رژیم صهیونیستی به دنبال کسب مصونیت کامل از پاسخگویی

10:28 - 04 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۱۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رژیم صهیونیستی به دنبال کسب مصونیت کامل از پاسخگویی
رژیم صهیونیستی در کنار جنایات خود علیه فلسطینیان همواره در تلاش بوده تا با حمایت متحدان غربی از پاسخگویی مصون باشد.

خبرگزاری میزان - دفتر مطبوعاتی کابینه رژیم صهیونیستی به تازگی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل توصیه کرده که «نگرش سازمان ملل را نسبت به اسرائیل تغییر دهد». 

اگر سازمان ملل و نهاد‌های آن واقعا رویکرد خود را مطابق با قوانین بین‌المللی و حقوق بشری تغییر می‌دادند، رژیم صهیونیستی پس از فرآیند استعمار زدایی، خود را به رسمیت نمی‌شناخت.

اهداف پشت پرده

با این حال، هدف نتانیاهو از این اظهارات، مهار موج انتقاد‌ها از رژیم صهیونیستی در سطح بین‌المللی است. از آنجایی که توافق‌های عادی‌سازی، چند کشور را به این رژیم نزدیک می‌کند، انتظار نتانیاهو این است که سازمان ملل حتی انتقاد‌های آشکار خود را نسبت به نقض دائمی قوانین بین‌المللی از سوی این رژیم متوقف کند.

در اصل این توافق به عنوان پل زدن بین سازمان ملل و کشور‌های عربی تلقی می‌شود که بدون توجه به استعمار، روابط با رژیم صهیونیستی را عادی کرده‌اند. 

برای نتانیاهو، توقف کامل انتقاد از رژیم صهیونیستی یک اقدام خوشایند خواهد بود، حتی اگر انتقاد سازمان ملل مرتبا در مقابل حق ادعایی این رژیم برای «دفاع از خود» قرار گیرد.

برای مثال، سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل، اهمیتی را که این رژیم به توافق عادی‌سازی با کشور‌ها قائل است، منعکس می‌کند.

اکنون به نوعی با نادیده گرفتن راهکار دو دولتی، توافق عادی‌سازی به طور مخفیانه اولویت نخست رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

سازمان ملل در واقع باید نگرش خود را نسبت به رژیم صهیونیستی تغییر دهد؛ قطعنامه‌های غیر الزام‌آور موثر نیستند، تنبیه ضعیف سازمان ملل در قبال نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی نیز چنین نیست. 

اگر سازمان ملل واقعا از حقوق بشر محافظت می‌کرد، گوترش در مورد ریاکاری رژیم صهیونیستی اقدامات زیادی برای اجرا داشت.

با این حال، هدف نتانیاهو پذیرش گسترده‌تر توافق‌های عادی‌سازی است، تا جایی که سکوت در برابر نقض قوانین بین‌المللی کاملا حفظ شود.

رژیم صهیونیستی و معافیت از مجازات

این بحث که ریشه‌های بحران کنونی رژیم صهیونیستی را باید در سیاست‌های این رژیم در قبال مردم فلسطین جستجو کرد، در حال افزایش است. 

بر اساس این دیدگاه، دستور کار کابینه بنیامین نتانیاهو و روش‌های به‌ کار گرفته شده برای دستیابی به آن، نشان دهنده اوج اجتناب‌ناپذیر ۷۵ سال ظلم و سرکوب علیه مردم فلسطین و به ویژه ریشه‌کن کردن نظام‌مند آن است. 

نیرو‌های ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی در حال کشتار کودکان فلسطینی هستند که عملا هیچ پناهی برای پاسخگو کردن ندارند.

رژیم صهیونیستی علیه کودکان فلسطینی

نیرو‌های صهیونیست باید به استفاده از نیروی مرگبار علیه فلسطینی‌ها از جمله کودکان پایان دهند. متحدان رژیم صهیونیستی باید فشار را برای پایان دادن به این رویه افزایش دهند.

دبیرکل سازمان ملل باید نظامیان رژیم صهیونیستی را در گزارش سالانه خود در مورد نقض شدید کودکان در درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۳ به عنوان مسئول نقض قتل و معلول کردن کودکان فلسطینی معرفی کند.

سال گذشته، ۲۰۲۲، مرگبارترین سال برای کودکان فلسطینی در کرانه باختری طی ۱۵ سال گذشته بود و سال ۲۰۲۳ رکورد سال گذشته میلادی را نیز شکست و بیش از ۲۰۰ نفر از سوی نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند.

نظامیان رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند؛ دیده‌بان حقوق بشر ۴ تیراندازی مرگبار به کودکان فلسطینی از سوی نظامیان صهیونیست را بین نوامبر ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ بررسی کرده است.

مصونیت از مجازات برای عاملان خشونت 

در سیستم آپارتاید رژیم صهیونیستی، معافیت از مجازات حاکم است؛ علیرغم شدت و گستردگی حملات که منجر به شهادت و مجروح شدن بسیاری از فلسطینیان می‌شود و با وجود نمایش کم‌نظیری از محکومیت بین‌المللی، خشونت نظامیان و شهرک‌نشینان، بدون پاسخگویی همچنان ادامه دارد.

مقامات صهیونیست مدت‌هاست که حملات شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها را فعال و تحریک کرده‌اند و در برخی موارد نظامیان نیز مستقیما در این حملات مشارکت داشته‌اند.

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که ۹۳ درصد از تمام تحقیقات در مورد حملات‌شهرک نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ بدون صدور کیفرخواست بسته شده است.

تنها در سال گذشته میلادی ۶۲۱ حمله ثبت‌شده از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری اشغالی علیه فلسطینیان ثبت شده است.

با این وجود به نظر می‌رسد که غرب و به‌خصوص آمریکا با وجود برخی از انتقادات ضعیف، اما با این خشونت نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان مشکلی ندارند.

علاوه بر این، خشونتی که علیه فلسطینیان اعمال می‌شود با حمایت کامل متحدان غربی رژیم صهیونیستی، بدون پاسخ می‌ماند و این رژیم از مصونیت برخوردار است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *