ورود کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

14:38 - 27 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۸۶۸
ورود کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ
در حالی که تنش‌های میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه دارد، محموله‌های کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین و آغدام وارد قره‌باغ شد.

خبرگزاری میزان - امروز محموله‌هایی از جمله غذا و دارو‌های مورد نیاز در ۲ محور به طور همزمان به منطقه قره‌باغ تحویل داده شد؛ گامی که می‌تواند تنش فزاینده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را کاهش دهد. 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که کامیون‌هایی را از طریق کریدور «لاچین» که از ارمنستان به منطقه قره‌باغ از جنوب غربی منتهی می‌شود و جاده «آغدام» از قلمرو تحت کنترل دولت جمهوری آذربایجان به شمال شرقی ارسال کرده است. 

«آریان باوئر»، مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ برای اروپا و آسیای مرکزی گفت: ما از اینکه بسیاری از مردم متکی به کمک‌های بشردوستانه در روز‌های آینده از حمایت‌های بسیار مورد نیاز برخوردار خواهند شد، بسیار خوشحال هستیم.

او گفت که تحویل این محموله‌ها با توافق بین طرفین امکان‌پذیر شده است. 

جمهوری آذربایجان از ماه دسامبر عملا تردد از سمت ارمنستان به قره‌باغ را با طرح این اتهام که ایروان از این گذرگاه برای قاچاق اسلحه استفاده می‌کند، قطع کرده بود. این موضوع باعث کمبود مواد غذایی در قره‌باغ و تشدید تنش با ایروان شد.

مقامات قره‌باغ اعلام کردند که حدود ۲۳ تن آرد و همچنین محصولات پزشکی و بهداشتی وارد منطقه شده است.

قره‌باغ در سطح بین‌المللی به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما دارای اکثریت جمعیتی ارمنستانی است. این منطقه در دهه ۱۱۹۰ پس از جنگی شدید از کنترل جمهوری آذربایجان خارج شده بود.

در جنگ دیگری در اواخر سال ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی قره‌باغ و اطراف آن را بازپس گرفت و کنترل موثری بر این کریدور برقرار کرد. 

باکو اصرار دارد که قره‌باغ باید مسیر دسترسی از خاک جمهوری آذربایجان را که از سال ۱۹۸۸ مسدود شده است، بازگشایی کند.

تحویل محموله‌های بشردوستانه امروز یکی از جنبه‌های توافق بین ایروان و باکو را برآورده کرد، اما تنش‌های گسترده‌تری همچنان وجود دارد. 

۲ کشور به طور مداوم در امتداد مرز‌های بسته و به شدت مستحکم خود به تبادل آتش می‌پردازند و ارمنستان در هفته‌های اخیر بار‌ها جمهوری آذربایجان را به تجمع نیرو‌های نظامی در اطراف قره‌باغ متهم کرده است، موضوعی که جمهوری آذربایجان آن را رد کرده است. 

خبرگزاری دولتی ارمنستان روز یکشنبه اعلام کرد که یک نفر در قره‌باغ بر اثر تیراندازی از سوی مواضع جمهوری آذربایجان زخمی شده است. 

مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ برای اروپا و آسیای مرکزی گفت که امیدوار است توافق بر سر دسترسی جاده‌ای به کاروان‌های بشردوستانه امکان از سرگیری اعزام این نوع کاروان‌ها را نه فقط امروز، بلکه در هفته‌های آینده بدهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *