شاهکار جدید نظام قضایی سوئد در روند محاکمه حمید نوری/ تهدید ۳ شاهد حمید نوری به بازداشت و تعلل در روند ارسال مدارک به ایران

15:04 - 15 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۹۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شاهکار جدید نظام قضایی سوئد در روند محاکمه حمید نوری/ تهدید ۳ شاهد حمید نوری به بازداشت و تعلل در روند ارسال مدارک به ایران
دادگاه سوئد در ادامه اقدامات یک‌طرفه و سیاسی‌کاری خود، عملا امکان حضور ۳ شاهد برای حضور در دادگاه و شهادت به نفع حمید نوری را غیرممکن کرد.

خبرگزاری میزان – آخرین دور از دادگاه تجدید نظر حمید نوری از روز دوشنبه، ۱۷ مهر آغاز می‌شود و تا روز ۱۷ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

در همین خصوص «مجید نوری»، فرزند حمید نوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان جزئیات جدیدی در خصوص پرونده این شهروند ایرانی بازداشتی در سوئد ارائه داد.

تهدید به بازداشت شهود حمید نوری

مجید نوری در این مصاحبه به یک موضوع جدید اشاره کرده و گفت: در جدیدترین مورد، پس از درخواست و اصرار وکلای حمید نوری، دادگاه سوئد می‌پذیرد که شهود حمید نوری می‌توانند در دادگاه شهادت دهند و در کمال تعجب دادستان می‌گوید که اگر شهود حمید نوری بخواهند در دادگاه حاضر شوند ممکن است دستگیر شوند، و این از عجیب‌ترین رویداد‌های تاریخی و قضایی سوئد است که شاهدان یک طرف دادگاه تهدید به بازداشت می‌شوند.

وی با بیان این که این موضوع به معنای آن است که قرار است روند دادگاه کاملا یک‌طرفه باشد، گفت: قرار است شهود حمید نوری به صورت ویدئو کنفرانس در دادگاه شهادت دهند، اما روند اداری مربوط به حضور شاهدان در دادگاه بسیار دیر صورت می‌گیرد و به عنوان مثال ترجمه نامه مربوط به حضور شاهدان حمید نوری که ۱۰ سطر هم بیشتر نبوده یک ماه به طول می‌انجامد و تعمدا به گونه‌ای برنامه ریزی شده تا نامه مربوط به آن دیر به ایران می‌رسد.

مجید نوری گفت: علاوه بر مدت زمانی که در سوئد برای تکمیل روند اداری حضور شاهدان در دادگاه صرف شده، بر اساس رویه معمول در میان کشورها، همین مقدار زمان نیز در داخل ایران باید برای روند اداری و وفراهم کردن مقدمات و شرایط صرف شود و عملا امکان شرکت کردن شهود در جلسه حتی به صورت ویدئو کنفرانس دیگر میسر نیست.

فرزند حمید نوری در پایان تاکید کرد: در این زمینه مقصر، تعلل و کارشکنی سوئدی‌هاست و عملا ۳ نفری که قرار بود در دادگاه به نفع حمید نوری شهادت دهند، نمی‌توانند در دادگاه حاضر شوند و فرصت حمید نوری برای بهره مندی از یک دادرسی منصفانه بر مبنای تحقیقات بی طرفانه، از بین می‌رود و این امر مهر تایید دیگری بر یک‌طرفه و سیاسی بودن دادگاه حمید نوری در سوئد است.

مروری بر پرونده حمید نوری از ابتدا تاکنون

 ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ حمید نوری در بدو ورود به سوئد با اتهامات واهی که گروهک تروریستی منافقین مطرح کردند، بازداشت و به سلول انفرادی منتقل شد و پس از حدود یک سال و ۸ ماه کیفرخوست را علیه او صادر کردند.

بر پایه شهادت اعضای گروهک تروریستی منافقین، کیفرخواست علیه حمید نوری صادر شده است؛ دادگاه حمید نوری در مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد، اما چیزی که از ابتدا خانواده و وکلا را آزار می‌داد روند یک‌طرفه‌ای بود که دادگاه طی می‌کرد؛ کل دادگاه بر مبنای شهادت و ادله افرادی بود که در گذشته یا اکنون عضو این گروهک تروریستی بودند، با توجه به این مطلب خانواده و وکلای تسخیری که از سوی دادگاه برای حمید نوری انتخاب شده بودند، به این موضوع اعتراض کردند.

وکلای تسخیری در جریان دادگاه بدوی استدلال کردند با توجه به اینکه شهادت‌های ارائه شده همه از یک طرف است، روند عادلانه نیست و شهود حمید نوری نیز باید در دادگاه حاضر شوند، اما این امر در دادگاه بدوی تحقق پیدا نکرد.

روند دادگاه و دادرسی کاملا یک‌طرفه بوده و به طور مثال از ۹۲ جلسه محاکمه که در دادگاه بدوی برگزار شد تنها ۸ جلسه به حمید نوری اختصاص داده شد و حتی در این جلسات نیز به وی اجازه دفاع داده نشد، به وی گفتند که تنها اجازه صحبت درباره مسائل غیرحقوقی را دارد و مسائل حقوقی را باید وکلای او اعلام کنند که این امر بسیار عجیب است؛ به یک طرف در دادگاه فرصتی را می‌دهند، اما می‌گونید که تنها باید جواب سوالات را بدهد و به او اجازه دفاع از خود در برابر اتهامات وارد شده از سوی ۴۸ نفر را نمی‌دهند.

در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ حکم صادر می‌شود و دادگاه اشد مجازات یعنی حبس ابد را برای حمید نوری در نظر می‌گیرد؛ پس از این اشکالات بسیار دیگری بر روند دادرسی وارد است؛ مانند نگهداری او در زندان برای نزدیک به ۴ سال، عدم دسترسی به پزشک و چشم پزشک، هم سلول کردن حمید نوری در یک سلول انفرادی با یک بیمار روانی که موجب آزار و اذیت فراوان حمید نوری می‌شود، عدم دسترسی به لایحه‌ها و مدارک مورد نیاز برای دفاع در دادگاه، ضبط وسایل و ادعای اینکه مدارک مربوط به حمید نوری گم شده است، تا ۲۵ ماه حمید نوری امکان ملاقات نداشت، در یک و نیم سال اول بازداشت، حمید نوری تنها یک بار و آن هم چند دقیقه اجازه صحبت با همسر خود را داشت، هیچ دسترسی در یک و نیم سال نخست به او داده نشد، در ۸ ماه نخست هیچ خبی درباره او به خانواده داده نشد.

همه این موارد نشان از یک روند بسیار غیرحقوقی و نادرست در جریان محاکمه حمید نوری در سوئد است.

محاکمه حمید نوری اکنون در مرحله تجدید نظر قرار دارد و سیزدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر دهم شهریور در سوئد برگزار شد؛ در این جلسه علاوه بر بررسی حضور «امید فرهند»، پلیس ایرانی‌تبار سوئد در پرونده حمید نوری، شهادت تعدادی از شکات نیز که در دادگاه بدوی حضور داشتند، بازبینی شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حمید نوری سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *