روایتی از توسعه حمل ونقل ریلی در شمال‌غرب تهران؛ افتتاح ۴ ایستگاه مترو در خط ۶ و ۷

14:36 - 18 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۶۰۴
روایتی از توسعه حمل ونقل ریلی در شمال‌غرب تهران؛ افتتاح ۴ ایستگاه مترو در خط ۶ و ۷
مراسم افتتاح ۴ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ مترو و شروع حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ متروی تهران صبح امروز با حضور رئیس جمهور انجام شد.

خبرگزاری میزان - شبکه حمل و نقل زیرزمینی در کلانشهر‌ها به عنوان عامل بنیادی و کلیدی در کنترل ترافیک و خدمت‌رسانی به شهروندان محسوب می‌شود. با توجه به مد‌های مختلف حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین مراحلی که تصمیم‌گیران باید به آن توجه کرده و ابعادش را بررسی کنند، انتخاب سیستم بهینه و مناسب از بین انواع دستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی و رایج در دنیاست.

الگوی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی یکی از الگو‌های توسعه شهری بوده که بر محوریت حمل‌ونقل عمومی استوار است. امروزه این رویکرد در بسیاری از شهرها، در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سیستم حمل‌ونقل ریلی یکی از مد‌هایی است که بهره‌گیری از آن مزایایی مانند افزایش ایمنی و کاهش تصادفات، افزایش سرعت سیروسفر‌های درون‌شهری، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی و آلودگی‌های زیست محیطی، حمل و جابه‌جایی تعداد بالای مسافر، عدم ایجاد تراکم در ترافیک سطحی و ... را به همراه دارد.

درواقع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی با محوریت مترو نمونه‌ای مناسب در جهان است. افرادی که برای رسیدن به امورات روزانه خود نیازمند استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند، غالبا ترجیح می‌دهند از مترو و خدمات آن بهره می‌گیرند.

شبکه مترو تهران در حالی بزرگ‌ترین ناوگان ریلی کشور محسوب می‌شود که طول شبکه خطوط هفتگانه آن در حال حاضر ۲۷۴ کیلومتر و ۱۵۰ ایستگاه دارد که در حال سرویس‌دهی به مراجعان و مسافران مربوطه است.

در راستای توجه مدیرت شهری به توسعه زیرساختی مترو، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیئت دولت (۱۲ مهرماه) با تأکید بر اینکه مترو رکن مهم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران است از افتتاح ۴ ایستگاه مترو و ۸.۵ کیلومتر خط مترو در هفته پیش رو خبر داد.

همچنین محسن هرمزی سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و یکی از راه‌های رفع مشکل آلودگی و ترافیک توسعه حمل‌ونقل است در خصوص جزئیات ایستگاه‌هایی که قرار است افتتاح شوند به ایستگاه میدان کتاب، شهر زیبا، شهران و کوهسار اشاره کرد.

سرانجام صبح امروز ۴ ایستگاه شهر زیبا، شهران و کوهسار (شهید علی‌وردی) که در خط ۶ قرار دارند به همراه ۵/۵ کیلومتر مسیر تونلی در این خط و همچنین ایستگاه میدان کتاب و حدود ۲ کیلومتر مسیر تونلی در خط ۷ به بهره‌برداری رسید.

ایستگاه میدان کتاب در منطقه سعادت‌آباد و در محدوده میدان کتاب واقع‌شده است. این منطقه از نواحی پرجمعیت شهر تهران به شمار می‌آید. این ایستگاه بیستمین و یکمین ایستگاه قابل بهره‌برداری خط ۷ خواهد بود.

ایستگاه میدان کتاب با توجه به قرار گرفتن در انتهای خط و مجاورت با مرکز خرید اپال، نزدیک به بیمارستان آتیه و یکی از پر ترددترین ایستگاه‌های خط ۷ مترو تهران خواهد بود.

ایستگاه شهر زیبا در مجاورت بزرگراه شهید باکری و در میدان کودک شهر زیبا (منطقه ۵ شهرداری) واقع گردیده است. از ویژگی‌های این ایستگاه می‌توان به نصب و راه‌اندازی آسانسور‌های ویژه معلولین و بهسازی و نصب خطوط بساوایی جهت سهولت در تردد نابینایان اشاره کرد. این ایستگاه در فاز ۴ بهره‌برداری خط ۶ قرار دارد. حفاری این ایستگاه به‌صورت زیرزمینی انجام‌شده است.

همچنین ایستگاه شهران در ابتدای بلوار کوهسار و مجاورت بزرگراه شهید همت (منطقه ۵ شهرداری) واقع گردیده و ایستگاه کوهسار نیز در انتهای بلوار کوهسار (به سمت سولقان) و در منطقه ۵ شهرداری واقع‌شده است. از ویژگی‌های این ایستگاه نیز می‌توان به نصب و راه‌اندازی آسانسور‌های ویژه معلولین و بهسازی و نصب خطوط بساوایی جهت سهولت در تردد نابینایان اشاره کرد. این ایستگاه در فاز ۴ بهره‌برداری خط ۶ قرار داشته و حفاری ایستگاه به صورت زیرزمینی انجام‌شده است.

درواقع مناطق ۲ و ۵ که درمجموع تاکنون از ۲۰ ایستگاه مترو برخوردار بوده‌اند، با افتتاح ایستگاه‌های جدید تا حدودی وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد؛ خصوصاً منطقه ۵ که جمع ایستگاه‌های مترو آن از ۸ ایستگاه فعلی به ۱۱ ایستگاه می‌رسد.

نکته حائز اهمیت این است که میانگین درصد پیشرفت فیزیکی هر ۴ ایستگاه تا قبل از این دوره مدیریت شهری، حدود ۶۰ درصد بوده و در حال حاضر به بالای ۹۰ درصد رسیده است. درصد باقی‌مانده ایستگاه‌ها، عمدتاً مربوط به ورودی‌های دوم است که به‌زودی ساخته می‌شود.

به گفته مسئولان با افتتاح این ۴ ایستگاه شاهد افزایش ۷۰ هزار سفر روزانه خواهیم بود که موجب کاهش حجم قابل توجهی از بار ترافیکی خواهد شد.

تاکنون برای ساخت این ۴ ایستگاه و همچنین بهره‌برداری از ۸ کیلومتر مسیر تونلی، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. پروژه ایستگاه مترو میدان کتاب و ۲ کیلومتر مسیر تونلی در این خط، حدود هزار میلیارد تومان هزینه در برداشته است. برای ۳ ایستگاه قطعه شمالی خط ۶ (شهر زیبا، شهران و کوهسار) به همراه ۵/۵ کیلومتر مسیر تونلی، در مجموع حدود ۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

مترو پرند؛ پروژه‌ای به ارزش بیش از ۵ هزار میلیارد تومان

مترو پرند یکی دیگر از خط‌هایی است که است به همت دولت و به‌زودی توسط رئیس‌جمهور با ۲۹ کیلومتر خط ریلی افتتاح می‌شود.

یکی از شهر‌های اقماری اطراف تهران که طی سال‌های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جدید پرند است. این شهر در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت و در حاشیه آزادراه ساوه واقع‌شده است. جمعیت حال حاضر شهر پرند حدود ۴۵۰ هزار نفر بوده و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین شهر‌های تهران و پرند در تردد هستند و بخش عمده‌ای از آن‌ها از طریق آزادراه تهران-ساوه به محل کار خود دسترسی پیدا می‌کنند. در حقیقت دغدغه خانواده‌های این جمعیت قابل‌توجه، صحت و سلامت سرپرستان خانوار‌هایی است که برای امرارمعاش، مجبور هستند هرروز با جاده مرگ مواجه شوند.

ایستگاه مترو پرند با یک خط رفت و یک خط برگشت، به‌زودی افتتاح خواهد شد و این امر به معنای بهره‌برداری از یک ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر تونلی است. هزینه پروژه به ارزش امروز، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است. پروژه‌ای که از سال ۱۳۸۴ مطالعات آن آغاز شد و امسال در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *