حضور هیئت قضایی ایران در مجمع منطقه‌ای قضات دادگاه‌های کشورهای عضو شانگهای

14:07 - 29 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۲۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حضور هیئت قضایی ایران در مجمع منطقه‌ای قضات دادگاه‌های کشورهای عضو شانگهای
اعضای هیئت قضایی ایران در مجمع منطقه‌ای قضات دادگاه‌های کشورهای عضو شانگهای می‌گویند که تجربیات خوبی در پی برگزاری مجمع و دیدارهای دو و چندجانبه به دست آمده است.

خبرگزاری میزان – هیئت قضایی ایرانی در مجمع ۲ روزه منطقه‌ای قضات دادگاه‌های کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای با هدف توسعه همکاری‌های حقوقی کشور‌های عضو این سازمان شرکت کرد و براساس گزارش اعضای هیئت تجربیات خوبی نیز از این حضور به‌دست آمد.

در پی پذیرش عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و به دعوت چین، هیئت قضایی شامل ۵ نفر از قضات عالی‌رتبه کشورمان حجت‌الاسلام و المسلمین «سید کاظم موسوی» رئیس کل دادگستری استان فارس، «مجتبی قهرمانی» رئیس کل دادگستری هرمزگان، «شهرام لرستانی» معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران و رئیس مجتمع جرایم رایانه‌ای، «احمد جعفری» رئیس مجتمع قضایی شهید فهمیده ویژه اطفال و نوجوانان و «عطااله رودگر» مدیرکل تدوین لوایح معاونت حقوقی قوه قضاییه در مجمع مذکور شرکت کردند.

 

 

رئیس کل دادگستری استان فارس در این رابطه گفت: هیئت ایرانی با دستور ریاست قوه قضاییه و معاون بین‌الملل قوه قضاییه در اجلاس ۲ روزه دادگاه‌های محلی شرکت کرد؛ جلسه بسیار خوب برگزار شد؛ دادگاه‌های محلی عضو گروه شانگهای در این نشست حاضر بودند؛ هیئت ایرانی چهار موضوع بسیار مهم را مطرح کردند؛ اعتبار قضایی، قرارداد‌های تجاری، جرایم سایبری و جرایم اطفال و نوجوانان؛ این موضوع‌ها مورد توجه و ستایش شرکت‌کنندگان همایش قرار گرفت.

وی افزود: هیئت ایرانی در این همایش دیدار‌های دوجانبه‌ای نیز با چند کشور مانند پاکستان، قرقیزستان، ازبکستان برگزار کردند و مسائل مهمی در این دیدار‌ها رد و بدل شد و تجربیات خوبی به دست آمد؛ امیدواریم بتوانیم از این تجربیات در دادگاه‌های محلی خود استفاده کنیم و قوه قضاییه که در حال تحول و تعالی است، بتواند با کمک این اقدام‌ها پربارتر و پرثمرتر به ملت شریف ایران خدمت کند.

 

 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز اظهار کرد: در اجرای سیاست‌های کلان دستگاه قضایی و ماموریت صادره از سوی معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر هیئت پنج نفره قضات ایرانی در مجمع قضات منطقه‌ای چین و کشور‌های عضو همکاری شانگهای شرکت کردند؛ محور اصلی این مجمع و نشست تبادل تجربیات و همکاری‌های قضایی بین‌المللی بود؛ اعتبار قضایی، جرایم اطفال، جرایم رایانه‌ای و قرارداد‌های تجاری بین‌المللی در این نشست مورد بحث قرار گرفتند و تبادل تجربیات صورت گرفت.

وی همچنین گفت: حضور هیئت ایرانی حضوری موثر و پررنگ بود و سخنرانی‌ها و ارائه مطالب هیئت ایرانی مقبول همه کشور‌های عضو سازمان واقع شد و در نشست‌های دو و چندجانبه هم تبادل تجربیات صورت گرفت؛ این موضوع در راستای سیاست‌های نوین تحولی قوه قضاییه و حضور قوه قضاییه در عرصه‌های بین‌المللی با توجه به عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای موضوع مهم و قابل توجهی است.

سازمان همکاری شانگهای از سال ۲۰۰۱ میلادی ایجاد شده است که هم‌اکنون ۹ کشور اعضای دائم آن را تشکیل می‌دهند و از تیر امسال نیز جمهوری اسلامی ایران با موافقت سران کشور‌های عضو، به عضویت دائم این سازمان بین‌المللی درآمده است و دارای حق رای است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *