دادگاه تجدید نظر حمید نوری/ کارشکنی تعمدی دولت سوئد در ارتباط با حضور شهود

8:46 - 17 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۱۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دادگاه تجدید نظر حمید نوری/ کارشکنی تعمدی دولت سوئد در ارتباط با حضور شهود
دولت سوئد حتی در آستانه آخرین دور از دادگاه تجدید نظر حمید نوری، به صورت عمدی کارشکنی‌های خود را ادامه داد تا این محاکمه به صورت کاملا یک‌طرفه ادامه پیدا کند.

خبرگزاری میزان – آخرین دور از دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۷ مهر آغاز و تا ۱۷ آبان ادامه خواهد داشت.

قرار است در این جلسه دادگاه، «ادواردو تولیدو»، یک حقوق‌دان بین‌المللی آرژانتینی، حضور یابد.

این حقوق‌دان قرار است در جلسه روز دوشنبه دادگاه سوئد درباره کمیته‌های عفو داز منظر حقوق بین‌المللی و به طور ویژه درباره کمیته‌های عفو تشکیل شده در ایران در دهه ۶۰ صحبت کند.

کارشکنی‌های عمدی دولت سوئد 

پیشتر «مجید نوری»، فرزند حمید نوری، در گفت‌وگو با میزان به یک موضوع جدید اشاره کرد و گفت: پس از درخواست و اصرار وکلای حمید نوری، دادگاه سوئد پذیرفت که شهود حمید نوری در دادگاه شهادت دهند اما در کمال تعجب، دادستان تهدید کرد که اگر شهود حمید نوری بخواهند در دادگاه حاضر شوند ممکن است دستگیر شوند؛ این از عجیب‌ترین رویداد‌های تاریخی و قضایی سوئد است که شاهدان یک طرف دادگاه تهدید به بازداشت می‌شوند.

در نهایت به دلیل تهدید‌های دادستان سوئد قرار بر این شد تا ۳ شاهد حمید نوری به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه دادگاه حاضر شوند، اما کارشکنی‌های تعمدی دولت سوئد عملا امکان حضور این شهود را حتی به صورت ویدئو کنفرانس غیر ممکن کرد.

تعلل عامدانه دولت سوئد

موضوع از این قرار است که در پی درخواست وکلای حمید نوری، دادگاه سوئد با حضور ۳ شاهد در دادگاه موافقت و نامه مربوط به حضور آن‌ها را صادر می‌کند.

در این بین وزارت دادگستری سوئد در ارسال نامه به ایران تعلل کرده که به نظر می‌رسد این امر به صورت عمدی صورت گرفته است.

نکته حائز اهمیت این است که دادگاه سوئد در نامه خود تاکید کرده که با توجه به قرار داشتن متهم در بازداشت، روند مربوط به ارسال نامه به ایران باید در سریع‌ترین زمان ممکن صورت پذیرد تا مقدمات حضور شهود فراهم شود.

با این وجود وزارت دادگستری سوئد ترجمه نامه و ارسال آن را به ایران یک ماه طول می‌دهد، آن هم نامه‌ای که چند سطر بیشتر نبوده است.

دادگاه سوئد نامه را در تاریخ ۵ سپتامبر گذشته (۱۴ شهریور) صادر و در آن تاکید شده است: از آنجایی که جلسه استماع در جریان است و حمید نوری در این پرونده در بازداشت قرار دارد، دادگاه تجدید نظر سوئد درخواست دارد که این درخواست تا حد امکان سریع بررسی شود.

در حالی که نامه در تاریخ ذکر شده از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر شده، اما با تعلل صورت گرفته از سوی وزارت دادگستری سوئد، این نامه در تاریخ ۳ اکتبر (۱۱ مهر) به ایران می‌رسد.

با توجه به این تاخیر طولانی مدت، عملا امکان طی شدن روند اداری مربوط به فراهم کردن مقدمات برای حضور شاهدان در دادگاه در موعد مقرر، وجود نداشته و حضور ۳ شاهد برای حضور در دادگاه به نفع حمید نوری، منتفی شد.

مروری بر کارشکنی‌های سوئد در جریان محاکمه حمید نوری

تعلل اخیر از سوی وزارت دادگستری سوئد را باید به فهرست طولانی کارشکنی‌های این کشور در روند بازداشت و محاکمه حمید نوری اضافه کرد.

در صدر این فهرست، بازداشت ۴ ساله حمید نوری در سلول انفرادی قرار دارد؛ ۱۷ آبان سال ۱۳۹۸ حمید نوری در فرودگاه استکهلم بازداشت شد و اکنون در آستانه چهارمین سالروز بازداشت، وی همچنان در انفرادی به سر می‌برد.

عدم دسترسی به پزشک و چشم پزشک، حضور یک بیمار روانی در سلول انفرادی، عدم دسترسی به لایحه‌ها و مدارک مورد نیاز برای دفاع در دادگاه، ضبط وسایل و ادعای اینکه مدارک مربوط به حمید نوری گم شده و اینکه حمید نوری تا ۲۵ ماه امکان ملاقات نداشت، گوشه‌ای از موارد نقض حقوق این شهروند ایرانی در سوئد به شمار می‌رود.

انتهای پیام/


برچسب ها: حمید نوری سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *