۴ جلد کتاب با موضوع نقش قوه قضاییه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد

12:55 - 28 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۰۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۴ جلد کتاب با موضوع نقش قوه قضاییه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد
آیین رونمایی از ۴ جلد کتاب در حوزه نقش و عملکرد قوه قضاییه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان - جلسه مسئولان مستند سازی نقش و عملکرد قوه قضاییه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با موضوع آیین رونمایی از ۴ جلد کتاب از جمله کتاب‌های ستارگان قضا ۳ (شهدای والا مقام روحانی و طلبه قوه قضاییه)، ستارگان قضا ۴ (شهدای قضات قوه قضاییه)، روایت عدل (گزارش عملکرد قوه قضاییه از پیروزی انقلاب تا آغاز جنگ تحمیلی) و تاریخ شفاهی دفاع مقدس باحضور محمد رضا صارمی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه و حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

صارمی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در این جلسه اظهار کرد: در جلسه‌ای که در نهاد ریاست جمهوری با محوریت بحث مستندسازی برگزار شد، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمانی را صادر کردند که قوای سه گانه عملکرد خود را در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مستند کنند.

وی افزود: دستگاه قضایی در دوران دفاع مقدس مانند تمام دستگاه‌ها اعزام نیرو و کمک‌های نقدی و غیرنقدی به جبهه‌های جنگ داشته است.

صارمی بیان کرد: دستگاه قضایی در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی، مبارزه با کودتاچی‌ها، تروریست‌ها، عناصر نفوذی، ستون پنجم، مبارزه با افرادی که کم فروشی و احتکار انجام می‌دادند، همچنین افرادی که کالا‌های اساسی را خارج از چرخه تولید توزیع می‌کردند و بحث شناسایی پیکر مطهر شهدایی که قابل شناسایی نبودند، اقدامات زیادی انجام داده است.

وی بیان کرد: حدود و موقعیت اصلی میلیون‌ها متر مربع از املاک، مزارع، واحد‌های مسکونی، تجاری و صنعتی کشور به علت اشغال دشمن از بین رفته بود که سازمان ثبت اسناد این حدود را مشخص کرد و نقش مهم در این خصوص داشت.

رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه گفت: زمانی که شهر آبادان در محاصره بود، همکاران سازمان ثبت اسناد در زیر آتش مستقیم دشمن شبانه اسناد مردم را در لنج بارگیری و به ماهشهر منتقل کردند. حتی مدتی بعد از پایان دفاع مقدس امورات ثبتی خرمشهر و آبادان در بندر ماهشهر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین تمام سازمان‌های قوه قضاییه در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب سهم شایانی داشتند و با تلاش مسئول هماهنگی و پیگیری پروژه مستندسازی نقش قوه قضاییه در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و همکاران در سراسر کشور توانستم اسنادی را جمع آوری کنیم و در چهلمین سالگرد دفاع مقدس در اولین نمایشگاه بین المللی شرکت کرده و در رتبه اول قرار گرفتیم.

صارمی گفت: بسیاری از وقایعی که امروز براساس آن حرکت حق محور خود را پیش می‌بریم، حاصل زحمات تاریخ نویسانی است که این اخبار را برای ما حفظ کرده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین مسئولیت سنگینی را برعهده داریم و در حال حاضر نسل جوان تشنه است و نسل‌های بعدی باید به اسناد دسترسی داشته باشند کما اینکه تحریف‌ها آغاز شده است و نباید اجازه دهیم تاریخ را تحریف‌ کنند.

رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه گفت: امروز ۴ جلد کتاب رونمایی شد که سه جلد آن تولید قوه قضاییه است و یک جلد نیز به دستگاه قضایی مربوط می‌شود و مرکز تحقیقات تدوین آن را انجام داده است. حدود ۲۵۴ شهید دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی دستگاه قضایی عکس‌ها و سوابقشان در این کتاب‌ها جمع آوری شده است. در خصوص ثبت شفاهی تاریخ دفاع مقدس کار بسیار خوبی در حال انجام است.

رئیس سازمان ثبت: فرهنگ ایثار و مقاومت در بخش‌های مختلف قوه قضاییه وجود دارد

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: این جلسه به منظور تقدیر از عزیزانی است که در بحث مستندسازی و تهیه مجموعه‌ای که رونمایی خواهد شد مشارکت فعال داشتند.

وی افزود: مستند سازی نقش و عملکرد قوه قضاییه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از دو محور بسیار ارزنده و قابل تقدیر است، محور اول بحث استناد پذیری به مطالب کتبی بوده که تهیه شده و به عنوان یک سند تلقی خواهد شد. محور دوم انتقال فرهنگ ایثار، دفاع و مقاومت است که به خوبی در این کتاب‌ها انجام خواهد شد.

بابایی گفت: اگر بخواهیم به صورت نسلی بحث کارکنان و قضات قوه قضاییه را در نظر بگیریم در حال حاضر تقریباً نسل سوم قوه قضاییه را بعد از انقلاب تجربه می‌کنیم، نسل اول در پایان دهه ۵۰ با پیروزی انقلاب در قوه قضاییه حضور پیدا کردند، این نسل انسان‌های شاخص و پیشکسوتی هستند که به بسیار خوب عمل کرده و اکثر آن‌ها بازنشسته شده اند.

رئیس سازمان ثبت بیان کرد: نسل دوم افرادی هستند که از دهه ۷۰ به مجموعه ملحق شدند و نسل سوم کسانی هستند که از دهه ۸۰ و امروز در مسند قضاوت و یا به عنوان کارکنان اداری در قوه قضاییه مشغول به کار هستند، نسلی که کمتر این موارد را لمس کرده اند و زمانی به دنیا آمدند که انقلاب به پیروزی رسیده بود و زمان دانشگاه و شروع به کار ۸ سال دفاع مقدس پایان یافته بود.

وی ادامه داد:امروز در لایه‌های قوه قضاییه هنوز فرهنگ ایثار و مقاومت وجود دارد و برای نسل سوم باید بیش‌تر برنامه ریزی صورت گیرد. نسل سوم در سنی قرار دارند که بعد مسائل فرهنگی آنچنان برای آن‌ها تقویت نشده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به برخی اقدامات فرهنگی که در دو سال اخیر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شده است، گفت: برای اولین بار در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره کل فرهنگی را مستقل کردیم. سال گذشته مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر یک شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد. اولین پنجشنبه هر ماه دعای کمیل را در مزار شهید گمنام برگزار می‌کنیمو

بابایی بیان کرد: ۶ کاروان به صورت قرعه کشی و رایگان به عتبات عالیات اعزام شدند و روز چهارشنبه هفته جاری نیز ۳ کاروان اعزام خواهد شد. شب گذشته نیز بعد از اذان مغرب محفل قرآنی را با حضور قاریان برجسته در کنار مزار شهید گمنام برگزار کردیم. در دهه اول محرم نیز مراسم باشکوهی در سازمان ثبت برگزار شد و در پایان ماه محرم از خادمان و مداحان سازمان ثبت تقدیر به عمل آمد.

بابایی گفت: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بعد فرهنگی اقدامات بسیار خوبی انجام شده و احساس می‌کنیم در ابتدای راه هستیم و باید کار‌ها با جدیت بیشتری انجام شود، امیدواریم سایر جلسات دیگر در این زمینه نیز در سازمان ثبت اسناد برگزار شود.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *