رئیس کل دادگستری خراسان شمالی به درخواست‌ زندانیان بجنورد رسیدگی کرد

10:38 - 27 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۷۹۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی به درخواست‌ زندانیان بجنورد رسیدگی کرد
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد، مهمترین مسائل و مشکلات مبتلابه در این مجموعه و همچنین درخواست‌های طرح شده از سوی مددجویان را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

خبرگزاری میزان - حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با همراهی ایلالی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، گرجی، مدیر کل زندان‌ها و استاجی، رئیس زندان بجنورد، به صورت چهره به چهره با مددجویانِ متقاضیِ ملاقات، دیدار و گفت‌وگو کرد و حسب مورد به تقاضا‌های مطروحه رسیدگی و در راستای تداوم و تسریع در روند پیگیری‌های لازم و تسهیل انجام امور دستور‌های مقتضی صادر کرد.

 وی ضمن ابراز خرسندی از تسهیل زمینه‌های برگزاری دیدار‌های چهره به چهره با مددجویان گفت: اکنون در زندان‌های استان شرایطی برقرار و فراهم شده که مددجویان بتوانند براحتی خواسته‌های خود را با قضات رسیدگی کننده و مقامات قضایی در تمامی سطوح مطرح کنند و این فرایند و سازوکار پیش بینی شده در این خصوص نسبت به گذشته بسیار تسهیل شده است.

حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده در ادامه به تقاضا‌های طرح شده از سوی مددجویان نیز اشاره و اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در درازمدت بیشتر زندانیان، متقاضی استفاده از تأسیسات قانونی از قبیل اعطاء مرخصی و بندباز و ... بودند. بطوریکه این موارد بیشترین موضوعِ درخواست‌ها را در بر می‌گیرد و به همین اعتبار در این جلسه به تمامی تقاضا‌های مطروحه به دقت رسیدگی و حسب مورد، تصمیمات مقتضی اتخاذ شد که خوشبختانه در نتیجه پیگیری‌های انجام شده، زمینه‌های امکانِ استفاده‌ی زندانیانِ متقاضیِ واجد شرایط قانونی از تأسیسات پیش بینی شده در قانون، تا حدود زیادی تسهیل و فراهم شد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، همچنین بررسی آخرین وضعیت موجودی زندان‌های استان و بحث و تبادل نظر در خصوص سیاست ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های قوه قضاییه در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان را از دیگر محور‌های مورد بحث و تبادل نظر در این نشست عنوان کرد.

حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده  با بیان اینکه اولویت مهم دستگاه قضایی، پیشگیری از وقوع جرم و اهتمام جدی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان هاست؛ گفت:اصلاح و تعدیل برخی مجازات‌های پیش بینی شده در قوانین و مقررات موضوعه و استفاده قضات از مجازات‌های جایگزین حبس یک اقدام روبنایی و پس از وقوع جرائم به شمار می‌رود در حالی که پیش از آن لازم است علاوه بر اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه در راستای نظارت بر حسن اجرای قوانین و از بین بردن زمینه‌های شکل گیری و تولید جرائم، در درون زندان‌ها نیز اقدامات انجام شده به ویژه در ابعاد فرهنگی به گونه‌ای باشد که حتی المقدور مانع بازگشت مجدد زندانیان و مددجویان به زندان شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی ضمن مثبت ارزیابی کردن نتایج اقدامات فرهنگی انجام شده در ابعاد ایجابی با تمرکز حول محور اصلاح مجرمان و پیشگیری از وقوع جرم، اجرای قانون و اعمال مجازات‌های متناسب با آن را یکی دیگر از سازوکار‌های مهم و بازدارنده در ابعاد سلبی برشمرد و اظهار کرد: تجربه ثابت کرده برخی افراد هستند که با وجود در دسترس بودن موجبات و فراهم شدن زمینه‌های اصلاح و بازسازی شخصیتی هیچ علاقه‌ای به حرکت یا بازگشت به مسیر صواب ندارند که در این خصوص قانونگذار مجازات‌های سخت و سنگینی را برای این جامعه هدف در نظر گرفته و طبعاً در این وضعیت، فقط اجرای مجازات‌ها است که می‌تواند راهگشا و سازنده باشد و ایجاد بازدارندگی کند و بیم تجری دیگر افرادی را که بخواهند در این راه نادرست قدم بگذارند به حداقل برساند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *