جرایم جنسی علیه زنان و کودکان در اسپانیا؛ مرگ ۴۹ زن در ۲۰۲۳

9:18 - 12 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۴۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جرایم جنسی علیه زنان و کودکان در اسپانیا؛ مرگ ۴۹ زن در ۲۰۲۳
کارشناسان می‌گویند که بحران روبه‌رشد و نگران‌کننده خشونت جنسی در اسپانیا که به‌تازگی یک نوزاد پنج ماهه را قربانی کرده است، در مسیر افزایش قرار دارد.

خبرگزاری میزان – افزایش نرخ آزار و تجاوز جنسی به کودکان و خردسالان در اسپانیا زنگ هشدار را در این کشور به صدا درآورده است؛ این در حالی است که این دسته از جمعیت اسپانیا، به‌شدت در برابر آزار و خشونت جنسی منجر به قتل زنان نیز آسیب‌پذیر بوده و بر اثر این بحران نیز با نرخ قابل‌توجهی کشته، زخمی یا یتیم می‌شوند.

در حالی که سراسر اسپانیا از رشد قابل‌توجه آزار و تجاوز جنسی به کودکان و خردسالان به‌ویژه در ماه‌های اخیر، در بهت فرو رفته است، کارشناسان و مقام‌های این کشور درباره رشد فزاینده و مداوم این بحران هشدار می‌دهند.

یک مقام اسپانیایی، گفت: دست‌کم از سال ۲۰۱۵ تاکنون شمار جرایم جنسی علیه افراد زیر سن قانونی در مسیر افزایش، پیوسته رشد کرده است.

از جمله موارد قابل‌توجه خشونت جنسی علیه کودکان وخردسالان در اسپانیا، تجاوز گروهی با سلاح سرد به یک دختر ۱۱ ساله در نوامبر ۲۰۲۲ در شهر «بارسلون» بود؛ همه مهاجمان این جنایت جز ۲ نفر زیر ۱۴ سال سن داشتند.

در عین حال، شمار مجرمان جنسی کودک و خردسال نیز در اسپانیا در حال رشد است؛ آمار‌ها نشان می‌دهند که فقط در «کاتالونیا» بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، تعداد مجرمان جنسی زیر ۱۴ سال ۲ برابر شده و از ۵۳ مورد به ۱۰۳ مورد رسیده است.

براساس داده‌های پلیس اسپانیا، از ماه ژانویه تا آوریل سال جاری، از هر هشت مجرم جنسی دستگیر شده در شمال شرق اسپانیا یک نفر زیر سن قانونی بوده است.

داده‌های موجود نشان‌دهنده وخامت اوضاع برای کودکان و خردسالان است؛ آن‌ها نه‌تنها با نرخ فزاینده‌ای قربانی بحران خشونت جنسی می‌شوند، بلکه سهم نامتناسبی از مجرمان جنسی را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

تجاوز جنسی پدر اسپانیایی به نوزاد پنج ماهه‌اش

یکی از چالش‎برانگیزترین پرونده تجاوز جنسی به کودکان در اسپانیا در هفته گذشته کشف شد.

گشت‌زنی بازرسان سایبری پلیس اسپانیا در اینترنت به کشفیات شوکه‌برانگیزی منجر شد؛ پرونده کشف شده در هفته‌های اخیر در شهر «مادرید» اسپانیا، نه‌تنها پلیس بلکه مردم این کشور را در بهت فرو برده است.

انتشار خبر دستگیری یک مرد ۲۵ ساله اسپانیایی به دلیل تجاوز جنسی به نوزاد پنج ماهه‌اش از سوی پلیس این کشور، موجی از تشدید نگرانی‌ها را در اسپانیا در پی داشت.

براساس اعلام پلیس، فرد دستگیر شده نه‌تنها خود، نوزادش را مورد تجاوز جنسی قرار می‌داد، بلکه از طریق شبکه‌های اجتماعی، وی را برای چنین اعمالی در اختیار افراد دیگر نیز می‌گذاشت.

پلیس مادرید، اعلام کرد که این مرد از سوی پلیس بازداشت شد، اما دادگاه وی را آزاد کرده است؛ همسر این مرد نیز به دلیل تبادل مطالب مستهجن با وی دستگیر و سپس آزاد شد.

پلیس مادرید به حکم دادگاه مبنی بر آزادی این پدر و مادر مجرم اعتراض کرده است.

پلیس مادرید همچنین اعلام کرد که در منزل این افراد موادمخدر نیز کشف کرده است؛ در عین حال، آن‌ها نوزاد آسیب‌دیده را در حالی در خانه پیدا کردند که در شرایط نامناسب بهداشتی با خراش‌های متعدد از حمله یک گربه در میان زباله‌ها قرار داشت.

این مرد مجرم، در سال ۲۰۱۹ به دلیل انتشار تصاویر هرزه‌نگارانه از کودکان بازداشت و بلافاصله آزاد شد.

بازرسان جرایم سایبری پلیس اسپانیا می‌گویند که پدر و مادر نوزاد قربانی خشونت و تجاوز جنسی، تصاویر جنسی از نوزاد خود را در سکوهای آنلاین منتشر کرده‌اند؛ ضمن این که پدر نوزاد در تلفن همراه خود حدود ۱۰۰ فیلم هرزه‌نگارانه از کودکان زیر ۲ سال و حتی فرزندش داشت.

نوزاد مذکور در حال حاضر ۱۷ ماهه است؛ پس از آن که خدمات اجتماعی مادرید سرپرستی وی را برعهده گرفت، پدربزرگ و مادربزرگ نوزاد موفق شدند تا حضانتش را برعهده بگیرند.

آزار، تجاوز و خشونت جنسی در اسپانیا

براساس گزارش یک سازمان خیریه اسپانیایی، از اول آگوست ۲۰۲۲ تا پایان جولای ۲۰۲۳، حدود ۵ هزار و ۶۲۴ پرونده آزار و تجاوز جنسی در اسپانیا ثبت شد.

این پرونده‌ها مربوط ۲ دسته سنی کودکان و بزرگسالان بودند.

شمار تماس‌های دریافت شده از سوی آژانس مذکور به‌صورت میانگین ماهانه ۲۵۰ مورد اعلام شد؛ ۹۱ درصد قربانیان بزرگسال، زنان و ۹ درصد مردان و ۴۵ درصد قربانیان کودک، پسران و ۵۵ درصد دختران هستند.

در میان قربانیان افراد دارای معلولیت سهم تامل‌برانگیزی دارند.

این آژانس گزارش داد که در بازه زمانی مذکور بدترین خشونت جنسی علیه کودکان و خردسالان، درباره یک کودک ۱۸ ماهه ثبت شد و بزرگ‌ترین قربانی بزرگسال نیز یک زن ۷۹ ساله بود.

ارتباط میان آزار، تجاوز و خشونت جنسی با مسائل خانوادگی در اسپانیا

بررسی‌های متعدد و مدارک و شواهد نشان می‌دهند که میان آزار، تجاوز و خشونت جنسی در اسپانیا با مسائل خانوادگی ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ ضمن اینکه مطالعات دانشگاهی نشان می‌دهند که این بحران‌ها با مشکلات مسائل روانی و مصرف بالای الکل ارتباط مستقیمی دارند.

حدود ۶۰ درصد از مجرمان مرتکب آزار، تجاوز و خشونت جنسی سابقه سوءمصرف الکل دارند و بخش عمده‌ای از آن‌ها از مشکلات بهداشت روان رنج می‌برند.

پیامدهای خشونت جنسی منجر به قتل زنان برای کودکان در اسپانیا

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۴۹ زن در اسپانیا به دلیل خشونت جنسی به قتل رسیدند؛ این رقم نشان‌دهنده یک رکورد در ۱۳ سال گذشته است.

در ۱۰ مورد از قتل‌های مذکور، قربانیان پیشتر شکایت‌هایی علیه قاتل‌ها به دلیل اعمال خشونت ثبت کرده بودند؛ در عین حال، سپتامبر ۲۰۲۳ با ثبت ۹ قتل ناشی از خشونت جنسی مرگ‌بارترین ماه سال جاری از این جهت بوده است.

این عامل مرگبار در سال ۲۰۲۲ به مرگ ۳۲ زن منجر شده بود.

در حالی که خشونت جنسی منجر به قتل علیه زنان در اسپانیا که به شکل عمده در بستر خانواده رخ می‌دهد، به سرعت در حال پیشرفت است؛ کودکان، اصلی‌ترین قربانیان جانبی این جنایت‌ها هستند.

به دلیل، قتل‌های ناشی از خشونت جنسی در اسپانیا در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ دختر و پسر نیز یتیم شده‌اند؛ شمار کودکان یتیم بر اثر این جنایت‌ها از سال ۲۰۱۳ تاکنون به رقم ۴۲۵ نفر رسید.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *