رئیس کل دادگستری استان لرستان: توسعه دادرسی برخط باید در دستور کار قرار بگیرد

15:37 - 17 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۴۴۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان: توسعه دادرسی برخط باید در دستور کار قرار بگیرد
برنامه‌هاو اولویت‌های پیش‌روی مجموعه قضایی استان لرستان در نشست فصلی روسا و دادستان‌های حوزه‌هایی قضایی این استان بررسی شد.

خبرگزاری میزان_ حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در نشست فصلی روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان ضمن تبریک پیروزی جبهه مقاومت فلسطین بر رژیم اشغالگر اسرائیل عنوان کرد: با یاری خداوند این پیروزی‌ها روز به روز بیشتر و زمینه ساز نهضت امام عصر (عج) باشد.

وی با تقدیر از زحمات ۶ ماهه مدیران دادگستری و مجموعه همکاران قضایی و ادراری استان در سال‌جاری اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست بحث و تبادل نظر، تبیین و تشریح برنامه‌های قوه قضاییه و دادگستری استان و ارائه راهکار‌های عملیاتی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های پیش‌رو است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهواری تاکید کرد: همه روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی باید بر پیشرفت و اجرای دقیق برنامه عملیاتی نظارت مستمر داشته باشند به گونه‌ای که این پیشرفت قابل لمس در عملکرد مجموعه قضایی استان باشد.

وی با اشاره به تصویب لایحه اضافه شدن دادگاه صلح به شورای حل اختلاف تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام حدود قانونی این دادگاه مشخص شده است باید در راستای راه‌اندازی این دادگاه برنامه‌ریزی‌های لازم توسط معاونین منابع انسانی و امور فرهنگی، مالی و پشتیبانی و توسعه حال اختلاف انجام شده و ضرورت‌های آن فراهم شود.

ضرورت تحقق برنامه عملیاتی دستگاه قضایی لرستان

رئیس کل دادگستری لرستان خاطر نشان کرد: از تمام حوزه‌های قضایی و دادگاه‌های بخش بازدید به عمل آمده و اولویت‌های مهم و رئوس برنامه عملیاتی و اهداف یکساله دادگستری استان برای تمامی مدیران قضایی استان تشریح شده است.

وی با تاکید بر ضرورت تحقق برنامه عملیاتی در تمام زمینه‌ها عنوان کرد: ضرورت دارد برخی از عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌های برنامه عملیاتی را اولویت بندی و در راستای اجرای هر چه بهتر و سریعتر آن تمام تلاش و همت خود را به کار ببریم.

رئیس کل دادگستری لرستان ضمن اشاره به اینکه صدور قرار کارشناسی باید بر اساس ضرورت‌هایی باشد که ما را به حقیقت برساند ابراز داشت: در همین راستا باید قضات در نحوه صدور قرار کارشناس و موارد آن توجیه شوند.

وی ضمن تاکید بر تعامل بین روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی تصریح کرد: رسیدگی به پرونده‌ها بدون استفاده از کاغذ از اولویت‌های مهم ما در دادگستری استان لرستان بوده و با توجه به اینکه بسیاری از پرونده‌ها امکان رسیدگی بدون کاغذ را دارند حتماً باید از این ظرفیت استفاده شده و توقع داریم ظرف شش ماه باقی‌مانده از سال جایگاه ما در این مورد در کشور ارتقا پیدا کند.

توسعه دادرسی برخط باید در دستور کار قرار بگیرد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهواری وضعیت استان در بحث دادرسی الکترونیک را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: توسعه دادرسی بر خط باید در دستگاه قضایی استان در دستور کار قرار بگیرد و در این خصوص باید تلاش گسترده‌ای داشته باشیم.

وی بر ضرورت ارجاع تمام پرونده‌های تصادفات به شورای حل اختلاف تاکید کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی عملیاتی جدی برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی داشته باشیم و در این راستا معاون پیشگیری از وقوع جرم بر حوزه‌های قضایی استان نظارت می‌کند.

رئیس کل دادگستری لرستان جلوگیری از گردش بیهوده پرونده‌ها در محاکم استان را امری ضروری دانست و اظهار کرد: روسای حوزه‌های قضایی باید بر این امر نظارت جدی داشته و بروز هرگونه تخلفات را گزارش دهند.

وی در ادامه چالش اصلی دادگستری استان لرستان را وجود پرونده‌های معوق و مسن دانست و عنوان کرد: اولویت ۶ ماهه دوم سال‌جاری در دادگستری استان کاهش حداکثری پرونده‌های معوق و مسن است و موفقیت در این موضوع بسیار برای ما حائز اهمیت است.

 نشست فصلی روسا و دادستان‌های استان لرستان برگزار شد

با متعرضان به نوامیس مردم به شدت و بدون اغماض برخورد می‌کنیم

رئیس شورای قضایی استان ضمن تاکید بر اینکه تا پایان پاییز سال‌جاری باید تمام شعب نامتعارف استان به متعارف تبدیل شوند از رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی خواست که بر عملکرد شعب نظارت دقیق و مداوم داشته باشند و در راستای حل مشکلات آن‌ها تلاش کنند.

وی نظارت دقیق دادستان‌ها در خصوص قرار‌های منتهی به بازداشت را امری ضروری خواند و افزود: دادستان حوزه قضایی باید شخصا در خصوص قرار‌های وثیقه و بازداشت موقت نظارت داشته و خودش در مورد قرار نهایی اظهار نظر کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهواری تاکید کرد: در مورد جرایم خشن، معترضین به نوامیس مردم و اراذل و اوباش بدون اغماض و سختگیرانه برخورد و از مجازات‌های تکمیلی استفاده و همچنین در مورد این افراد از ارفاقات قانونی صرف‌نظر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه قضات بایستی بازدید مستمر از زندان داشته و از فناوری‌های نوین نیز استفاده کنند گفت: یکی دیگر از اولویت‌های اصلی دادگستری استان مقابله با جرایم سرقت، قاچاق موادمخدر و سلاح و نیز تیراندازی‌ها است که باید توسط دادستان‌های حوزه‌های قضایی مورد نظارت و پیگیری جدی قرار گیرد.

کمک به احیای واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال از اولویت‌های مهم دستگاه قضایی است

رئیس کل داگستری لرستان ریشه جرایم مذکور را در بیکاری و تعطیلی کارخانجات در استان دانست و عنوان کرد: مدیران قضایی باید برای راه‌اندازی مجدد واحد‌های تولیدی و کارخانجات تعطیل و نیز کمک به اشتغال جوانان برنامه‌ریزی کنند چرا که یکی دیگر از اولویت‌های اصلی دادگستری استان احیا واحد‌های تولیدی و کارخانجات تعطیل و راکد است.

رئیس کل دادگستری استان در این جلسه همچنین اتقان آرا، ارجاع کارشناسی با قرعه‌کشی سیستمی، استفاده از استعلامات سیستمی و استعلامات قضایی و همچنین استفاده از پابند الکترونیک را از موضوعات مهم دیگری برشمرد که مسئولان قضایی استان همواره باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *