تشدید اختلافات در مجلس نمایندگان آمریکا بر سر انتخاب رئیس جدید

14:25 - 30 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۵۱۲
تشدید اختلافات در مجلس نمایندگان آمریکا بر سر انتخاب رئیس جدید
عدم انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا پس از برکناری کوین مک‌کارتی، باعث تشدید اختلافات در این مجلس، به‌ویژه میان جمهوری‌خواهان شده است.

خبرگزاری میزان - درگیری داخلی حزب جمهوری‌خواه به دلیل ناتوانی در انتخاب رئیس بعدی مجلس نمایندگان به تهدید به مرگ برخی از اعضا و حتی حملات رسانه‌های اجتماعی این افراد علیه یکدیگر منجر شده است.

پس از اینکه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان بیش از ۲ هفته پیش «کوین مک‌کارتی» را برکنار کردند، هنوز پایانی برای نبرد انتخاب رئیس این مجلس پیش‌بینی نمی‌شود.

پس از اینکه «جیم جردن»، نماینده مجلس نمایندگان در روز جمعه از رقابت کنار گذاشته شد، جست‎وجو برای نامزد حزب جمهوری‌خواه همچنان ادامه دارد.

تشدید اختلافات در مجلس نمایندگان آمریکا

«سی‌ان‌ان» در گزارشی درباره وضعیت نابسامان کنگره آمریکا، نوشت: در حالی که جمهوری‌خواهان به دنبال راهی برای حل این بن‌بست هستند، اما ناامیدی‌ها و اختلافات در این حزب تشدید شده است.

این امر، همراه با اکثریت محدود حزب جمهوری‌خواه، این موضوع را به طور فزاینده‌ای مبهم کرده است؛ که آیا هیچ نامزدی می‌تواند ۲۱۷ رای لازم را برای پیروزی در مجلس نمایندگان کسب کند یا خیر. 

در همین حال، مجلس نمایندگان همچنان در وضعیت ناکارآمدی باقی مانده است؛ جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند تا حول یک نامزد متحد شوند و این مجلس عملا در بحبوحه تهدید تعطیلی دولت در ماه آینده و درگیری در خارج از کشور، با بن‌بست روبرو شده است.

«فاکس نیوز» نیز می‎گوید که جمهوری‌خواهان در تلاش برای انتخاب رئیس جدید مجلس با مشکل مواجه هستند؛ روندی که حدود سه هفته طول کشیده است.

بلاتکلیفی در انتخاب رئیس مجلس نمایندگان فراتر از یک کشمکش سیاسی داخلی، پیامد‌های بین‌المللی نیز به دنبال خواهد داشت؛ از جمله اینکه تا زمان عدم انتخاب رئیس مجلس نمایندگان، امکان تصویب لوایح از جمله کمک‌های میلیاردی و اضطراری به رژیم صهیونیستی و اوکراین نیز با چالش مواجه خواهد شد.

علاوه بر این، مجلس نمایندگان آمریکا بدون داشتن رئیس نمی‌تواند طرح‌های بودجه را تصویب کند و این در حالی است که بودجه کنونی دولت آمریکا تا اواسط ماه نوامبر به پایان می‌رسد. در صورتی که بودجه جدیدی مصوب نشود امکان تعطیلی دولت وجود دارد. 

تبعات هرج‌ومرج در مجلس نمایندگان 

همچنین «ایندیپندنت»، می‎گوید: اکنون مجلس نمایندگان دستخوش هرج‌و‌مرج است. هیچ رئیسی وجود ندارد که روند صحن برای وضع قانون را مشخص کند؛ هیچ رئیسی وجود ندارد که برنامه هفته‌های آتی را تعیین کند و هیچ نماینده‌ای از مجلس نمایندگان وجود ندارد که در بحث بودجه با کاخ سفید و سنا، این مجلس را نمایندگی کند.

در حال حاضر گمان می‌رود که دست‌کم چهار یا پنج نماینده مجلس برای تصدی سمت ریاست این مجلس نامزد شوند و ممکن است تعداد بیشتری نیز برای این مسئولیت اعلام آمادگی کنند. 

قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که احتمالا در غروب دوشنبه نامزدهایشان را معرفی می‌کنند.

در همین حال، «کریس مورفی»، سناتور دموکرات آمریکا در مصاحبه‌ای هشدار داد که این مجلس به دلیل بلاتکلیفی ناشی از نداشتن رئیس، فلج و دچار یک کابوس مطلق شده است.

«مورفی»، گفت: هرج و مرج در مجلس نمایندگان به دلیل ناتوانی جمهوری‌خواهان در معرفی رئیس این مجلس در حقیقت دیگر نه یک نقص بلکه تبدیل به رویه رایج شده است. مجلس نمایندگان حالا گرفتار یک کابوس مطلق شده است. 

به گفته این قانونگذار دموکرات، این وضیت ظاهر بدی برای آمریکا دارد و اعتبار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در خارج از این کشور را تضعیف می‌کند. جمهوری‌خواهان آمریکا و باور مردم آمریکا به دولت را تضعیف می‌کنند. مردم بلاتکلیف بوده و دیگر اطمینان ندارند آیا مسائلی که بر سر آن اتفاق نظر داریم می‌تواند به رای گذاشته و تصویب شود و این وضعیت تبعاتی را برای امنیت ملی دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *