیدترین مورد فاجعه‌بار درباره خبرنگار الجزیره، «وائل الدحدوح» بود که تمام خانواده او از جمله همسر، دختر و پسرش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیدند.

عادت دیرینه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن روزنامه نگاران

رژیم صهیونیستی پیش از این نیز خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را هدف قرار داده و بسیاری از آن‌ها را به شهادت رسانده است؛ شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار شبکه الجزیره یکی از این موارد است که سال ۲۰۲۲ از سوی نظامیان صهیونیست در جنین به شهادت رسید.

علاوه بر این در ماه می ۲۰۲۱، «یوسف ابوحسین»، گوینده رادیو، در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسید.

 

 

در آوریل ۲۰۱۸، ۲ روزنامه‌نگار به نام‌های «احمد ابوحسین» و «یاسر مرتجع» از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه هدف گلوله قرار گرفتند.

در جریان شعله‌ور شدن جنگ در سال ۲۰۱۴، «سیمون کامیلی»، روزنامه‌نگار ایتالیایی، و خبرنگاران فلسطینی دیگر مانند علی شهدا ابوافاش، محمد دهر، محمد نورالدین الدیری، رامی رایان، سامح العریان، عهد زقوت، خالد حمد و حمید شیباب، همگی در پی حملات زمینی یا هوایی رژیم صهیونیستی کشته شدند.

دیگر روزنامه‌نگارانی که در گذشته از سوی نیرو‌های صهیونیست کشته یا مجروح شدند عبارتند از «جیمز میلر»، مستندساز ولزی، که از ناحیه گردن هدف گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و «آنتونی شادید»، که هنگام تهیه گزارش برای «بوستون گلوب» هدف قرار گرفت.

ارقام هشدار دهنده

سوابق ثبت شده از سوی یونسکو تصویری تلخ را برای امنیت خبرنگاران در فلسطین اشغالی ترسیم می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) نیز گزارشی منتشر کرد که چشم‌اندازی مشابه را ارائه می‌دهد.

مدیر امور اضطراری کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، می‌گوید علاوه بر تلفات شدیدی که حملات رژیم صهیونیستی برای غیرنظامیان در منطقه به همراه داشته است، این حملات در غزه به مرگبارترین دامنه برای خبرنگاران از زمانی که کمیته شروع به ردیابی مرگ روزنامه‎نگاران در سال ۱۹۹۲ کرد، منجر شده است.

آخرین باری که روزنامه‌نگاران با چنین خطر شدیدی در فلسطین اشغالی مواجه شدند، در جریان انتفاضه دوم در اوایل دهه ۲۰۰۰ بود که بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ نفر طی بیش از ۴ سال به شهادت رسیدند و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران شهادت ۱۳ روزنامه‎نگار را در آن زمان ثبت کرد.

آمار اخیر درباره وضعیت روزنامه‌نگاران در غزه احتمالا بسیار کمتر از آمار واقعی است و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید که آن‌ها همچنین در حال بررسی دستکم ۱۰۰ گزارش بیشتر درباره کشته، مفقود، بازداشت یا تهدید روزنامه‌نگاران هستند؛ مدیر این نهاد بین‌المللی، گفت که در میان این موارد گزارش‌هایی از خسارت وارده به دفاتر و خانه‌های خبرنگاران نیز وجود دارد.

به گفته وی، بر اساس گزارش‌ها، ما همچنین برآورد کرده‌ایم که ۴۸ دفتر رسانه‌ای در غزه هدف حمله یا تخریب قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *