روایتی از یک استقبال ویژه؛ پسر پرتغالی در خیابان‎های تهران

16:17 - 28 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۰۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روایتی از یک استقبال ویژه؛ پسر پرتغالی در خیابان‎های تهران
انتشار ویدئو‌هایی از استقبال طرفداران ایرانی از رونالدو فوق ستاره پرتغالی تیم النصر عربستان با واکنش‎هایی همراه شده است؛ واکنش‌هایی که بعضا با تفاسیر غیرعادی همراه بودند؛ انگار که دیدن این صحنه‌ها فقط در ایران سابقه دارد، اما نگاهی به آرشیو تصاویر موجود در فضای مجازی نشان می‌دهد در مراسم معرفی «رونالدو» در ورزشگاه در حال بازسازی «برنابئو» حدود ۸۰ هزار نفر حضور داشتند و هواداران زیادی هم برای دیدار احتمالی هرچند کوتاه با اعجوبه فوتبال در بیرون ورزشگاه صف بسته بودند که به آشفتگی در تردد در خیابان‌های اطراف منجر شده بود.

خبرگزاری میزان – تیم‌های پرسپولیس و النصر عربستان در نخستین دیدار از فصل ۲۰۲۳ لیگ قهرمانان آسیا در ساعت ۱۹ به وقت تهران در ورزشگاه آزادی به دیدار هم می‌روند.

این دیدار که بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود، تا حد زیادی زیر سایه حواشی استقبال فوتبال‌دوستان از «کریستیانو رونالدو»، فوق ستاره پرتغالی تیم عربستانی قرار گرفته است.

پرده نخست: ورود رونالدو به ایران و آشفتگی در مراسم استقبال

هم‌گروه شدن تیم‌های فوتبال پرسپولیس و النصر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال‌دوستان ایرانی خبری فوق‌العاده بود، زیرا این قرعه با چشم‌انداز به وجود آمده از بین رفتن محدودیت بازی تیم‌های فوتبال ایران و عربستان در کشور ثالث در پی ترمیم روابط ۲ کشور، حضور «رونالدو»، فوق ستاره پرتغالی را در ورزشگاه آزادی کشورمان رقم می‌زد.

این خبر برای فوتبال‌دوستان ایرانی یک اتفاق هیجان‌انگیز بود؛ به همین دلیل پیش‌بینی‌های مختلفی درباره استقبال از «رونالدو» و حضور قابل توجه جمعیت در روند ورود این فوق ستاره فوتبال به ایران، استقرار در هتل و ورود به ورزشگاه صورت گرفت.

استقبال فوتبال‌دوستان ایرانی از رونالدو: یک رویداد عادی با تفاسیری غیرعادی

در نهایت، «رونالدو»، ستاره پرتغالی تیم النصر عربستان روز دوشنبه ۲۷ شهریور همراه این تیم وارد ایران شد؛ استقبال پر شور جمعیت قابل توجه از «رونالدو» در مسیر حرکت تیم النصر از مقابل فرودگاه تا ورودی هتل محل اسکان به رقم خوردن اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای منجر شد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، شمار زیادی از فوتبال‌دوستان برای استقبال از «رونالدو» در فرودگاه و هتل محل اسکان وی حضور یافتند.

اما عدم برنامه‌ریزی درست این رویداد به رقم خوردن تصاویر و اتفاق‌های ناخوشایندی منجر شد و فوتبال‌دوستان ایرانی را از تجربه‌ای شیرین که برای آن لحظه شماری کرده بودند، محروم کرد.

استقبال فوتبال‌دوستان ایرانی از رونالدو: یک رویداد عادی با تفاسیری غیرعادی

این در حالی است که حضور افراد سرشناس و شناخته شده به‌ویژه در فرصت اندک سفر به یک کشور دیگر همواره به رویداد‌های مشابهی منجر می‌شود.

پرده دوم: آشفتگی‌های ناشی از حضور یا ورود افراد سرشناس در کشور‌های مختلف جهان

حضور و دیدن افراد سرشناس و شناخته شده در حوزه‌های مختلف به ویژه ورزشی و هنری برای مردم نقاط مختلف جهان همواره هیجان‌انگیز است و به رفتار‌هایی گا‌ها عجیب منجر می‌شود.

این موضوع محدود به جغرافیا یا دلیل خاصی نیست، بلکه نوعی رفتار هیجانی محسوب می‌شود که نمونه‌های متعددی دارد.

استقبال فوتبال‌دوستان ایرانی از رونالدو: یک رویداد عادی با تفاسیری غیرعادی

در حالی که تلاش‌های متعددی برای عجیب و غریب خواندن ماجرای استقبال از «رونالدو» در ایران می‌شود، می‌توان از مراسم معرفی «رونالدو» به هواداران تیم رئال مادرید در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یکی از مصادیق استقبال هیجانی از چهره‌های سرشناس یاد کرد.

 

 

حدود ۸۰ هزار نفر در مراسم معرفی «رونالدو» در ورزشگاه در حال بازسازی «برنابئو» حضور یافتند و هواداران زیادی نیز برای دیدار احتمالی هرچند کوتاه با وی در بیرون ورزشگاه صف بستند که به آشفتگی در تردد در خیابان‌های اطراف منجر شد.

 

 

در نمونه‌ای دیگر، حضور یک خواننده آمریکایی در لندن برای اجرای کنسرت در جولای ۲۰۲۲ به آشفتگی منجر شد که پلیس متروپولیتن را ناچار به مداخله کرد.

 

 

پلیس لندن در تلاش برای مقابله با آشفتگی ناشی از حضور طرفداران این خواننده خیابان‌های منتهی به محل حضور وی را مسدود کرده و جمعیت را متفرق کرد.

از سوی دیگر، تصمیم «لیونل مسی» برای بازی در یک تیم فوتبال آمریکایی برای بسیاری از مردم این کشور خبر هیجان‌انگیزی بود.

رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های آمریکایی از نحوه استقبال مردم «میامی» از «مسی» به شدت انتقاد کردند.

 

 

حضور هزاران ژاپنی در فرودگاه برای دیدن «دنیل رادکلیف»، بازیگر سریال پرطرفدار «هری پاتر» در سال‌های اوج پخش این سریال یکی دیگر از این موارد است.

«رادکلیف» در این باره گفت: جمعیت هزاران نفری در حالی در فرودگاه جمع شده بودند که تعداد اندکی نگهبان در آنجا وجود داشت؛ دیدن این جمعیت با سروصدای فراوان و تلاش برای نزدیک شدن برای من به عنوان یک کودک اتفاق خیلی بدی بود.

استقبال فوتبال‌دوستان ایرانی از رونالدو: یک رویداد عادی با تفاسیری غیرعادی

استقبال فوتبال‌دوستان ایرانی از رونالدو: یک رویداد عادی با تفاسیری غیرعادی

همچنین «جاستین بیبر»، خواننده آمریکایی می‌گوید که حضور پر تعداد هواداران در اطراف هتل محل اسکان در سفر‌ها مرا به انزوا وا می‌دارد.

مراسم استقبال از تیم ملی فوتبال آرژانتین در «بوئنوس آیرس» در دسامبر ۲۰۲۲ به دلیل ازدحام جمعیت میلیون‌ها نفر به بی‌نظمی در خیابان‌ها و بزرگراه‌های این شهر منجر شد.

 

 

هجوم جمعیت و قفل شدن مسیر حرکت خودروی رو باز حامل فوتبالیست‌ها سبب شد تا هلی کوپتر‌ها برای انتقال بازیکنان وارد عمل شوند؛ برگزاری این مراسم که به دلیل بی‌نظمی نیمه کاره رها شد با انتقاد‌های گسترده‌ای از سوی هواداران فوتبال آرژانتین مواجه شد.

استقبال فوتبال‌دوستان ایرانی از رونالدو: یک رویداد عادی با تفاسیری غیرعادی

در همین حال استقبال هواداران «کیلیان امباپه»، بازیکن تیم ملی فوتبال فرانسه از وی در سفر به کشور زادگاهش «کامرون» نیز از جمله رویدادهایی است که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد.

 

پرده سوم: پرهیز از خودتحقیری

«لوئیس کاسترو»، سرمربی تیم «النصر» در نشست خبری پیش از دیدار با پرسپولیس، گفت: باید بگویم که ایمنی، امنیت و حس میهمان‌نوازی خیلی خوبی از مردم در تهران داشتیم؛ امیدوارم این حس خوب برای ما ادامه داشته باشد و با خاطره خوب تهران را فارغ از نتیجه ترک کنیم؛ ایرانی‌ها فوتبال را دوست دارند و با هیجان فوتبال را دنبال می‌کنند.

هیجان‌زدگی و شور و اشتیاق برای از نزدیک دیدن چهره‌های سرشناس و شناخته شده برای مردم سراسر جهان رخ می‌دهد و گا‌ها به بروز واکنش‌ها و اتفاق‌های عجیب منجر می‌شود.

در حالی که رسانه‌های مختلف در سطح جهان از استقبال از «رونالدو» به عنوان یک استقبال گرم یاد می‌کنند، لازم است تا افرادی که دست به خودتحقیری زده‌اند، ضمن پرهیز از این امر، از رویداد مذکور به عنوان درسی برای برنامه‌ریزی رویداد‌های مشابه جهت مدیریت بهتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

مسعود بیاتی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *