گفت‎وگو|

تاکید ایران بر خلع‎‏سلاح کامل گروه‌های مسلح در عراق است

8:00 - 23 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۱۴۹
تاکید ایران بر خلع‎‏سلاح کامل گروه‌های مسلح در عراق است
یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه تاکید ایران بر خلع‎سلاح کامل گروه‌های مسلح مستقر در خاک عراق است، گفت: انتظار ایران از دولت عراق این است که اجازه ندهند از خاک این کشور تهدیدی علیه تمامیت ارضی و امنیت ایران بوجود بیاید.

خبرگزاری میزان - مصطفی انتظاری، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با میزان درباره انتشار برخی خبرها درباره عدم اجرای کامل موافقتنامه امنیتی میان تهران و عراق در رابطه با خلع سلاح کامل گروه‌های معاند مستقر در خاک عراق، گفت: نکته‌ای که از ابتدا مورد تاکید ایران بوده است اینکه این توافقنامه باید به طور کامل اجرایی شود؛ در هفته‌های اخیر و پس از اتمام زمان اجرای توافقنامه شاهد جابجایی گروهک‎های تروریستی مستقر در عراق بودیم.

وی بیان اینکه تنها یکی از مفاد توافقنامه، جابجایی گروهک‎های مزبور از نزدیکی مرز با ایران بود که اتفاق افتاد، اظهار کرد: اما در همین موضوع هم باید به این نکته اشاره کرد که ایران همچنان تاکید می‌کند که تمام گروه‌های مسلح مستقر در منطقه اقلیم شمال عراق باید جابجا بشوند به نحوی که هیچ‏‎گونه تهدیدی از جانب آن‌ها متوجه امنیت ایران نباشد.

این کارشناس مسائل منطقه، تصریح کرد: در روز‌های اخیر ما شاهد این مسئله هستیم که جریاناتی که منافع آن‌ها در ناامن‌سازی منطقه است بسیار تلاش می‌کنند که جنگ‎آفرینی بیشتری را در منطقه باشد به خصوص رژیم صهیونیستی و متحدین آن، چرا که بقای آن‌ها در گروی ناامنی بیشتر در منطقه است.

انتظاری، افزود: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا عمق نفوذ خود را در منطقه از طریق گسترش اختلاف، ناامنی و تنش در منطقه تامین کند، اما طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد که مرز مشترک ایران با اقلیم شمال عراق محلی برای این رویارویی باشد.

وی ادامه داد: تاکید ایران بر خلع سلاح کامل گروه‌های مسلح معاند مستقر در خاک عراق به دلیل حفظ ثبات، امنیت و تمامیت ارضی کشور است.

این کارشناس مسائل منطقه، بیان کرد: از ابتدای انقلاب تا به امروز گروه‌های مزبور جان بسیاری از شهروندان ایرانی را گرفته‎اند و به همین دلیل است که ایران بر خلع‎سلاح کامل این گروه‌های تروریستی تاکید دارد تا ثبات و امنیت در مرز‌های غربی و شمال غربی کشور ایجاد شود.

به گفته انتظاری، مقام‎های دولت عراق می‎گویند که مفاد توافقنامه امنیتی با ایران در حال اجرایی شدن است، اما آنگونه که سرلشکر باقری به عنوان عالی‌ترین مقام نظامی در کشور بیان کرده این توافقنامه به طور کامل اجرایی نشده و به خصوص منظور ایران خلع‎سلاح کامل گروه‌های مزبور است.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق نیفتد ایران خود مستقیماً جهت اجرایی شدن مفاد توافقنامه ورود پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: انتظار ایران از دولت عراق این است که با توجه به همکاری‌های خوبی که میان دو طرف وجود دارد آن‌ها خود را موظف به اجرای تعهداتی که در توافق‌نامه امنیتی با ایران دارند بدانند و اجازه ندهند که از خاک آن‌ها تهدیدی علیه تمامیت ارضی و امنیت ایران بوجود بیاید.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت: همانطور که جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد که گروه‌هایی تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و مردم عراق را تهدید کنند، انتظار متقابل از دولت عراق این است که آن‌ها هم چنین رویکردی داشته باشند و پیش از آنکه ایران بخواهد اقدامی را مستقیماً انجام دهد خود توافقنامه را اجرایی کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *