رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شکایت شهروندان سیاه‌پوست از پلیس آمریکا بر سر اشتباهات فناوری تشخیص چهره

9:11 - 05 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۲۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شکایت شهروندان سیاه‌پوست از پلیس آمریکا بر سر اشتباهات فناوری تشخیص چهره
شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی که به دلیل اشتباهات فناوری تشخیص چهره دستگیر و به زندان افتاده‌اند، چندین شکایت علیه پلیس در دادگاه آمریکا تنظیم کردند.

خبرگزاری میزان - «رندال رید»، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی یک روز بعد از روز شکرگزاری سال گذشته میلادی در حال رانندگی به سمت خانه مادرش بود که پلیس آمریکا او را در کنار یکی از بخش‌های شلوغ ایالت جورجیا دستگیر کرد.

پلیس آمریکا قبل از اینکه فرد مذکور را به زندان ببرد، به او گفته که به دلیل جنایت‎های ارتکابی در لوئیزیانا تحت تعقیب قرار داشته است؛ «رندال رید»، چند روز بعد را در حبس سپری و سعی می‌کند بفهمد که چگونه در ایالتی که هرگز به آنجا نرفته، مظنون شناخته شده است.

سوءاستفاده از فناوری تشخیص چهره

شکایتی که در این ماه ارائه شد، سوءاستفاده از فناوری تشخیص چهره از سوی مرکز پلیس لوئیزیانا را عامل این حبس نادرست برای «رندال رید» می‌داند.

این شهروند سیاه‌پوست، می‌گوید: من گیج و خشمگین بودم، زیرا نمی‌دانستم چه اتفاقی می‌افتد؛ آن‌ها نمی‌توانستند هیچ اطلاعاتی در خارج از این موضوع به من بدهند، آن‌ها به من گفتند: «باید منتظر بمانید تا پلیس لوئیزیانا شما را تحویل بگیرد». با این وجود هیچ جدول زمانی برای تحویل من به پلیس لوئیزیانا وجود نداشت.

«رندال» ۲۹ ساله، یکی از دستکم ۵ شاکی سیاه‌پوست است که در سال‌های اخیر علیه پلیس آمریکا شکایت تنظیم کرده و گفته‌اند به وسیله فناوری تشخیص چهره به اشتباه شناسایی، دستگیر و زندانی شده‌اند. 

۳ مورد از این شکایت‌ها، از جمله شکایت یک زن باردار، علیه پلیس دیترویت است؛ این زن باردار به اشتباه متهم به سرقت یک خودرو شده است.

این فناوری به پلیس آمریکا اجازه می‌دهد تا تصاویر را از نظارت تصویری به نرم‌افزاری برساند که می‌تواند پایگاه‌های اطلاعاتی دولتی یا رسانه‌های اجتماعی را برای مطابقت احتمالی جست‎وجو کند.

تاثیر نامتناسب بر سیاه‌پوستان

منتقدان، می‌گویند که این امر منجر به نرخ بالاتری از شناسایی نادرست رنگین‌پوستان نسبت به افراد سفیدپوست می‌شود.

با این حال، برخی از ایالت‌ها و شهر‌های آمریکا استفاده از آن را محدود کرده‌اند.

نگرانی درباره حریم خصوصی

«سام استارکس»، وکیل ارشد شرکت حقوقی «کوکران» در آتلانتا که نماینده «رندال رید» است، گفت: استفاده از این فناوری از سوی پلیس، حتی اگر استاندارد‌ها و پروتکل‌ها وجود داشته باشد، نگرانی‌های جدی در مورد آزادی مدنی و حریم خصوصی دارد.

«رندال رید» در اوایل سپتامبر در دادگاه فدرال آتلانتا ثبت شکایت کرد؛ او از ۳ نفر از افسران ارشد اداره پلیس لوئیزیانا شکایت کرده است.

این افسران پلیس با استفاده از ویدئو‌های نظارتی، تنها به مسابقه‌ای که به وسیله فناوری تشخیص چهره ایجاد شده بود، اتکا کردند.

این دادخواست می‎گوید: پلیس حتی یک جست‌وجوی اولیه در مورد «رندال رید» انجام نداد، که نشان می‌داد این شهروند در زمان وقوع سرقت در جورجیا بوده است.

اداره پلیس لوئیزیانا به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این زمینه هیچ پاسخی نداده است.

پلیس مدعی است که یک «منبع موثق» به او توصیه کرده که یکی از مظنونان در این ویدئوی مربوط به جرم، «رندال رید» است. 

ایمیلی که وقایع منجر به دستگیری این شهروند را تشریح کرده، می‌گوید که به اعضای پلیس گفته شده که طبق دادخواست به دلیل استفاده از فناوری تشخیص چهره برای صدور حکم بازداشت، به شواهد یا سرنخ‌های بیشتری نیاز دارند.

شکایت اخیر، افسران پلیس آمریکا را به دستگیری دروغین، تعقیب بدخواهانه و سهل‌انگاری متهم می‌کند.

وقتی این شهروند سیاه‌پوست در زندان بود، خانواده‌اش وکیلی را در لوئیزیانا استخدام کردند که عکس‌ها و فیلم‌های او را به پلیس آمریکا ارائه کرد. طبق دادخواست وی، فردی که در فیلم‌های نظارتی دیده می‌شود، به میزان قابل توجهی متفاوت از رندال رید بود.

اداره پلیس لوئیزیانا پس از اثبات اشتباه از یک قاضی خواست تا حکم را پس بگیرد، اما تا زمان لغو حکم، «رندال رید» چند روز را به اشتباه در زندان سپری کرد.

«رندال رید» می‌گوید که نزدیک به یک سال بعد، این تجربه هنوز او را آزار می‌دهد؛ او در شگفت است که اگر پولی برای استخدام وکیل نداشت چه اتفاقی می‌افتاد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *