تبعیض و نژادپرستی علیه کارگران سیاه‌پوست در جامعه آمریکا

14:59 - 09 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۰۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تبعیض و نژادپرستی علیه کارگران سیاه‌پوست در جامعه آمریکا
کارگران سیاه‌پوست در بخش‌های مختلف جامعه آمریکا با تبعیض و نژادپرستی گسترده‌ای مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - کمیسیون فرصت‌های شغلی برابر آمریکا از شرکت خودروسازی تسلا شکایت کرده است.

شکایت اخیر نهاد آمریکایی، این سازنده خودرو‌های الکتریکی را به نقض «قانون فدرال در تحمل آزار و اذیت نژادی گسترده و مداوم علیه کارکنان سیاه‌پوست خود» متهم می‌کند.

در این شکایت بیان شده که شرکت تسلا برخی از کارگران را به دلیل مخالفت با آزار و اذیت و تبعیض، در معرض اقدامات تلافی‌جویانه قرار داده است.

این آژانس فدرال مسئول اجرای قوانین حقوق مدنی علیه تبعیض در محل کار اعلام کرد که روز پنجشنبه گذشته علیه تسلا شکایت کرده است.

در این شکایت آمده که متخلفان غیرسیاه‌پوست در تسلا به طور آشکار از القاب و توهین‌های نژادپرستانه علیه کارگران سیاه‌پوست استفاده می‌کنند.

نادیده گرفتن شکایات کارگران

براساس این دادخواست، کارگران سیاه‌پوست تسلا در بسیاری از موارد با مدیران خود این شرایط و نژادپرستی فراگیر را مطرح کرده و درباره آن شکایت کرده‎اند، با این وجود اقدامی برای توقف این روند صورت نگرفته است.

اعتراض‌های کارگران نادیده گرفته شده و تسلا در رسیدگی به آن‌ها با شکست مواجه شده است.

پیش از این یک آژانس حقوق مدنی ایالتی در کالیفرنیا به دلیل اتهامات مرتبط علیه تسلا تنظیم شکایت کرده بود و هیأت منصفه دادگاه نیز به تسلا دستور داده تا به یک کارگر سابق سیاه‌پوست حدود ۳.۲ میلیون دلار غرامت بپردازد.

تبعیض علیه کارگران سیاه‌پوست در سراسر آمریکا 

بیش از ۹۰۰ هزار مورد بررسی، تفاوت‌های نژادی گسترده در تجربه کاری آمریکا را برجسته می‌کند؛ فراتر از نابرابری‌ها در دستمزد، تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه کارمندان سیاه‌پوست کمتر در شرکت‌هایی کار می‌کنند که دارای فرهنگ‌های مثبت یا تعادل بین کار و زندگی هستند.

شکاف حقوقی و نژادی در آمریکا برای چندین دهه در میان گروه‌های اقلیت ادامه داشته و سیاه‌پوستان در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد کمتر از سفیدپوستان درآمد دارند.

اکنون تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کارگران سیاه‌پوست علاوه بر دریافت حقوق کمتر، احتمالا مدیران حامی، فرهنگ کاری مثبت و تعادل بین کار و زندگی سالم کمتری دارند.

«لتیان ژانگ»، استادیار دانشکده بازرگانی هاروارد، می‌گوید: در زمانی که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال جذب و نگهداری افراد رنگین‎پوست برای اصلاح عدم تعادل نژادی هستند، مقامات کسب‌وکار باید محیط‌های کاری خود را ارزیابی کنند، زیرا این معیار‌های ملایم‌تر کیفیت محیط کار برای کارمندان مهم است.

«ژانگ» برای مطالعه خود با عنوان «نابرابری نژادی در محیط‌های کاری» که در ماه آوریل گذشته منتشر شد، فرهنگ، کیفیت مدیر و تعادل کار و زندگی را براساس حدود ۹۳۳ هزار بررسی کارمندان از ۹ هزار شرکت بررسی کرد.

در این مطالعه، کارمندان سیاه‌پوست در زمینه برابری‌ها در بازار کار بدترین رتبه را کسب کردند. 

چه چیزی باعث نابرابری در محیط کار می‌شود؟

ژانگ می‌گوید این تفاوت‌ها را می‌توان به دو عامل متفاوت نسبت داد؛ نخست نابرابری‌های اجتماعی گسترده‌تر ممکن است به طور گسترده‌ای وجود داشته باشند، به عنوان مثال، کارگران سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار در پست‌های پایین‌تر بسیار حضور دارند.

به همین ترتیب، سیاه‌پوستان درصد بیشتری از جمعیت جنوب آمریکا را تشکیل می‌دهند، جایی که کارگران در مقایسه با دیگر مناطق از حفاظت کمتری برخوردار هستند.

بار‌ها و بارها، نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که کارمندان سیاه‌پوست سطوح پایین‌تری از رضایت شغلی را گزارش می‌کنند؛ در گذشته برخی از محققان این نارضایتی را ناشی از تبعیض مدیران دانسته‌اند. 

تحقیقات نشان می‌دهد که بخش عمده کارمندان سیاه‌پوست در آمریکا طی سال گذشته نژادپرستی را تجربه کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد تعداد کارگرانی که نژادپرستی را به بخش منابع انسانی محل کار خود گزارش می‌دهند، کاهش یافته است، زیرا کارشناسان می‌گویند که مقامات و مدیران اقدامی در جهت رسیدگی به این موضوع انجام نمی‌دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *