نهاد‌های آمریکایی چگونه جنایت‌های رژیم صهیونیستی را توجیه می‌کنند؟

13:38 - 24 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۴۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نهاد‌های آمریکایی چگونه جنایت‌های رژیم صهیونیستی را توجیه می‌کنند؟
نهاد‌های مختلف آمریکایی به صورت یک‌جانبه جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را توجیه می‌کنند.

خبرگزاری میزان - انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) در هفته اخیر بیانیه‌ای درباره «حملات تروریستی در اسرائیل» و آکادمی روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا (AACAP) بیانیه مشابهی با عنوان «حملات و اقدامات تروریستی اخیر در اسرائیل» منتشر کردند.

همان‌طور که در حال حاضر جریان دارد، این‌ها محکومیت‌های ناامیدکننده یک‌طرفه است و نمی‌تواند به اشغال ۷۵ ساله فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و جنایات بی‌شماری که در این مدت علیه فلسطینی‌ها مرتکب شده، بپردازد.

در حالی که انجمن روان‌پزشکی آمریکا مقاومت فلسطین را به عنوان «یهودی ستیز» و «تروریسم» به تصویر می‌کشد، حق مردم اشغال شده برای مقاومت هم بر اساس قوانین بین‌المللی قانونی است و هم مانند خود سلامت روان، یک حق اولیه انسانی است.

عدم تعادل وحشتناک در مواضع اعلام شده از سوی انجمن روان پزشکی و آکادمی روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا منعکس کننده عدم آگاهی خطرناک یا ناآگاهی عمدی از اثرات سلامت جسمی و روانی اشغالگری رژیم صهیونیستی، به ویژه محاصره غزه، بر فلسطینیان است.

این ۲ نهاد آمریکایی با ناتوانی در پرداختن به درد و رنج طولانی مدت فلسطینی‌ها و جانبداری صریح از اشغالگران صهیونیست، اصول بی‌طرفی را نقض و عدم تعهد خود را برای رسیدگی به نیاز‌های بهداشت روانی همه مردم آشکار کرده‌اند.

زندگی‌های نابرابر برای فلسطینیان

بیانیه‌های این انجمن‌های روان‌پزشکی پیشرو جهان، زمینه‌های تاریخی را نادیده می‌گیرد و چشمان خود را بر جمعیت تحت محاصره غزه که نیمی از آن‌ها کودک هستند، می‌بندد. 

آن‌ها هیچ اشاره‌ای به بمباران هولناک این منطقه کوچک یا آنچه بسیاری از گروه‌های حقوق بشر اکنون نسل‌کشی علیه فلسطینیان می‌نامند، نمی‌کنند.

به همین ترتیب، این اظهارات به‌طور کامل تأثیرات روانی و آسیب‌های ناشی از اشغالگری رژیم صهیونیستی را نادیده می‌گیرند. 

گروه‌های حقوق بشر، از جمله گزارش‌های پزشکان بدون مرز، عفو بین‌الملل و صندوق نجات کودکان و غیره، شرایط غیرانسانی را برای سال‌ها مستند کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در کمپین وحشیانه خود برای مجازات دسته جمعی، غذا، سوخت، برق، آب و تجهیزات پزشکی را قطع کرده و در آنچه که «نکبت دوم» نامیده می‌شود، صد‌ها هزار فلسطینی را که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، آواره کرده است.

یک‌سوم از حدود ۳ هزار شهید و نزدیک به ۱۰ هزار مجروح فلسطینی تاکنون در غزه کودک هستند، اما ظاهرا زندگی آن‌ها از سوی نهاد‌های روان‌پزشکی آمریکا قابل ذکر نیست.

آکادمی روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا حتی در بیانیه خود در مورد «بحران» فعلی در غزه، نمی‌تواند خود را به سوگ کودکان شهید برساند و چیزی جز نگرانی مبهم در مورد «تصاویر» بالقوه ناراحت کننده‌ای که کودکان ممکن است در معرض آن‌ها قرار گیرند، بیان نمی‌کند. 

گویی نوجوانان فلسطینی مجبور به تحمل ۵ جنگ رژیم صهیونیستی در غزه با تلفات انبوه غیرنظامیان در طول یک و نیم دهه گذشته شدند.

فراتر از خشونت‌های وحشتناک، غزه به وسیله محاصره فلج کننده ۱۶ ساله که به عنوان زندانی در فضای باز با بیشترین تراکم جمعیت توصیف می‌شود، فرسوده شده است. در چند روز گذشته، بیش از یک میلیون نفر از سوی رژیم صهیونیستی دستور تخلیه خانه‌های خود را دریافت کردند و جایی برای رفتن ندارند.

بدیهی به نظر می‌رسد که نگرانی‌های متخصصان سلامت روان باید به طور یکسان شامل همه افراد شود. چه کسی بهتر از روان‌پزشکان اهمیت آزادی را برای انسان‌ها -برای فلسطینی‌ها- درک کند؟ در غیر این صورت، تنها توضیح برای چنین استاندارد‌های دوگانه روشن این است کهنهادهای روان‌پزشکی آمریکا به‌طور عمده روایت رسمی رژیم صهیونیستی را پذیرفته و نمی‌توانند فلسطینی‌ها را به عنوان انسان ببینند.

تبلیغات خطرناک برای رژیم صهیونیستی

این بیانیه‌ها فلسطینیان را با نادیده گرفتن چالش‌های پایدار سلامت روان و آسیب‌های جمعی ناشی از دهه‌ها ظلم، خشونت مداوم، تحقیر و بی‌عدالتی ناشی از اشغالگری، «انسانیت‌زدایی» می‌کند.

بمباران مدارس، آمبولانس‌ها و بیمارستان‌های فلسطینی - از جمله تنها بیمارستان روان‌پزشکی غزه، که صبح روز جمعه گذشته اتفاق افتاد، تنها یک نمونه از این آسیب‌های مزمن است.

چنین اظهاراتی از سوی سازمان‌های پزشکی، که ادعا می‌شود یک لابی سیاسی نیستند، احساسات عمومی را بیشتر شعله‌ور می‌کند و تبلیغات خطرناک حمایت از اقدامات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را در غزه تقویت می‌کند.

نهادهای روان‌پزشکی آمریکا می‌توانستند برای مقابله با دروغ‌های شرورانه‌ای که از سوی دولت و رسانه‌های آمریکا منتشر می‌شود، مانند اخبار جعلی سر بریدن کودکان در اراضی اشغالی، اقدام کنند.

اگر این سازمان‌ها به معنای واقعی کلمه نگران رفاه غیرنظامیان یا کودکان بودند، می‌توانستند با زرادخانه عظیم کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی که به این رژیم در اجرای نقشه‌های کشتار خود علیه فلسطینی‌ها کمک می‌کند، مقابله کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *