ردپای بی‌بی‌سی و پلیس لندن در پرونده تجاوز جنسی بازیگر سرشناس انگلیسی

11:03 - 29 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۱۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ردپای بی‌بی‌سی و پلیس لندن در پرونده تجاوز جنسی بازیگر سرشناس انگلیسی
بررسی بیشتر پرونده آزار و تجاوز جنسی بازیگر و کمدین مشهور انگلیسی به کشیده شدن بی‌بی‌سی و پلیس انگلیس به پرونده منجر شد.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های انگلیسی به تازگی خبر متهم شدن «راسل برند»، بازیگر و کمدین سرشناس این کشور به تجاوز، آزار و سوءاستفاده جنسی را منتشر کردند.

براساس گزارش‌ها، شاکیان «برند»، چهار زن هستند که در چارچوب تحقیقات روزنامه‌های «تایمز»، «ساندی تایمز» و «کانال چهار» اتهام آزار جنسی علیه وی را مطرح کردند؛ براساس شکایت این افراد، «برند» در یک بازه زمانی ۷ ساله از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ به یک زن تجاوز جنسی کرده و سه زن دیگر را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

از زمان انتشار خبر مذکور، تعداد بیشتری از زنان، «برند» را به آزار و تجاوز جنسی متهم کردند، اما هنوز درستی ادعاهای آن‌ها بررسی نشده است.

«برند» پیش از بازی در فیلم‌های هالیوودی و ارائه برنامه در رادیو «بی‌بی‌سی ۲»، در اوایل دهه ۲۰۰۰ به عنوان یک کمدین به شهرت رسید.

اگرچه «برند» ۴۸ ساله این ادعا‌ها را رد کرده، اما طی روز‌های گذشته ابعاد مهمی از این پرونده افشا شد.

واکنش‌های مختلف

یوتیوب پس از مشاهده طرح اتهام آزار و تجاوز جنسی علیه «راسل برند» اقدام به معلق ساختن تبلیغات ویدئو‌های «برند» کرد.

سخنگوی یوتیوب اعلام کرد که «برند» خط‌مشی این رسانه را نقض کرده و تصمیم تعلیق فعالیت «برند» برای همه کانال‌هایی که ممکن است تحت مالکیت یا اداره «برند» باشند، اعمال می‌شوند.

این بدان معنا است که کانال‌های یوتیوب «برند» که بزرگ‌ترین آن‌ها ۶ میلیون مشترک دارد، روی این پلتفرم باقی می‌مانند، اما ویدئو‌های وی دیگر دارای تبلیغات نیستند.

درآمد اصلی «برند» چیزی حدود ۷۰ هزار تا یک میلیون دلار در سال، از ویدئو‌هایی است که او درباره سلامت و ویدئو‌های معمولی در یوتیوب به اشتراک می‌گذاشت؛ ویدئو‌های «برند» درباره کرونا، جنگ اوکراین و تغییرات آب‌وهوایی سبب بروز انتقاد‌های جدی شد.

شبکه چهار انگلیس نیز که در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ با «برند» همکاری داشت، محتوا‌های مربوط به این کمدین را از سرویس پخش خود حذف کرد.

برخی از خیریه‌هایی که «برند» با آن‌ها همکاری داشت، نیز ارتباط خود را با وی قطع کرده است.

«داونینگ استریت» نیز اتهام‌های مطرح شده علیه «برند» را بسیار جدی و نگران‌کننده خواند.

از سوی دیگر برخی از چهره‌های برجسته از جمله «ایلان ماسک»، میلیاردر فناوری از وی حمایت کردند.

بازهم رد پای بی‌بی‌سی در یک رسوایی جنسی

پرونده‌های رسوایی جنسی بازیگران و مجریان در انگلیس در سال‌های اخیر غالبا با نام «بی‌بی‌سی» گره خورده است.

طرح اتهام علیه «برند» سبب شد تا «بی‌بی‌سی» برخی از محتوا‌های این کمدین را در شبکه مذکور حذف کند.

از سوی دیگر، روز دوشنبه یکی از شاکیان «برند» اعلام کرد که یکی از خودرو‌های «بی‌بی‌سی» وی را در سن ۱۶ سالگی از مدرسه به خانه «برند» برد؛ این رسانه انگلیسی متعهد شد که این موضوع را بررسی کند.

مدیرکل «بی‌بی‌سی» ابراز امیدواری کرد که تحقیقات در این باره را طی چند هفته به پایان برساند.

پرونده «برند» به فهرست بلندبالای رسوایی‌های جنسی «بی‌بی‌سی» اضافه می‌کند.

«بی‌بی‌سی» از سال ۲۰۱۲ در پی طرح اتهام آزار جنسی علیه «جیمی ساویل»، مجری ارشد این شبکه تاکنون شاهد مواجهه چهره‌های سرشناس خود با اتهام‌های مشابهی بوده که سبب به زندان رفتن برخی از آن‌ها شده است.

در اواخر اکتبر ۲۰۱۲ پلیس تعداد قربانیان «ساویل» را حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرد؛ «ساویل» قبل از افشای کامل رسوایی اخلاقی اش مرد؛ عملیات Yewtree نتیجه تصمیم پلیس انگلیس پس از افشای رسوایی اخلاقی «ساویل» بود که در دستور کار قرار گرفت تا درباره رسوایی‌های جنسی شخصیت‌های رسانه‌ای تحقیق کند.

«دیوید گریفین»، یکی از مجریان «بی‌بی‌سی» بود که در پی تحقیقات مذکور محکوم شد.

«رولف هریس» بدنام‌ترین مجرم «بی‌بی‌سی» پس از «ساویل» بود؛ او در سال ۲۰۱۴ به دلیل ۹ مورد رفتار جنسی ناشایست در دهه ۱۹۸۰ به پنج سال و نه ماه زندان محکوم شد.

«جفری ویلر» یکی از کارمندان «بی‌بی‌سی» بود که در قالب عملیات Yewtree محکوم شد.

در سال ۲۰۱۳، «استوارت هال» که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در «بی‌بی‌سی» مجری بود، به ۲ مورد اقدام جنسی ناشایست علیه یک دختر ۱۳ ساله به زندان محکوم شد؛ وی در سال ۲۰۱۵۲۰۱۴ به دلیل تجاوز غیرقانونی مجددا محکوم شد.

«تیم وست وود» که در سال ۱۹۹۴ به «بی‌بی‌سی» پیوست، در سال ۲۰۲۲ توسط ۷ زن متهم به آزار جنسی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ متهم شد.

اگرچه «وست وود» این اتهام‌ها را رد کرد، اما پلیس انگلیس در آگوست ۲۰۲۲ تایید کرد که در حال بررسی اتهام‌های مربوطه بوده و هنوز وی را دستگیر نکرده است.

چندی پیش نیز اعلام شد که یکی از مجریان سرشناس «بی‌بی‌سی» سال‌ها برای دریافت تصاویر هرزه نگارانه و غیراخلاقی به یک نوجوان پول پرداخت کرده است.

بی‌توجهی پلیس انگلیس به شکایت علیه «برند»

انتشار خبر شکایت چند زن از «برند» همچنین آشکار کرد که پلیس انگلیس در سال ۲۰۰۳ شکایتی از وی مبنی بر آزار جنسی از سوی «برند» در «سوهو» لندن دریافت کرده است.

پلیس «متروپولیتن» با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ماموران پلیس با این زن در ارتباط هستند و از وی حمایت می‌کنند.

سخنگوی پلیس متروپولیتن هم اعلام کرد که گزارش جدیدی مبنی بر متهم کردن «برند» به تجاوز جنسی دریافت کرده است؛ این بدان معنا است که تحقیقات رسمی احتمالا به زودی آغاز می‌شود و هنوز هیچ تحقیقی در این رابطه از سوی پلیس آغاز نشده است.

در حالی که انگلیس با بحران جدی تجاوز جنسی مواجه است، کمتر از ۲ درصد تجاوز‌های ثبت شده توسط پلیس انگلیس در سال ۲۰۲۲ منجر به طرح اتهام چه رسد به محکومیت در همان سال شده است.

این عدد نوک کوه یخ بحران تجاوز و آزار جنسی در انگلیس است.

براساس اعلام یک موسسه فعال در این زمینه از هر شش زنی که در انگلیس مورد تجاوز قرار می‌گیرد، پنج نفر این موضوع را به پلیس گزارش نمی‌دهند.

موسسه مذکور دلیل اصلی این امر را شکست سیستم عدالت کیفری و قضایی در پیگیری این پرونده‌ها اعلام کرد؛ ضمن اینکه به دلایلی مانند ترس و پیامد‌های ناشی از گزارش دادن به پلیس نیز اشاره شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *