تحولات قره‌باغ|

کاروان کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ رسید

12:48 - 02 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۸۰۳
کاروان کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ رسید
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه متشکل از نزدیک به ۷۰ تن تجهیزات وارد قره‌باغ شده است.

خبرگزاری میزان - مقامات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفتند که یک کاروان کمک‌های بشردوستانه روز شنبه وارد قره‌باغ شد. این اولین مورد از ورود کمک‌های بشردوستانه از زمان آغاز آتش‌بس اخیر بود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کاروان متشکل از نزدیک به ۷۰ تن تجهیزات بشردوستانه از جمله آرد گندم، نمک و روغن آفتابگردان است.

در همین حال، «حکمت حاجی‌اف»، دستیار رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس بخش سیاست خارجی دفتر ریاست جمهوری این کشور گفت: مقامات جمهوری آذربایجان یک کارگروه دولتی ویژه برای حل مسائل همه‌جانبه مربوط به ادغام قره‌باغ به جمهوری آذربایجان ایجاد کرده‌اند. 

حاجی‌اف گفت: تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه یک بار دیگر نیت خوب و جدیت دولت جمهوری آذربایجان برای رفع نیاز‌های ساکنان ارمنستانی و همچنین تضمین یک روند ادغام مجدد امن را نشان می‌دهد.

دستیار رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان می‌گوید: قره‌باغ پیش از این یک انبار باروت و نظامی‌ترین منطقه در جهان بود. در شرایط فعلی شانس صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بسیار بیشتر است. 

جمهوری آذربایجان در ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور)، عملیات نظامی را در قره‌باغ آغاز کرده و آن را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» خواند. 

ایروان این عملیات را تجاوز توصیف کرده و گفت که هیچ واحد نظامی ارمنستانی در قره‌باغ وجود ندارد.

یک روز بعد، با میانجیگری نیرو‌های حافظ صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد.

از جمله شروط آتش‌بس، خلع سلاح نیرو‌های ارمنستانی و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ بود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *