اهداف نشست کمپ دیوید؛ تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در آسیا

12:41 - 29 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۰۸۴
اهداف نشست کمپ دیوید؛ تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در آسیا
آمریکا همواره سیاست‌های تهاجمی را برای مقابله با چین در موضوعات مختلف در پیش گرفته و نشست سه‌جانبه با مقام‎های ارشد کره جنوبی و ژاپن در کمپ دیوید در راستای این سیاست‌ ارزیابی شده است.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و سران کره جنوبی و ژاپن به تازگی شدیدترین محکومیت مشترک خود را درباره آنچه «رفتار خطرناک و تهاجمی» چین در دریای چین جنوبی خواندند، اعلام کرده و با تعمیق روابط نظامی و اقتصادی موافقت کردند.

«بایدن» با سران متحدان اصلی واشنگتن در آسیا، یعنی «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی و «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن، در تلاش برای طرح ائتلافی در برابر قدرت رو به رشد پکن و آنچه تهدیدات هسته‌ای کره شمالی خوانده شده، نشستی برگزار کرد. 

مقام‌های ارشد این سه کشور در بیانیه مشترک «کمپ دیوید» متعهد به ایجاد خط تلفنی برای مشورت فوری با یکدیگر در طول بحران و هماهنگی پاسخ‌ها به چالش‌های منطقه‌ای، تحریکات و تهدید‌های مؤثر بر منافع مشترک شدند. 

آن‌ها همچنین موافقت کردند که سالانه رزمایش‌های نظامی سه جانبه برگزار و تا پایان سال ۲۰۲۳ اطلاعات لحظه به لحظه درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی را به اشتراک بگذارند.

این کشور‌ها توافق کردند سالانه نشست‌های سه‌جانبه برگزار کنند.

هدف از برگزاری نشست کمپ دیوید

به گزارش «نیکی»، نشان دادن اتحاد به ظاهر تزلزل‌ناپذیر با ۲ متحد کلیدی منطقه‌ای واشنگتن پیش از نشست احتمالی با «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در پاییز، بخش مهمی از استراتژی امنیتی «بایدن: در شرق آسیا را تشکیل می‌دهد.

«میریا سولیس»، مدیر مرکز مطالعات سیاست شرق در موسسه «بروکینگز» می‎گوید: برای چین، این نشان می‌دهد که افزایش تحرکات نظامی و رفتار چین، انگیزه‌های قوی برای این سه کشور ایجاد می‌کند تا همکاری‌های امنیتی را تعمیق بخشند.

به گفته وی، هدف آمریکا تقویت اتحاد بین این سه کشور است تا پکن نتواند بین آن‌ها شکاف ایجاد کند. 

زمان برگزاری اجلاس «کمپ دیوید» با در نظر گرفتن ۲ موضوع برنامه‌ریزی شده بود که یکی از این موضوعات تقویم سیاسی است. انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ژانویه آینده، انتخابات سراسری کره جنوبی در آوریل و رقابت ریاست برای حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد. این در حالی است که سرنوشت سیاسی «بایدن» نیز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ تعیین خواهد شد.

مورد دوم، «بایدن» می‌خواست پیش از دیدار با «شی»، اتحاد سه‌جانبه را به نمایش بگذارد.

آمریکا به دنبال دیدار «بایدن» و «شی» در ماه نوامبر در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در کالیفرنیاست. 

سیاست تحریک‌آمیز و تهاجمی آمریکا در موضوع تایوان

کارشناسان، می‌گویند که آمریکا در بسیاری از امور حساس، از جمله موضوع تایوان، سیاست تحریک‌آمیز و تهاجمی علیه چین را در پیش گرفته‌ است.

چین نیز در ماه‌های گذشته میزان هشدار‌های خود را به آمریکا درباره دخالت در امور داخلی این کشور به طور واضحی افزایش داده است.

بنابراین، دولت آمریکا نباید انتظار داشته باشد که بدتر شدن روابط دوجانبه در صورتی که برای اصلاح اشتباهات خود صداقت نشان ندهد، قابل مدیریت باشد.

تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در منطقه هند و اقیانوس آرام 

آمریکا در رشته‌ای از اقدامات با هدف آنچه مقابله با پکن خوانده شده و همچنین اطمینان دادن به متحدان خود در منطقه هند و اقیانوس آرام مبنی بر اینکه آمریکا در برابر تهدیدات چین و کره شمالی در کنار آن‌ها خواهد ایستاد، در حال گسترش حضور نظامی خود در آسیاست.

اقدامات آمریکا از ژاپن تا جزایر «سالومون» را شامل می‌شود.

این موضوع شامل رزمایش‌های نظامی بیشتر و پیشرفته‌تر در منطقه و چرخش نیرو‌های اضافی در مناطق کلیدی رو به تنگه تایوان و دریای چین جنوبی است.

آمریکا رزمایش نظامی در مقیاس بزرگ را سال گذشته از سر گرفت، از جمله رزمایش هوایی با حضور بمب افکن‌های استراتژیک در نوامبر.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *