مخالفت دولت استرالیا با پذیرش پناهجویان افغانستانی

10:17 - 29 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۱۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مخالفت دولت استرالیا با پذیرش پناهجویان افغانستانی
دولت استرالیا از زمان خروج آمریکا و ناتو از افغانستان تاکنون بیش از ۵۰ هزار درخواست ویزای بشردوستانه و پناهجویی از سوی شهروندان افغانستانی را رد کرده است.

خبرگزاری میزان – داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که از زمان خروج آمریکا و ناتو از افغانستان تاکنون بیش از ۵۰ هزار متقاضی برای ویزای بشردوستانه از سوی دولت فدرال استرالیا رد شده‌اند.

برخی از اعضای جامعه پناهجویان افغانستان این اقدام دولت فدرال استرالیا را ناامید کننده توصیف کرده و خواستار پایان دادن به این وضعیت شده‌اند.

این افراد استدلال می‌کنند که اعضای خانواده‌های باقی‌مانده در افغانستان با مشکلاتی مواجه هستند، در حالی که دیگران در کشور‌های ثالث همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

از زمان خروج آمریکا و ناتو در آگوست ۲۰۲۱، حدود ۲۰۸ هزار شهروند افغانستانی از دولت استرالیا درخواست ویزای پناهجویی و بشردوستانه کرده‌اند.

با این حال درخواست‌های بیش از ۵۰ هزار نفر از آن‌ها برای ویزای بشردوستانه از سوی دولت استرالیا رد شده است در حالی که درخواست‌های ویزای ۱۴۴ هزار پناهجوی افغانستانی دیگر نیز در حال بررسی است.

بر اساس داده‌های منتشر شده، بین آگوست ۲۰۲۱ تا پایان آگوست سال جاری و در فاصله ۲ سال، تنها بیش از ۱۳ هزار روادید بشردوستانه تحت برنامه بشردوستانه فراساحلی به شهروندان افغانستانی در استرالیا اعطا شده است.

روایت‌های پناهجویان افغانستانی 

یک پناهجوی افغانستانی در این باره می‌گوید که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ در کنار نیرو‌های استرالیایی در افغانستان به عنوان مترجم و مشاور فرهنگی در ولایت‌های ارزگان و قندهار فعالیت کرده است؛ او در سال ۲۰۱۴ وارد استرالیا شد و در حال حاضر به همراه همسر و فرزندانش در ملبورن اقامت دارد.

این شهروند افغانستانی می‌گوید که حدود ۲ سال پیش برای خواهر و برادر و اعضای خانواده آن‌ها درخواست ویزا داده، اما به تازگی ۲ نفر از خواهران و برادرانش نامه رد درخواست را دریافت کرده‎اند.

یک پناهجوی افغانستانی دیگر می‌گوید که در پایان آگوست سال ۲۰۲۱ درخواست ویزای پناهجویی داده، اما درخواست او رد شده است.

خانواده این پناهجوی افغانستانی که در سال ۲۰۲۱ به پاکستان نقل مکان کرده‌اند، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

«احمد»، یک پناهجوی افغانستانی، می‌گوید که از رد درخواست پناهجویی خواهر و برادرش از سوی دولت استرالیا ناامید شده و از استرالیا می‌خواهد که به جای رد درخواست، نسبت به اعطای ویزا اقدام کند.

«عزیر صافی»، رئیس انجمن «پاستون» استرالیای جنوبی است؛ زمانی که دولت استرالیا ویزای بشردوستانه برای افغانستان را اعلام کرد، او می‌گوید که ده‌ها درخواست برای اعضای خانواده و بستگانش ارائه کرده است، اما تنها در یک روز ۵ درخواست او رد شده است.

او که از رد درخواست‌های ویزای خود ناراضی است، گفت: این خواسته ماست، کسانی که درخواست‌های خود را ارائه کرده‌اند و از افغانستان هستند، با توجه به وضعیت موجود، مستحق پذیرش پناهندگی هستند و پرونده آن‌ها نباید رد شود.

درخواست برای توقف رد ویزا و تسریع روند بررسی‌ها

یک نهاد جامعه پناهجویان افغانستانی از دولت استرالیا خواستار شده تا رد درخواست‌های پناهجویی را متوقف کند.

این نهاد همچنین درخواست کرده که روند رسیدگی به درخواست‌های پناهجویی نیز با سرعت بیشتری دنبال شود.

رئیس این نهاد افغانستانی گفت: ما کاملا ناامید شده‌ایم، زیرا دولت استرالیا متعهد شده که از پناهجویان آسیب‌پذیر افغانستانی از جمله اعضای خانواده گسترده کارمندان محلی حمایت کند

دولت استرالیا درخواست‌های ویزای بشردوستانه پناهجویان آسیب‎پذیر افغانستانی را نادیده می‌گیرد که این امر اعتبار دولت استرالیا را در سطح جهانی و در میان جامعه افغانستانی از بین می‌برد.

دولت استرالیا باید به سادگی به قول خود در قبال افغانستانی‌های آسیب‌پذیر، زنان و کودکان، عمل کند، نه‎تنها از رد درخواست ویزا خودداری کند، بلکه روند رسیدگی به ویزا را تسریع بخشد.

وعده‌های حمایت و بلاتکلیفی پناهجویان افغانستانی

کشور‌های مختلف از جمله آمریکا و کشور‌های غربی در پی خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ وعده حمایت از پناهجویان افغانستانی و به خصوص آن‌هایی که با کشور‌های خارجی همکاری کرده بودند را دادند؛ اکنون با گذشت بیش از ۲ سال تنها تعداد بسیار کمی از پناهجویان افغانستانی موفق به دریافت پناهندگی شده‌اند و بخش عمده‌ای از آن‌ها همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *