حمله تند روی آنتن زنده به صداوسیما/ در رسانه ملی اصلا برنامه شعرخوانی نداریم

11:28 - 28 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۰۰۳
حمله تند روی آنتن زنده به صداوسیما/ در رسانه ملی اصلا برنامه شعرخوانی نداریم
کارشناس زبان و ادبیات فارسی به بیان توضیحاتی درباره عدم پرداختن صدا و سیما به زبان و ادب فارسی پرداخت و از انحلال شورای ویرایش صدا و سیما که به تاکید رهبری راه‌اندازی شده، انتقاد کرد.

خبرگزاری میزان- طبق اعلام روابط عمومی تهران بیست؛ صالحی کارشناس زبان و ادبیات فارسی گفت: ادبیات فارسی جلوه هنری زبان فارسی است و این دو با یکدیگر تفاوت دارند. در عرصه عمومی همیشه ادبیات حضور داشته، ولی هم اکنون خیلی کم شده است به عنوان مثال در رسانه ملی اصلا برنامه‌ای نداریم و به عنوان مثال برنامه حافظ خوانی در رسانه ملی نداریم.

وی در ادامه بیان کرد: در کدام برنامه رسانه ملی شعر خوانی وجود دارد؟ هیچ کدام. ما به اینجا نیامده ایم که از رسانه ملی تمجیدی کنیم که وجود ندارد. به عنوان مثال در برنامه خندوانه و عصر جدید که پر بازدید‌ترین‌های صدا و سیما بودند که تلاش کردیم ۵ دقیقه از آن را به شعر و زبان فارسی اختصاص دهند، ولی عملیاتی نشد.

صالحی گفت: ۵۰ برنامه ۴ دقیقه‌ای شعر خوانی تولید کردیم که صدا و سیما هر کدام را هزار بار پخش کرد. رسانه ملی حتی قلم استاندارد زبان و ادب فارسی را ندارد. می‌توان در برنامه‌های پربیننده شعر و ادبیات را وارد کرد، ولی عملیاتی نشد.

این کارشناس زبان و ادب فارسی در ادامه بیان کرد: زبان و ادبیات فارسی در این کشور برای هیچ کس جز یک نفر مسئله نیست. مجلس چند بار برای زبان فارسی یک وزیر را به مجلس فراخوانده است.

شورای ویرایش صدا و سیما منحل شد

وی افزود: رهبری در دهه ۶۰ تاکید کردند که شورای ویرایش در صدا و سیما راه اندازی شود. شورای ویرایش در صدا و سیما به دلیل تاکیدات رهبری ایجاد هم شد، ولی بعد از آن انقدر تضعیف شد که سپس منحل شد. زبان فارسی به جز برای رهبری برای هیچ کس در این کشور مهم نیست.

صالحی ادامه داد: دو سال پیش ۲ میلیون دلار بودجه کرسی‌های آموزش زبان فارسی بود که تخصیص نیافت، ولی ۴ میلیون دلار برای واردات غذای سگ و گربه هزینه شد. دوستان بنیاد سعدی با استادان زبان فارسی که اصلا این بنیاد را قبول ندارند دعوا دارند.

این کارشناس زبان و ادب فارسی افزود: چندین هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم که باید به تمام آن‌ها آموزش زبان فارسی داده می‌شد، این دانشجویان چطور پایان نامه خود را نوشته اند؟ این دانشجویان روز دفاع با مترجم دفاع می‌کنند، چه کسی دارد به این افراد مدارک جعلی می‌دهد.

بنیاد سعدی در ۱۰ سال گذشته هیچ کاری نکرده است

وی با بیان اینکه اگر بنیاد سعدی می‌پذیرد که متولی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است باید بپذیرد که پرونده اسفناکی در این حوزه داریم افزود: بعد از ۱۰ سال هنوز بنیاد سعدی هنوز می‌گوید بودجه نداریم که ما تعجب می‌کنیم. تمام افراد مسئول در بنیاد سعدی مسئولان هستند یعنی چه که بودجه نداریم؟ اگر این سازوکار نمی‌تواند مشکلات را حل کند و بودجه جذب کند کار را به کسی بسپارد که شاید بتواند مشکل را حل کند.

این کارشناس زبان و ادب فارسی ادامه داد: ما رقیبی به نام یونس امره داریم که در دنیا کار می‌کند و موسسه العلا در عربستان را داریم. در فرانسه مرکز آموزش زبان فارسی راه‌اندازی شده و در حال آموزش زبان فارسی هستند. استادان زبان فارسی به فرانسه و ترکیه می‌روند و ساعتی ۵۰ یورو می‌گیرند چرا باید در بنیاد سعدی برای ساعتی یک یورو کار کنند.

صالحی با بیان اینکه متولیان زبان فارسی بنای پاسخ گویی ندارند. چرا در مجلس تحقیق و تفحصی از دستگاه‌هایی که باید در زبان فارسی اقدام می‌کردند انجام نمی‌شود افزود: شورای پاسداشت زبان فارسی باید این مسائل را حل کند که اصلا ورود نکرده است. فرهنگستان زبان فارسی فقط می‌گوید که ۶۵ هزار واژه در ۳۰ سال تولید کرده، ولی متاورس با ۱۰ هزار واژه آمده است. چرا فکر می‌کنیم مشکل زبان فارسی فقط کلمات بیگانه است.

وی گفت: چرا صفحه کلید فارسی موبایل تولید کشور‌های خارجی در کشور ما استفاده می‌شود و تمام اطلاعات کاربران ایرانی در اختیار کشور‌های دیگر قرار گرفته است. بزرگترین حفره جمهوری اسلامی همین صفحه کلید است که هیچ کس به فکر آن نیست و در مقابل به دنبال بستن تلگرام و اینستاگرام هستند. زبان یک مسئله حاکمیتی است و یک تهدید نرم و قدرت نرم به حساب می‌آید.

یک ویراستار و زبان‌شناس در مجلس نداریم

این کارشناس زبان و ادب فارسی افزود: زبان فارسی باید مسئله ما باشد. باید کمیسیون زبان‌ها فارسی در مجلس داشته باشیم، ولی یک زبان شناس و ویراستار در مجلس نداریم. بر سر یک گاما در بودجه یک سال است بازنشستگان به مشکل برخورد کرده اند. ما به دام امپریالیسم زبانی افتاده‌ایم. چرا باید زبان انگلیسی و فرانسه و که خون مردم ما را در شیشه کرده اند در مدارس ما آموزش داده شود.

دغدغه‌ی اصلی بنیاد سعدی متولی زبان فارسی در کشور رسما اعلام شد

سید علی موسوی زاده مشاور رئیس مدیر نظارت و ارزیابی بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی در سال ۹۳ به منظور تخصصی کردن زبان و ادب فارسی در جهان تشکیل شد. اولین کار این بنیاد تدوین راهبرد استاندارد سازی آموزش زبان فارسی در کشور بود که تا پیش از آن این راهبرد وجود نداشت.

وی ادامه داد: استاندارد سازی زبان و ادب فارسی اقدام اولیه بنیاد سعدی بود و در این سال‌ها ۴۰ کتاب تدوین شد. بنیاد سعدی در این سال‌ها کار زیادی کرده است. تعداد درخواست‌ها برای کتاب‌های بنیاد سعدی زیاد شده است. همه فکر می‌کنند که مسئولین بنیاد سعدی از مسئولان رده بالا هستند، ولی ما هنوز یک یورو بودجه نگرفته‌ایم. دغدغه‌ی اصلی ما در خارج از کشور بودجه ارزی ما است که خیلی کم است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *