محمد الدره نماد انتفاضه دوم فلسطین؛ صد‌ها کودک از سال ۲۰۰۰ به شهادت رسیدند

11:50 - 08 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۷۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محمد الدره نماد انتفاضه دوم فلسطین؛ صد‌ها کودک از سال ۲۰۰۰ به شهادت رسیدند
رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ میلادی و از زمان شهادت محمد الدره تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده است.

خبرگزاری میزان - ۲۳ سال از صدای فریاد یک پدر داغدار فلسطینی می‌گذرد و تنها چیزی که می‌شنود صدای گلوله‌هایی است که اطرافش می‌پیچد و جمله «پسر من بر اثر شلیک گلوله کشته شده است»؛ ۲۳ سال از شهادت «محمد الدره» می‌گذرد و رژیم صهیونیستی همچنان بدون مسئولیت و نظارت به جرم خود ادامه می‌دهد.

۳۰ سپتامبر مصادف با بیست‌وسومین سالگرد شهادت «محمد جمال الدره» کودک ۱۱ ساله فلسطینی، است که با گلوله‌های نظامیان رژیم صهیونیستی در مقابل چشم جهانیان به شهادت رسید.

انتشار ویدئویی در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۰۰ با صحنه‌های شهادت «محمد الدره» که در کنار پدرش در پناه یک بشکه سیمانی در خیابان «صلاح‌الدین» در جنوب شرقی شهر غزه پناه گرفته بود، جهان را شوکه کرد.

ویدئویی که از سوی ۲ عکاس، «طلال ابورحمه» فلسطینی و «چارلز اندورلان» فرانسوی گرفته شده است، تیراندازی مورد نظر به سمت این کودک و پدرش را مستند کرده که در پی آن «محمد» به شهادت رسید و پدرش به شدت مجروح شد.

 

 

محمد الدره؛ نماد انتفاضه دوم

این کودک ۱۱ ساله فلسطینی یکی از مهمترین نماد‌های انتفاضه دوم فلسطین و نماد جاودانه آن به شمار می‌رود؛ رژیم صهیونیستی او را ۲ روز پس از آغاز انتفاضه در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ به شهادت رساند.

تعداد شهدای انتفاضه‌الاقصی که تا اوایل سال ۲۰۰۵ ادامه یافت به حدود ۴ هزار و ۴۰۰ نفر رسید و تعداد مجروحان ۵۰ هزار نفر گزارش شده است.

«محمد الدره» در ۱۸ نوامبر ۱۹۸۹ در اردوگاه آوارگان فلسطینی «البریج» نوار غزه متولد شد و در زمان شهادتش تنها ۱۱ سال سن داشت. 

«جمال الدره»، پدر «محمد» در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۰ و در روز شهادت پسرش، او را همراهی می‌کرد تا خرید کند؛ در هنگام بازگشت از خرید، آن‌ها هدف تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه قرار گرفتند.

شدت تیراندازی نظامیان صهیونیست، این پدر و پسرش را مجبور کرد که پشت یک بشکه سیمانی که در آن نزدیکی بود، پناه بگیرند و علیرغم فریاد‌های مداوم پدر به سربازان که «تیراندازی نکنید»، این فریادها نتیجه‌ای نداشت.

«جمال» سعی کرد پسرش را در برابر گلوله‌ها حفظ کند، اما موفق نشد و چندین گلوله نظامیان صهیونیست این کودک را به شهادت رساند.

ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی

جنایت‌های رژیم صهیونیستی با شهادت «محمد الدره» متوقف نشد و همچنان ادامه دارد؛ در جنگ باریکه غزه در سال ۲۰۰۸، هواپیما‌های رژیم اشغالگر صهیونیست منزل خانواده «محمد الدره» را بمباران و بدون دلیل در جنگ نوار غزه در سال ۲۰۱۴ بار دیگر این بمباران را تکرار کردند.

با وجود محکومیت گسترده این جنایت، رژیم اشغالگر صهیونیست با تصمیم کمیته‎ای که برای بررسی و رسیدگی به حادثه شهادت تشکیل داده بود، در پرونده شهادت این کودک فلسطینی تبرئه شد.

ماجرای «محمد الدره» پس از مستندسازی این حادثه در صدر روزنامه‌ها و سایت‌های بین‌المللی قرار گرفت، اما به گفته جنبش بین‌المللی دفاع از کودکان، این آخرین ماجرا نبود؛ در همان سالی که الدره به شهادت رسید، ۹۴ کودک، سال بعد از آن ۹۸ کودک، در سال ۲۰۰۲ میلادی ۱۹۲ کودک، در سال ۲۰۰۳ میلادی ۱۳۰ کودک، در سال ۲۰۰۴ میلادی ۱۶۲ کودک و در سال ۲۰۰۵ نیز ۵۲ کودک از سوی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‎‌اند.

شهادت بیش از ۲ هزار کودک فلسطینی از سال ۲۰۰۰

موضوع به همین جا ختم نشد، سازمان‌های حقوق بشری دفاع از کودکان فلسطین از سال ۲۰۰۰، یعنی با آغاز انتفاضه‌الاقصی تا ماه می‌ گذشته شهادت ۲ هزار و ۲۷۰ کودک فلسطینی به دست ارتش اشغالگر صهیونیست را مستند کرده‌اند.

از این تعداد ۵۴۶ نفر مربوط به سال ۲۰۱۴ است که بیشتر آن‌ها در جریان تجاوزات این رژیم به نوار غزه شهید شده‌اند.

در نبرد «سیف‎القدس» در سال ۲۰۲۱ که ۱۱ روز به طول انجامید و پس از اینکه رژیم صهیونیستی نتوانست مقاومتی را که باعث تحقیر آن شده بود از بین ببرد، فرزندان فلسطینی هدف مستقیم هواپیما‌های این رژیم قرار گرفتند.

۷۲ کودک در اثر بمباران منازل آن‌ها از سوی هواپیما‌های جنگی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند تا جایی که کل خانواده‌ها اعم از زن، مرد و کودک از بین رفتند.

همچنین سال ۲۰۱۴ خونبارترین سال برای کودکان فلسطینی به شمار می‌رود؛ رژیم صهیونیستی ۵۴۶ کودک را به شهادت رساند که بیشتر آن‌ها در تجاوزهای صهیونیست‌ها به نوار غزه شهید شدند و پس از آن سال ۲۰۰۹ قرار دارد که ۳۱۵ کودک فلسطینی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *