جزئیات برگزاری هفتادو‎هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

9:46 - 27 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۷۶۸
جزئیات برگزاری هفتادو‎هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل
نشست مجمع عمومی سازمان ملل که هر ساله برگزار شده و مورد توجهات بسیار قرار می‌گیرد، امسال از ۲۸ تا ۳۱ شهریور برگزار خواهد شد.

خبرگزاری میزان - مجمع عمومی سازمان ملل هر سال در سطح سران جهان، معمولا در میانه ماه سپتامبر و به مدت یک هفته برگزار می‌شود که دبیرکل سازمان ملل، سران جهان را برای شرکت در این گردهمایی بین المللی دعوت می‌کند و خود سخنران افتتاحیه است.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل چه زمانی آغاز می‎شود؟

هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شده و تا ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) ادامه خواهد داشت.

بسیاری از تحلیلگران و دیپلمات‌ها می‌گویند که نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در مقطعی مملو از اختلافات در سطح جهانی در تاریخ برگزار می‌شود؛ به گفته کارشناسان، این پرتنش‌ترین و خطرناک‌ترین نشست از زمان جنگ سرد تاکنون است.

این نشست در سطح بالا در پس‌زمینه جنگ جاری، بحران‌های سیاسی جدید در غرب آفریقا و آمریکای لاتین، شیوع ویروس کرونا، بی‌ثباتی اقتصادی، افزایش نابرابری و بلایای طبیعی تازه به شکل زمین‌لرزه‌های ویرانگر، سیل و آتش‌سوزی برگزار می‌شود. 

در مواجهه با این اختلافات، موضوع مجمع عمومی امسال «بازسازی اعتماد و احیای مجدد همبستگی جهانی: تسریع اقدام در دستور کار ۲۰۳۰ و اهداف توسعه پایدار آن در جهت صلح، رفاه، پیشرفت و پایداری برای همه» خواهد بود.

هدف مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

در حالی که اثربخشی سازمان ملل زیر سوال رفته، اما به گفته برخی کارشناسان مزایای حضور در آن غیرقابل انکار است.

کشور‌ها برنامه‌ها، نارضایتی‌ها و فراخوان‌های خود را برای اقدام به تمام جهان پخش می‌کنند. 

این هفته فرصتی کلیدی برای کشور‌هایی است که نظم جهانی هژمونیک را مورد انتقاد قرار می‌دهند و آن‌ها می‌توانند توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند. 

کدام مقام‎ها امسال به نیویورک می‌روند؟

انتظار می‌رود سران کشور‌ها و دولت‌ها از دست‌کم ۱۴۵ کشور در این نشست حضور داشته باشند. 

اما سخنرانی‌ها با غیبت‌های کلیدی مواجه خواهد شد؛ در حالی که همه کشور‌ها در حال اعزام نمایندگان خود به سازمان ملل هستند، سران ارشد چند کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، یعنی فرانسه، انگلیس، چین و روسیه در این مجمع شرکت نخواهند کرد.

عدم حضور «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در این نشست از پیش مشخص بود، اما عدم حضور رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس تعجب‌ها را برانگیخته است.

«امانوئل مکرون» در پاسخ به این سوال که چرا در مجمع عمومی شرکت نمی‌کند، به سفر قریب الوقوع «چارلز سوم» به پاریس اشاره کرد. 

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس هم دلیل عدم حضور خود را برنامه کاری سنگین عنوان کرد.

سران ارشد سایر کشور‌های بزرگ، از جمله هند و مکزیک نیز قرار است وزیرانی را به جای خود به این نشست اعزام کنند.

در میان سران جهان نیز بر اساس رویه ای از سال ۱۹۴۷ نماینده کشور برزیل نخستین سخنران مجمع عمومی سازمان ملل است، چرا که «اوسوالدو آرانها»، دیپلمات برزیلی نخستین فردی بود که در اولین نشست مجمع عمومی حاضر به سخنرانی شد و به همین دلیل از دهمین مجمع عمومی سازمان ملل بصورت سنتی، برزیل به‎عنوان نخستین سخنران مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کند.

پس از برزیل، آمریکا به دلیل میزبانی سازمان ملل، دومین سخنران نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل است.

جو بایدن قرار است صبح ۱۹ سپتامبر به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *