تغییر اقلیم چالش اصلی برای توسعه پایدار است

13:14 - 13 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۷۲۳
تغییر اقلیم چالش اصلی برای توسعه پایدار است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت مردمی انقلابی اصول «توسعه فرع بر محیط زیست است» و «دیپلماسی بین‌المللی محیط زیست» را شعار خود قرار داده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در «پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه» بر پیوند‌های ناگسستنی بین توسعه، فقر، رفاه و حفاظت از کره زمین تأکید کرد و گفت: محیط زیست موضوعی جهان‌شمول و نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

سلاجقه به پیشتازی تمدن بزرگ ایران در حفاظت از محیط زیست اشاره و برخی از سیاست‌ها و اقدامات محیط زیستی کشور را تشریح کرد.

وی توضیح داد: دولت مردمی انقلابی برای تحقق توسعه یافتگی متوازن، ملاحظات محیط زیستی را در تمامی راهبردها، برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای لحاظ می‌کند و بر همین اساس، اصول «توسعه فرع بر محیط زیست است» و «دیپلماسی بین‌المللی محیط زیست» را شعار عملیاتی خود قرار داده است.

معاون رئیس جمهور برنامه‌های اقدام ملی برای حفظ تنوع زیستی را برشمرد و گفت: ایران منشاء ذخایر ارزشمند ژنتیکی بسیاری در جهان و دارای تنوع گونه‌های مهم گیاهی و جانوری و بیش از ۲۲۰۰ گونه گیاهی اندمیک و زیستگاه‌های بی‌نظیر از جمله زاگرس و جنگل‌های هیرکانی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ایران با تدوین برنامه عمل پایش مداوم زیست بوم‌های دریایی، حفاظت و احیای زیستگاه‌های حساس ساحلی، سازگاری با پدیده تغییر اقلیم در مناطق خشکی و ساحلی و مقابله با آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیکی، گام‌های بلندی در بهبود وضعیت اکوسیستم و تنوع زیستی دریایی برداشته است.

سلاجقه با اشاره به نقش تغییرات اقلیمی در زندگی بشر و لزوم سازگاری با آن گفت: یکی از تبعات تغییر اقلیم و پدیده‌های حدّی بروز سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها و پدیده توفان‌های گرد و غبار است که دامنه و شدت آن در حال گسترش است و گریبانگیر کشور‌های غرب آسیا خواهد شد.

وی به برگزاری موفق نشست منطقه‌ای وزرای محیط زیست در سال ۱۴۰۱ و اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در شهریور ۱۴۰۲ در تهران اشاره کرد و افزود: بیانیه نهایی این اجلاس می‌تواند مبنای همکاری مشترک دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای اقدامات عملیاتی در آینده نزدیک باشد.

معاون رئیس جمهور همچنین درباره راه اندازی سازمان‌های اجتماع محور با عنوان «خانه‌های محیط زیست»، بیان داشت: این طرح با هدف ارتقاء سطح سواد محیط زیستی و مردمی‌سازی امور محیط زیستی اجرا شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان یادآور شد: تحریم‌های یک‌جانبه، توانایی انجام مسئولیت‌های ملی و بین‌المللی در قبال قوانین و مقررات ملی و اسناد و معاهدات محیط زیستی در سطح بین المللی را برای کشورم کاهش داده است.

سلاجقه عنوان کرد: تغییرات اقلیمی به سبب تأثیراتی که بر کشاورزی، محیط زیست و سلامت عمومی جامعه دارد، به عنوان تهدید کننده جدی توسعه پایدار در ابعاد مختلف محیط زیستی، سلامت انسان، امنیت غذایی، فعالیت‌های اقتصادی، منابع طبیعی و ساختار‌های زیربنایی ارزیابی شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با همکاری مجامع بین‌المللی فارغ از مسائل سیاسی و با استفاده از ظرفیت‌های دانش و فناوری و مالی مشترک، آینده‌ای سالم و تمیز را به فرزندانمان هدیه کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *