بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند

14:20 - 03 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۹۹۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند
نائب رئیس مجلس با بیان اینکه بازگشت به برجام، تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند گفت: نوبت طرف مقابل است که به تعهدات خود عمل کند.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در جمع خبرنگاران با اشاره به روند رسیدگی به برجام گفت: بعد از گذشت چندین سال از انعقاد برجام، کاملاً مشخص شد حق با کسانی است که نسبت به برجام حرف و نظر منفی داشتند، چرا که آن برجامی که بدون ضمانت تعقیب می‌شد، از همان زمان معلوم بود خروجی خاصی نخواهد داشت و هزینه خاصی برای طرف مقابل در آن تعریف نشده بود.

وی با بیان اینکه شاهد بودیم ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با یک لگد کاخ برجام را خراب کرد و رفت. اظهار کرد: از سوی دیگر ما همه تعهدات خود را اجرا کردیم و هیچکس نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهداتش کوتاهی کرده است. در حال حاضر بعضی‌ها معتقدند که چرا افرادی، چون ذوالنور که در گذشته با برجام موجود مخالف بودند امروز می‌گویند خط مذاکرات برجامی را باید ادامه دهیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولاً مبنای کار بنده برای آتش زدن برجام این بود که زمانی که ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری خود راجع به برجام صحبت می‌کرد، می‌گفت ما برجام را پاره می‌کنیم که در همان زمان مقام معظم رهبری فرمودند که اگر آن‌ها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم و از آنان جلوتریم و سخت‌تر از آنان اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه زمانی که آمریکا از برجام خارج شد ما هم باید یک عکس‌العمل قاطع نشان می‌دادیم اظهار داشت: اگر الان می‌گوییم مذاکرات برجامی باید ادامه پیدا کند به این علت است که ما هزینه جدیدی برای بازگشت به برجام ندادیم، همه هزینه‌ها را دادیم و به تعهدات خود عمل کردیم. امروز بازگشت به برجام، تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند و نوبت آنان است که به تعهدات خود عمل کنند. ما می‌خواهیم حق خود را از آنان بگیریم که تا نیمه راه آمدند.

ذولنوری با تأکید بر اینکه موضع دولت ایران کاملاً درست است، گفت: فرق دولت فعلی با دولت سابق در این است که همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام نمی‌گذارد. اگر دشمن با ما کنار نیامد و وظیفه خود را انجام نداد، آیا ما باید ارتباط با همسایگان و کشور‌های همسایه را تعطیل کنیم؟ آیا باید ارتباط با کشور‌های دنیا را کنار بگذاریم تا هر چه اراده طرف غربی است محقق شود؟

وی تأکید کرد: دولت سیزدهم برای آنکه اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشود و ما را مقصر عدم اجرای برجام ندانند مذاکرات برجامی را ادامه داد، از طرف دیگر ما دشمن خود را می‌شناسیم و دوباره نباید از یک سوراخ گزیده شویم. بر این اساس دولت مسیر استغنا از آمریکا و اروپا را پیش گرفت تا بتوانیم روابط خود را با کشور‌های همسایه، منطقه و دنیا فعال کنیم و بر همین اساس ایران به شانگهای پیوست، عضو بریکس شد و روابطمان با کشور‌های همسایه خوب شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره آخرین وضعیت احیای برجام گفت: دولت سیزدهم مسیر خود را ادامه می‌دهد و دیپلماسی ما در این زمینه فعال است. وزیر امور خارجه ما روز گذشته اعلام کرد اگر آمریکایی‌ها بخواهند حقوق مردم ما را به رسمیت بشناسند، توافق مجدد برجام دور از انتظار نیست. امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در این موضوع ندارد و حتی بنده به علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دور اولی که برای مذاکرات می‌رفت عرض کردم که شما به طرف مقابل بگویید که خودکار در دست ماست و توافقی را که منافع ایران را تأمین کند، بیاورید تا امضا کنیم.

ذوالنوری با بیان اینکه دولت سیزدهم دولتی نیست که برجام را به هر قیمتی بخواهد احیا کند گفت: دولت سیزدهم می‌خواهد یک تعهد و معاهده قیمتی ایجاد کند نه برجام به هر قیمتی. امروز قدرت بازگشت‌پذیری در بحث هسته‌ای به جایی رسیده است که ما نگرانی از بابت خروج طرفین از برجام نداریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *