رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش| 

توجه دستگاه قضا بر اشتغالزایی زندانیان/ صادرات بیش از ۲۰ درصد محصولات تولیدی زندانیان زندان‌های استان اصفهان به خارج از کشور

8:00 - 27 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۳۰۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
توجه دستگاه قضا بر اشتغالزایی زندانیان/ صادرات بیش از ۲۰ درصد محصولات تولیدی زندانیان زندان‌های استان اصفهان به خارج از کشور
مدیر کل زندان‌های اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ تا۳۰درصد از محصولات تولیدی زندانیان به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: دو هزار و ۲۰۰ نوع محصول مختلف در زندان‌های استان توسط مددجویان تولید می‌شود.

خبرگزاری میزان- در نشست «تبیین و تشریح اولویت‌هایی اجرایی سازمان زندان‌ها» که ۱۶ فروردین ماه سال جاری برگزار شد، بر مواردی همچون توسعه اشتغال تولیدمحور، اجرای برنامه‌های عمیق فرهنگی در زندان‌ها، کارآمدی سازمانی، آموزش‌های پویا برای کارکنان، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در حوزه زندانبانی و توسعه رفاهیات به عنوان مهمترین محور‌های سازمان زندان‌ها در سال جدید تاکید شد.

سازمان زندان‌ها، اشتغال‌زایی برای زندانیان با تکیه بر دستمزد متعارف و متناسب را برای بازاجتماعی کردن آن‌ها در اولویت کارها قرار داده است، امسال نیز با توجه به شعار سال و برای تحقق بخشی به مقوله رشد تولید، با حرفه آموزی در پی ایجاد کسب و کار برای زندانیان در زمان گذران دوره محکومیت و پس از آزادی از زندان است.

تکیه دستگاه قضا بر اشتغال زایی برای زندانیان با تکیه بر دستمزد متناسب/ 

حال با توجه به اینکه مهمترین ماموریت سازمان زندان‌ها براساس تاکیدات رئیس قوه قضاییه و بند‌های سند تحول و تعالی، اصلاح و تربیت زندانیان است که یکی از عوامل تحقق آن، توسعه اشتغال برای مددجویان است، در کنار همه زندان‌ها و با همکاری دستگاه‌های استانی کارگاه‌های اشتغال راه‌اندازی شده و زندانیان در این کارگاه‌ها مشغول کار و کسب درآمد برای خود و خانواده هایشان هستند.

توسعه اشتغال خانواده مددجویان

البته سازمان زندان‌ها تنها دنبال اشتغال‌زایی برای زندانیان نیست بلکه توسعه اشتغال برای خانواده مددجویان و توانمندسازی آن‌ها را نیز با کمک از انجمن حمایت از زندانیان در استان‌های مختلف مدنظر دارد.

مدیریت کل زندان‌های اصفهان، با توجه به اینکه این استان از نظر تولید صنایع دستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و استادکاران موفق و تلاشگر زیادی در آن زاده شده و آثار زبانزد و زیبای فراوانی تولید کرده اند، برای آموزش و ایجاد اشتغال زندانیان کارگاه‌های صنایع دستی و سایر محصولات دیگر را راه اندازی کرده است.

تکیه دستگاه قضا بر اشتغال زایی برای زندانیان با تکیه بر دستمزد متناسب/ 

علیرضا بابایی، مدیر کل زندان‌های استان اصفهان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به حجم اشتغال در نظر گرفته شده برای زندانیان در سال جاری گفت: هفت درصد اشتغال مولد برپایه حقوق و دستمزد ابلاغی سازمان زندان‌ها را مدنظر داریم.

اشتغال زندانیان استان اصفهان در سه شاخه صنعت، کشاورزی و صنایع دستی

وی با اشاره به اینکه زندانیان در استان اصفهان در سه شاخه صنعت، کشاورزی و صنایع دستی فعالیت دارند، افزود: اشتغال مددجویان را با اهدافی همچون توانمند سازی، بازپروری، بازاجتماعی و اصلاح و تربیت برای برگشت به اجتماع در دستورکار قرار داده ایم.

مدیر کل زندان‌های اصفهان اظهار کرد: محصولات تولیدی زندانیان استان در حوزه صنایع دستی مانند حکاکی روی مس، معرق و منبت کاری بازار خارجی دارند. در حوزه صنعت و کشاورزی نیز محصولات تولیدی زندانیان، بازار داخلی دارند و در این راستا ماهی تزیینی، محصولات کشاورزی، تولید آجر نما، مصنوعات فلزی وچوبی، خیاطی و مونتاژ سیم موتور و خودرو تولید می‌شود.

تکیه دستگاه قضا بر اشتغال زایی برای زندانیان با تکیه بر دستمزد متناسب/ 

 وی با اشاره به کارگاه‌های راه اندازی شده در زندان‌های استان اصفهان برای اشتغال مددجویان گفت: مددجویان در کارگاه‌های خیاطی، معرق، منبت کاری، جوشکاری، مصنوعات فلزی، تولید کیف و کفش، چرم قالیبافی، کلاف سیم، خاتم کاری، تولید بدلیجات، چرم و چوب، مینا کاری روی سفال، مونتاژ قطعات الکترونیک، مونتاژ قطعات برد الکترونیک، تولید چوب نبات، تولید قطعات بتنی، تولید پالت چوبی، تولید نان سنتی و خشک، عروسک سازی، مجتمع کشاورزی، دامپروری و شیلات، سرمه دوزی، حکاکی روی مس، کارگاه مونتاژ و تولید صندلی، تولید سلولوزی و ساخت سینی شیرینی فعالیت می‌کنند.

۲۰ تا  ۳۰درصد از محصولات تولیدی زندانیان به خارج از کشور صادر می‌شود

مدیر کل زندان‌های اصفهان خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰درصد از محصولات تولیدی زندانیان به خارج از کشور صادر می‌شود.

تکیه دستگاه قضا بر اشتغال زایی برای زندانیان با تکیه بر دستمزد متناسب/ 

 ۲ هزار و ۲۰۰نوع محصول مختلف در زندان‌های اصفهان تولید می‌شود

 بابایی با اشاره به اینکه حدود دو هزار و ۲۰۰نوع محصول مختلف در زندان‌های اصفهان تولید می‌شود، گفت: در هر زندان ظرفیت‌های مختلفی به وجود آمده است، به طور مثال ۸ کارگاه بزرگ تولید صنایع دستی اصفهان، محصولات خاتم‌کاری، فیروزه کوبی، صنایع چوبی، قلمزنی، پرداز مس و حکاکی مس را تولید می‌کنند.

۷۲ کارگاه صنعتی و کشاورزی در زندان‌های استان اصفهان در حال فعالیت است

وی با اشاره به اینکه در زندان‌های استان اصفهان مجموعاً تعداد ۷۲ کارگاه صنعتی و کشاورزی در حال فعالیت است، گفت: در اصفهان ۲۲ کارگاه تولید محصولات مختلف در کنار زندان قرار دارد.

تکیه دستگاه قضا بر اشتغال زایی برای زندانیان با تکیه بر دستمزد متناسب/ 

اشتغال ۱۶۰ زندانی زن

مدیر کل زندان‌های اصفهان خاطرنشان کرد: در زندان زنان نیز کارگاهی به مساحت ۶۰۰ مترمربع وجود دارد که حدود ۱۶۰نفر زندانی فعالیت‌هایی مانند سرمه دوزی، قالی‌بافی، خیاطی، مونتاژ لوازم الکترونیکی، حکاکی مس و فیروزه‌کوبی انجام می‌دهند.

وی گفت: زندانیانی که به عنوان زندانی رأی باز شناخته می‌شوند با تأئید شورای طبقه بندی می‌توانند دوران محکومیت خود را به‌جای زندان در کارگاه‌های بیرون زندان بگذرانند و علاوه بر حرفه آموزی توسط کارفرما بعد از گذراندن دوران محکومیت نیز مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *