امیر سیاری: پایان سال رزمایش بزرگ ذوالفقار ارتش را به مرحله اجرا در می‌آوریم

10:12 - 13 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۶۸۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
امیر سیاری: پایان سال رزمایش بزرگ ذوالفقار ارتش را به مرحله اجرا در می‌آوریم
معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: در انتهای سال رزمایش بزرگ ذوالفقار ارتش را به مرحله اجرا در می‌آوریم.

خبرگزاری میزان_ امیردریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده رزمایش پهپادی ارتش در سال ۱۴۰۲ با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری در خصوص دستاوردهای رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش، گفت: علت محرمانگی رزمایش این است که در محیط رزمایش، ما تجهیزات متعدد و متنوعی را به کار می گیریم که خیلی ها نباید اخبارش پخش شود چراکه ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد، بنابراین فقط آنچه را که می توانیم به معرض نمایش بگذاریم و در دید عموم قرار دهیم، این ها را در صحنه می آوریم اما در صحنه رزمایش آن چیزی را هم که نباید گفته شود، امتحان می کنیم بنابراین به خاطر این موضوع  بحث محرمانگی وجود دارد که نمی توانیم همه مسائل را توضیح دهیم و همه اتفاقاتی که می افتد و همه تجهیزاتی که مورد آزمایش قرار می گیرند، به همین جهت جنبه محرمانگی پیدا می کند.

وی درباره علت برگزاری رزمایش در این مقطع زمانی، اظهار داشت: در سطح نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول سال به منظور ارتقاء مهارت برای بالا بردن توان رزمی و در انتها بالابردن توان بازدارندگی کشور در مقابل هرگونه تهدید، رزمایش های متعددی را در تخصص های مختلف و در مقاطع مختلف زمانی انجام می دهیم.

امیرسیاری ادامه داد: در ارتش، رزمایش در سطح نیروها، لشکرها، قرارگاه های منطقه ای، مناطق دریایی و هوایی به صورت تخصصی انجام می شود و بعد در سطح نیرو یک رزمایش انجام می شود، جمع بندی این نیروها تحت عنوان رزمایش مشترک در ارتش انجام می دهیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش اضافه کرد: به عنوان مثال، ما در یک ماه قبل رزمایش تخصصی جنگ الکترونیک داشتیم که جمع بندی رزمایش هایی بود که در سطح نیروهابی چهارگانه ارتش به اجرا درآمده بود. یا الان رزمایش پهپادی را پشت سرگذاشتیم، اضافه بر همه این ها، همه رزمایش های مختلف( پهپادی، جنگ الکترونیک، سایبری، اطلاعاتی، تیپی و گردانی) جمع می شود و در انتهای سال ما یک رزمایش بزرگ ذوالفقار ارتش را به مرحله اجرا در می آوریم که آنجا کلا توان رزمی ارتش تا جایی که می شود نشان داد به معرض نمایش گذاشته می شود و ارزیابی بزرگی را از خودمان انجام می دهیم.

امیر سیاری در مورد ویژگی رزمایش پهپادی گفت: ما برابی پهپاد، رزمایش جداگانه ای در نیروهایمان داریم و جمع بندی آن را در سطح ارتش انجام می دهیم و جمع بندی آن در رزمایش مشترک ذوالفقار باز خود را نشان می دهد. پهپاد برای ما حائز اهمیت است چرا که اگر در جنگ های اخیر نگاه کنید متوجه می شوید پهپاد جزء تجهیزاتی است که توانمندی خودش را به معرض نمایش گذاشته و اثرگذاری خودش را در پیروزی در میدان نبرد به معرض نمایش گذاشته است، در دنیا هم به این موضوع توجه خاصی شده است. باز نگاه کنیم متوجه می شویم که میزان پیشرفت پهپاد در چند سال گذشته تا امروز جهشی بوده است یعنی هر روز شاهد یک نوع پهپاد با ویژگی جدید هستیم.

وی تاکید کرد: ما مستمر، بررسی و پژوهش می کنیم  سلاح هایی که امروز باید به تجهیزات مان اضافه شود تا جوابگوی مقابله با هرگونه تهدید در آینده باشد، چیست تا غافلگیر نشویم. یکی از این موارد پهپاد است که الحمدالله در سطح نیروهای مسلح به اهمیت موضوع پی برده شده و در دستور کار قرار گرفته است و نسبت به تولید پهپاد با همکاری وزارت دفاع، تولید مهمات و لوازم پهپاد ها و تجهیز کردن آن ها به انواع سامانه های مختلف مثل جنگ الکترونیک کار پیش می رود و در رزمایش ها هم آزمایش می کنیم و توانمندی مان را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

پهپادهای ما تماما بومی است

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: ما نگاه به آینده داریم که بتوانیم با توجه به نیاز آینده، پهپادهای مورد نیاز را تامین کنیم. در بحث تولید، پهپادهای ما تماما بومی است یعنی نمی توانم بگویم حتی یک درصد آن ها خارجی است، در نیروهای مسلح، ارتش و نیروهای چهارگانه ارتش و صنایع وزرات دفاع با کار مشترک ساخته می شود.

وی اظهار کرد: به طور قطع شرکت های دانش بنیان در همکاری برای ساخت پهپاد بسیار موثر هستند، هم پهپاد و هم مهمات پهپاد، این مسئله حائز اهمیت است زیرا جمع این ها، توان پهپاد را بالا می برد. همه این ها بومی است و در داخل کشور ساخته می شود، شرکت های دانش بنیان به این موضوع بسیار علاقنند هستند، قشر جوان هم در ارتش و هم در وزارت دفاع بسیار علاقمند هستند و به این کار می پردازند و پرداخته اند  و الحمدالله دستاورد بسیار خوبی هم داشتند.

امیرسیاری تاکید کرد: امروز ادعا می کنیم که یکی از قدرت های برتر پهپادی در جهان هستیم و این توانمندی وجود دارد، چون انواع پهپادهایی که ساخته شده این را نشان می دهد. 

وی افزود: پهپاد با نوع شناسایی، توانمندی رزمی و انهدامی داریم  و این پهپادی است که می تواند موشک حمل کند، پهپادی که می تواند  بمب حمل کند، پهپادی که می تواند سامانه اخلالگری را با خود داشته باشد و حتی پهپادی داریم که می تواند اهداف را روی زمین به دقت شناسایی کند، در هوا به دقت شناسایی کند، رصد کند، پایش و کنترل کند و در دریا هم به همین ترتیب، می تواند از روی شناور پرواز کند، در آسمان بالای دریا حضور داشته باشد، هدفش را در دریا پیدا کند و بنا به دستور به هدف حمله کند.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: پهپاد با این ویژگی ها، امروز به دست توانمند جوان ایرانی در نیروهای مسلح، ارتش و سطح کشور ساخته شده است، این نشان می دهد که توانمندی ما در بحث دانش ساخت پهپاد بسیار بالا است و روی لبه دانش حرکت می کنیم و قطعا می توانیم نیازمندی های آینده را هم تامین کنیم.

امیرسیاری تصریح داشت: این اتفاق زمانی می افتد که ما در همه ابعاد با تحریم روبه رو هستیم، اما از آنجایی که خواستن توانستن است و تکیه بر قشر جوان می تواند ما را به نتیجه برساند با فکر باز، ذهن روشن، عشق و علاقه و انگیزه با همه تحریم هایی که وجود داشته، دست توانمند جوان ایرانی امروز این را برای ما به نتیجه رسانده است.

وی درباره رونمایی و تست پهپادهای جدید در رزمایش اخیر، گفت: همه پهپادهایی که قدیمی تر بودند و در رزمایش قبلی پهپاد هم که در سال گذشته انجام شد، مورد ارزیابی قرار گرفتند اما قطعا همان پهپادی که امسال مورد ارزیابی قرار گرفته، توانمندی اش با نوع خودش در سال قبل متفاوت است. مثلا در مداومت پرواز، شاید آن زمان ۵ ساعت پرواز می کرد ولی الان ۱۰ ساعت پرواز می کند.

معاون هماهنگ‌ کننده ارتش ادامه داد: یا مثلا سقف پرواز، ارتباطاتش؛ ارتباطاتی که ایستگاه زمینی با پهپاد می تواند داشته باشد در چه بردی، چه میزان برد آن افزایش داشته است. چه نوع سلاحی می تواند با خود حمل کند. چند سلاح می تواند با خود حمل کند. دقت سلاح هایش چقدر است. همه این ها مسائلی است که در هر پهپادی که ما اسما مورد ارزیابی قرار می دهیم قطعا با سال گذشته متفاوت است. مثلا پهپاد ابابیل و پهپاد کمان.

دریادارسیاری در مورد ویژگی پهپاد کمان ۱۹، گفت: حجم و وزن پهپاد کم است،‌ اما دستگاه هایی روی آن نصب شده که توانمندی انجام ماموریت های محوله را به خوبی دارد.ماموریت پهپاد کمان۱۹ انجام اخلال رداری و ارتباطی هواپایه است و این در رزمایش امسال رونمایی شد و‌مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: ابابیل، کمان، کرار، مهاجر انواع و اقسام پهپادهایی است که در رزمایش اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت و از قدیم تا به حال هم بوده اند، منتهی هر کدام از این ها که نامشان را می آورم نسبت به گذشته تفاوت هایی دارد، حتی اگر ظاهرش تغییر نکرده باشد، اما نرم افزاری و امکاناتش به گونه ای تغییر کرده که نسبت به گذشته کاملا متفاوت است.

معاون هماهنگ کننده ارتش در مورد ویژگی های پهپاد کرار نیز بیان داشت: کرار به موشک مجهز است، موشک هوا به هوا و قادر است که اهدافش را در آسمان پیدا ودنبال کند، قفل راداری روی آن داشته باشد و اهداف را با موشک مورد اصابت قرار دهد. این یک دستاورد بسیار ارزشمندی است که در این رزمایش پهپادی به معرض نمایش گذاشته شد و اگر دشمنان نسبت به این حساس هستند، می شود گفت که حق دارند؛ دستیابی به این دانش توسط سازندگان این پهپادها با وجود همه تحریم ها موفقیت بسیار بزرگی است.

امیرسیاری همچنین در مورد انهدام اهداف برنامه ریزی شده نیز اظهار داشت: در بحث تاکتیک هایی که در این رزمایش استفاده کردیم، پیشرفت هایی حاصل شده بود.مثلا ما در روز عملیات انجام می دادیم و الان هم انجام دادیم اما در رزمایش امسال در شب گسترده عمل کردیم. حدود ۱۰۰ تمرین پیش بینی کرده بودیم، ۲۰۰ فروند پهپاد رزمی، شناسایی و جنگالی و در شب تمرینات متعددی را در شب انجام دادیم که توانایی ما را ارتقا می دهد. در بحث پرواز جمع، تمرینات متفاوتی داشتیم، چند فروند پهپاد به اتفاق پرواز کنند و عملیاتی را انجام دهند، در بحث حملات ۳۶۰ درجه تمریناتی داشتیم.

وی ادامه داد: عملیات در فضای جنگ الکترونیک طوری است که این عملیات قادر است ارتباطاتی را از بین ببرد و سیستم ناوبری را مختل کند و مشکلاتی ایجاد کند، اما ما عملیات مان را در فضای جنگ الکترونیک به خوبی انجام دادیم، عملیات به شکل ۳۶۰ درجه را به خوبی انجام دادیم و به صورت انبوه کار انجام دادیم یعنی پروازهابی پهپادی جمع، انبوه، ۳۶۰ درجه در فضای جنگالی با ویژگی هایی که مهمات این ها داشت، یعنی زدن اهداف نقطه ای روی زمین، هوا و مورد اصابت قرار دادن اهداف شناور در حال حرکت در دریا.

معاون هماهنگ کننده ارتش درباره اهدافی که پهپادها آن را مورد اصابت قرار دادند گفت: اگر بخواهید هدفی را با مقیاس یک به یک مورد اصابت قرار دهید، به راحتی می توان آن را نابود کرد اما ما اهداف را روی زمین با ابعاد بسیار کوچک در نظر گرفتیم، مثلا ساختمان فرماندهی را با ابعاد کوچک در نظر گرفتیم. اهدافی که مورد اصابت قرار دادیم به مراتب از ابعاد هدف اصلی کوچکتر بوده است. اینجا دقت نظر، نقطه زنی پهپادها و دقت در هدف گیری  آن ها را به خوبی نشان می دهد. در شناسایی نیز این مسائل بود، پهپادی که بالای سر ناوشکن آمریکایی رفت، درست بالا سر ناوشکن آمریکایی بود، شناورهای فرامنطقه ای زمانی که در منطقه هستند هرگونه وسیله پروازی به آن ها نزدیک شود در فاصله ۵ مایلی به آن تذکر می دهند اما چطور پهپاد ما می تواند پنهان پرواز کند و درست بالای سر ناوشکن حضور پیدا کند و تصاویرش را منتشر کند؟ این میزان دقت پهپاد در توان شناسایی آن است. این پهپاد به دریا هم می تواند از روی ناو بلند شود یعنی عمود پرواز است که خود این باید از  دانش بالایی باید برخوردار باشد و نیازی به سامانه پرتاب و حرکت روی باند ندارد و برد و مداومت زیادی هم دارد.

امیرسیاری در مورد دیگر دستاوردهای این رزمایش کرد: یکی از دستاوردها، دسترسی به همه اهداف پیش بینی شده در این رزمایش بود.

وی درباره رونمایی و تست پهپادهای جدید در رزمایش اخیر، گفت: همه پهپادهایی که قدیمی تر بودند و در رزمایش قبلی پهپاد هم که در سال گذشته انجام شد، مورد ارزیابی قرار گرفتند اما قطعا همان پهپادی که امسال مورد ارزیابی قرار گرفته، توانمندی اش با نوع خودش در سال قبل متفاوت است. مثلا در مداومت پرواز، شاید آن زمان ۵ ساعت پرواز می کرد ولی الان ۱۰ ساعت پرواز می کند.

معاون هماهنگ‌ کننده ارتش ادامه داد: یا مثلا سقف پرواز، ارتباطاتش؛ ارتباطاتی که ایستگاه زمینی با پهپاد می تواند داشته باشد در چه بردی، چه میزان برد آن افزایش داشته است. چه نوع سلاحی می تواند با خود حمل کند. چند سلاح می تواند با خود حمل کند. دقت سلاح هایش چقدر است. همه این ها مسائلی است که در هر پهپادی که ما اسما مورد ارزیابی قرار می دهیم قطعا با سال گذشته متفاوت است. مثلا پهپاد ابابیل و پهپاد کمان.

دریادارسیاری در مورد ویژگی پهپاد کمان ۱۹، گفت: حجم و وزن پهپاد کم است،‌ اما دستگاه هایی روی آن نصب شده که توانمندی انجام ماموریت های محوله را به خوبی دارد.ماموریت پهپاد کمان۱۹ انجام اخلال رداری و ارتباطی هواپایه است و این در رزمایش امسال رونمایی شد و‌مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: ابابیل، کمان، کرار، مهاجر انواع و اقسام پهپادهایی است که در رزمایش اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت و از قدیم تا به حال هم بوده اند، منتهی هر کدام از این ها که نامشان را می آورم نسبت به گذشته تفاوت هایی دارد، حتی اگر ظاهرش تغییر نکرده باشد، اما نرم افزاری و امکاناتش به گونه ای تغییر کرده که نسبت به گذشته کاملا متفاوت است.

معاون هماهنگ کننده ارتش در مورد ویژگی های پهپاد کرار نیز بیان داشت: کرار به موشک مجهز است، موشک هوا به هوا و قادر است که اهدافش را در آسمان پیدا ودنبال کند، قفل راداری روی آن داشته باشد و اهداف را با موشک مورد اصابت قرار دهد. این یک دستاورد بسیار ارزشمندی است که در این رزمایش پهپادی به معرض نمایش گذاشته شد و اگر دشمنان نسبت به این حساس هستند، می شود گفت که حق دارند؛ دستیابی به این دانش توسط سازندگان این پهپادها با وجود همه تحریم ها موفقیت بسیار بزرگی است.

امیرسیاری همچنین در مورد انهدام اهداف برنامه ریزی شده نیز اظهار داشت: در بحث تاکتیک هایی که در این رزمایش استفاده کردیم، پیشرفت هایی حاصل شده بود.مثلا ما در روز عملیات انجام می دادیم و الان هم انجام دادیم اما در رزمایش امسال در شب گسترده عمل کردیم. حدود ۱۰۰ تمرین پیش بینی کرده بودیم، ۲۰۰ فروند پهپاد رزمی، شناسایی و جنگالی و در شب تمرینات متعددی را در شب انجام دادیم که توانایی ما را ارتقا می دهد. در بحث پرواز جمع، تمرینات متفاوتی داشتیم، چند فروند پهپاد به اتفاق پرواز کنند و عملیاتی را انجام دهند، در بحث حملات ۳۶۰ درجه تمریناتی داشتیم.

وی ادامه داد: عملیات در فضای جنگ الکترونیک طوری است که این عملیات قادر است ارتباطاتی را از بین ببرد و سیستم ناوبری را مختل کند و مشکلاتی ایجاد کند، اما ما عملیات مان را در فضای جنگ الکترونیک به خوبی انجام دادیم، عملیات به شکل ۳۶۰ درجه را به خوبی انجام دادیم و به صورت انبوه کار انجام دادیم یعنی پروازهابی پهپادی جمع، انبوه، ۳۶۰ درجه در فضای جنگالی با ویژگی.

وی درباره رونمایی و تست پهپادهای جدید در رزمایش اخیر، گفت: همه پهپادهایی که قدیمی تر بودند و در رزمایش قبلی پهپاد هم که در سال گذشته انجام شد، مورد ارزیابی قرار گرفتند اما قطعا همان پهپادی که امسال مورد ارزیابی قرار گرفته، توانمندی اش با نوع خودش در سال قبل متفاوت است. مثلا در مداومت پرواز، شاید آن زمان ۵ ساعت پرواز می کرد ولی الان ۱۰ ساعت پرواز می کند.

معاون هماهنگ‌ کننده ارتش ادامه داد: یا مثلا سقف پرواز، ارتباطاتش؛ ارتباطاتی که ایستگاه زمینی با پهپاد می تواند داشته باشد در چه بردی، چه میزان برد آن افزایش داشته است. چه نوع سلاحی می تواند با خود حمل کند. چند سلاح می تواند با خود حمل کند. دقت سلاح هایش چقدر است. همه این ها مسائلی است که در هر پهپادی که ما اسما مورد ارزیابی قرار می دهیم قطعا با سال گذشته متفاوت است. مثلا پهپاد ابابیل و پهپاد کمان.

دریادارسیاری در مورد ویژگی پهپاد کمان ۱۹، گفت: حجم و وزن پهپاد کم است،‌ اما دستگاه هایی روی آن نصب شده که توانمندی انجام ماموریت های محوله را به خوبی دارد.ماموریت پهپاد کمان۱۹ انجام اخلال رداری و ارتباطی هواپایه است و این در رزمایش امسال رونمایی شد و‌مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: ابابیل، کمان، کرار، مهاجر انواع و اقسام پهپادهایی است که در رزمایش اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت و از قدیم تا به حال هم بوده اند، منتهی هر کدام از این ها که نامشان را می آورم نسبت به گذشته تفاوت هایی دارد، حتی اگر ظاهرش تغییر نکرده باشد، اما نرم افزاری و امکاناتش به گونه ای تغییر کرده که نسبت به گذشته کاملا متفاوت است.

معاون هماهنگ کننده ارتش در مورد ویژگی های پهپاد کرار نیز بیان داشت: کرار به موشک مجهز است، موشک هوا به هوا و قادر است که اهدافش را در آسمان پیدا ودنبال کند، قفل راداری روی آن داشته باشد و اهداف را با موشک مورد اصابت قرار دهد. این یک دستاورد بسیار ارزشمندی است که در این رزمایش پهپادی به معرض نمایش گذاشته شد و اگر دشمنان نسبت به این حساس هستند، می شود گفت که حق دارند؛ دستیابی به این دانش توسط سازندگان این پهپادها با وجود همه تحریم ها موفقیت بسیار بزرگی است.

امیرسیاری همچنین در مورد انهدام اهداف برنامه ریزی شده نیز اظهار داشت: در بحث تاکتیک هایی که در این رزمایش استفاده کردیم، پیشرفت هایی حاصل شده بود.مثلا ما در روز عملیات انجام می دادیم و الان هم انجام دادیم اما در رزمایش امسال در شب گسترده عمل کردیم. حدود ۱۰۰ تمرین پیش بینی کرده بودیم، ۲۰۰ فروند پهپاد رزمی، شناسایی و جنگالی و در شب تمرینات متعددی را در شب انجام دادیم که توانایی ما را ارتقا می دهد. در بحث پرواز جمع، تمرینات متفاوتی داشتیم، چند فروند پهپاد به اتفاق پرواز کنند و عملیاتی را انجام دهند، در بحث حملات ۳۶۰ درجه تمریناتی داشتیم.

وی ادامه داد: عملیات در فضای جنگ الکترونیک طوری است که این عملیات قادر است ارتباطاتی را از بین ببرد و سیستم ناوبری را مختل کند و مشکلاتی ایجاد کند، اما ما عملیات مان را در فضای جنگ الکترونیک به خوبی انجام دادیم، عملیات به شکل ۳۶۰ درجه را به خوبی انجام دادیم و به صورت انبوه کار انجام دادیم یعنی پروازهابی پهپادی جمع، انبوه، ۳۶۰ درجه در فضای جنگالی با ویژگی هایی که مهمات این ها داشت، یعنی زدن اهداف نقطه ای روی زمین، هوا و مورد اصابت قرار دادن اهداف شناور در حال حرکت در دریا.

معاون هماهنگ کننده ارتش درباره اهدافی که پهپادها آن را مورد اصابت قرار دادند گفت: اگر بخواهید هدفی را با مقیاس یک به یک مورد اصابت قرار دهید، به راحتی می توان آن را نابود کرد اما ما اهداف را روی زمین با ابعاد بسیار کوچک در نظر گرفتیم، مثلا ساختمان فرماندهی را با ابعاد کوچک در نظر گرفتیم. اهدافی که مورد اصابت قرار دادیم به مراتب از ابعاد هدف اصلی کوچکتر بوده است. اینجا دقت نظر، نقطه زنی پهپادها و دقت در هدف گیری  آن ها را به خوبی نشان می دهد. در شناسایی نیز این مسائل بود، پهپادی که بالای سر ناوشکن آمریکایی رفت، درست بالا سر ناوشکن آمریکایی بود، شناورهای فرامنطقه ای زمانی که در منطقه هستند هرگونه وسیله پروازی به آن ها نزدیک شود در فاصله ۵ مایلی به آن تذکر می دهند اما چطور پهپاد ما می تواند پنهان پرواز کند و درست بالای سر ناوشکن حضور پیدا کند و تصاویرش را منتشر کند؟ این میزان دقت پهپاد در توان شناسایی آن است. این پهپاد به دریا هم می تواند از روی ناو بلند شود یعنی عمود پرواز است که خود این باید از  دانش بالایی باید برخوردار باشد و نیازی به سامانه پرتاب و حرکت روی باند ندارد و برد و مداومت زیادی هم دارد.

امیرسیاری  در مورد دیگر دستاوردهای این رزمایش اظهار داشت: یکی از دستاوردها، دسترسی به همه اهداف پیش بینی شده در این رزمایش بود. مهارت ها را بالا بردیم، اطمینان مان را از کارایی پهپادها ارتقا دادیم اما مهمترین دستاورد این است که تمام دست اندرکاران  به اعتماد به نفس رسیدند که آنچه ساختند بسیار ارزشمند است.

وی گفت: هر تحریمی که وجود داشته باشد، پهپادهای ما جوابگو است، این اعتماد به نفس متعلق به جوان ما است. اعتماد به نفس جوانان ما آنقدر زیاد است که به جرات می گویم در آینده در مقابل با تهدیدات دچار غافلگیری فناورانه نخواهیم شد، این بزرگترین دستاوردی است که در رزمایش به دست آوردیم و با همین اعتماد به نفس در رزمایش سال آینده موفقیت های بیشتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *