اهداف بایدن از سفر به ویتنام؛ جنگ سرد با چین یا تقویت روابط با دشمن قدیمی؟

7:30 - 22 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۰۳۷
اهداف بایدن از سفر به ویتنام؛ جنگ سرد با چین یا تقویت روابط با دشمن قدیمی؟
آمریکا با هدف مقابله با نفوذ چین در منطقه و کاهش اتکا به پکن در موضوعات تجاری خواهان تقویت روابط با ویتنام است.

خبرگزاری میزان - واشنگتن همواره برای مقابله با پکن سعی کرده تا روابط خود را با کشور‌های نزدیک به چین تقویت کند تا از این طریق نفوذ خود را در آسیا افزایش دهد.

یک نمونه از سیاست واشنگتن در این زمینه را می‌توان در روابط آمریکا و تایوان به وضوح دید.

در حالی که چین بار‌ها در این رابطه هشدار داده، اما واشنگتن به ایجاد تنش از طریق تقویت روابط با تایپه ادامه داده است. 

تازه‌ترین نمونه از این سیاست را نیز می‌توان در سفر «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به ویتنام دید.

ویتنام کشوری است که زمانی از سوی ارتش آمریکا به طور کامل نابود شده بود.

تا به امروز هر ساله چندین نفر از مردم ویتنام بر اثر انفجار بمب‌های منفجر نشده باقی مانده از جنگ جان خود را از دست داده‌اند. 

آمریکا تا سال ۱۹۹۴ تحریم‌هایش را علیه ویتنام پس از جنگ ادامه داد.

جو بایدن همچنان تلاش خود را برای استفاده از روابط برای ریسک‌زدایی از موقعیت‌های احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد، پنهان کرد.

کارشناسان می‌گویند یکی از این موقعیت‌های احتمالی زمانی خواهد بود که آمریکا کنترل تنش‌های خود را با چین از دست می‌دهد. 

کارشناسان معتقدند که این اقدام «خود افشاگری» قصد واقعی در پس توسعه روابط واشنگتن با هانوی را آشکارتر می‌کند.

مقاصد آشکار 

بایدن در یک کنفرانس خبری در پایتخت ویتنام پس از شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰ در هند، گفت که این تلاش برای آغاز جنگ سرد با چین نیست. 

وی مدعی شد: ما در صدد صدمه زدن به چین نیستیم. 

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بایدن گفته که هدف واشنگتن صرفا برقراری رابطه درست بین ۲ کشور است.

اما تقریباً همه رسانه‌های آمریکایی در گزارشی از سفر بایدن به ویتنام به تلاش واشنگتن برای مهار نفوذ پکن یا آنچه «ریسک‌زدایی» خواندند، اشاره کردند. 

«آسوشیتدپرس» در گزارشی به این موضوع پرداخته و معتقد است که شراکت گسترش یافته با ویتنام نشان‌دهنده تلاش گسترده‌تر آمریکا در سراسر آسیا برای مقابله با نفوذ چین است.

«سی‌ان‌ان» هم در ارزیابی خود از این سفر می‌گوید که بایدن برای مجموعه‌ای از نشست‌های مهم با هدف مقابله با نفوذ چین در کشور‌های در حال توسعه، در ویتنام به سر می‌برد.

به نظر می‌رسد حتی رسانه‌های جریان اصلی آمریکا آنچه بایدن گفته را باور ندارند و اظهارات رئیس‌جمهور این کشور دقیقا مانند دروغی است که حقیقت را فاش می‌کند؛ همانطور که دولت او اکنون تقریبا هر کاری که می‌تواند انجام می‌دهد تا جلوی توسعه فناوری علمی چین در زمینه‌هایی مانند نیمه‌رسانا‌ها را بگیرد و متحدانش را مجبور به انجام همین کار کند.

یک پژوهشگر مطالعات آمریکا در آکادمی علوم اجتماعی چین، به «گلوبال تایمز»، می‌گوید: بیایید صادق باشیم، اگر تنش‌های چین و آمریکا وجود نداشت، واشنگتن چندان علاقه‌مند به تقویت روابط با ویتنام نبود.

به گفته وی، آمریکا می‌خواهد ویتنام را به شریکی کلیدی در استراتژی هند و اقیانوس آرام خود تبدیل کند، به ویژه زمانی که آمریکا در تلاش است تا از عدم اطمینان ناشی از تنش‌های خود با چین به اصطلاح «ریسک زدایی» کند.

کاهش اتکا به چین

ویتنام دومین ذخایر بزرگ تخمینی عناصر معدنی کمیاب در جهان را دارد که در وسایل نقلیه الکتریکی و توربین‌های بادی استفاده می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند که آمریکا می‌خواهد اتکای خود را به چین کاهش دهد و ویتنام را به تولیدکننده دیگری از نیمه‌هادی‌ها تبدیل کند تا زنجیره تامین خود را از تنش‌های چین و آمریکا در آینده حفظ کند. 

حتی اگر این تلاش‌های آمریکا بتواند پایدار باشد و در برابر بلاتکلیفی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ مقاومت کند، دستیابی به این اهداف بسیار دشوار و پرهزینه بوده و همچنین زمان زیادی را خواهند برد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *