فرانسه روی موج تشدید فشارها بر مسلمانان

15:37 - 21 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۰۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرانسه روی موج تشدید فشارها بر مسلمانان
دولت فرانسه به بهانه‌های مختلفی مسلمانان را در این کشور در تنگنا قرار داده است.

خبرگزاری میزان - وزیر آموزش فرانسه به تازگی تصمیم گرفت دانش‌آموزان مسلمان را از پوشیدن عبا منع کند.

این کشور اروپایی، سکولاریسم را دلیل تاریخ طولانی اسلام‌‎هراسی خود ذکر کرده و پیشتر نیز چندین لباس مرتبط با اسلام مانند حجاب و برقع را ممنوع کرده است.

دادگاه عالی فرانسه نیز به تازگی ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس دولتی را تایید و شکایت‌هایی مبنی بر تبعیض آمیز بودن این اقدام و تحریک نفرت را رد کرد.

شورای دولتی به عنوان بالاترین دادگاه فرانسه برای شکایت از مقامات دولتی، روز پنج‎شنبه گذشته اعلام کرد که درخواست صدور حکم علیه این ممنوعیت را رد کرده است.

پیش از صدور حکم دادگاه، شورای مذهب مسلمانان فرانسه که برای نمایندگی مسلمانان در برابر دولت تأسیس شده است، هشدار داد که ممنوعیت این لباس‌ها می‌تواند «خطر تبعیض شدید» ایجاد کند.

این ممنوعیت واکنش زنان مسلمان را برانگیخته است که می‌گویند این امر به طرد زنان مسلمان از جامعه می‌افزاید.

یک دانشجوی مسلمان که از ۱۱ سالگی در فرانسه زندگی می‌کند، روایت خود را از اقدامات دولت فرانسه علیه مسلمانان در طول سال‌ها بیان می‌کند.

وی می‌گوید: زندگی به عنوان یک دانشجوی برای من فوق‌العاده منزوی کننده بود و پوشیدن عبا به من راهی برای ارتباط با سایر مسلمانان اطرافم داده است.

این ممنوعیت امکان انتخاب را برای زنان جوان مسلمان از بین می‌برد، باعث ناراحتی برای زنان مسلمان در فرانسه شده است و این موضوع چیزی فراتر از یک محدودیت است.

اخراج دانش‌آموزان از مدرسه به دلیل لباسی که می‌پوشند، نه‌تنها توهین‌آمیز بلکه نقض حقوق بشر است و سلب حق تحصیل دانش‌آموزان نیز غیر انسانی است.

در روز‌های اخیر، خبر ممنوعیت عبای فرانسه و ممانعت از ورود دختران مسلمان به مدارس خشم مسلمانان سراسر جهان را برانگیخته است.

به تازگی معلمان و دانش‌آموزان یک دبیرستان فرانسوی در اعتراض به این ممنوعیت دست به اعتصاب زدند؛ بیانیه‌ گروه معترض این دبیرستان در شمال شرقی پاریس می‎گوید که ما می‌خواهیم از سیاست اسلام‌هراسی دولت فرانسه فاصله بگیریم.

سابقه اقدامات ضد اسلامی فرانسه

در سال ۲۰۰۴، فرانسه انواع نماد‌های مذهبی از جمله روسری‌های مسلمانان را در مدارس و ساختمان‌های دولتی ممنوع کرد. 

حدود ۲۰ سال بعد، دولت فرانسه محدودیت‌های جدیدی را برای دانشجویان دختر مسلمان اعلام کرد و حکم داد که در آغاز سال تحصیلی جدید در این ماه، آن‌ها نمی‌توانند عبا بپوشند.

طی این مدت اقداماتی که فرانسه تحت عنوان ادعایی «مبارزه با جدایی طلبی» و «قانون سکولاریم» انجام داده، عمدتا جامعه مسلمان را در این کشور هدف قرار داده است.

مقامات فرانسوی ادعا می‌کنند که این تصمیم اخیر هم در جهت قوانین سخت سکولاریسم اتخاذ شده است؛ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از این اقدام حمایت کرده است.

یک سازمان ضد اسلام‌هراسی در فرانسه تأکید می‌کند که این قوانین و ممنوعیت‌ها در مورد لباس‌ها و اعمال تأثیر عاطفی دارند.

این امر همچنین مانع از رفتن بسیاری از دانش‌آموزان مسلمان به سفر‌های مدرسه شده و بر تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

نگرانی مسلمانان فرانسه

مسلمانان فرانسه نگران ممنوعیت عبا و معیار‌هایی هستند که برای اجرای آن استفاده می‌شود؛ گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مدارس دولتی دختران مسلمان را تنها به دلیل پوشیدن لباس‌های مذهبی و نه لزوما عبا، تعلیق می‌کنند، منتشر شده است.

این ممنوعیت به ویژه نوجوانان مسلمان را هدف قرار می‌دهد و نمونه دیگری از اسلام‌هراسی مورد حمایت دولت در فرانسه است.

یک دانش‌آموز مسلمان در این باره می‌گوید: موضوع تنها مربوط به عبا نیست، این امر حتی در مورد لباس‌های بلند نیست، بلکه مربوط به این است که چه کسی این نوع لباس‌ها را می‌پوشد، و اگر بدانند مسلمانان این پوشش را استفاده می‌کنند، آن‌ را حذف خواهند کرد.

بسیاری از مسلمانان فرانسه بر این باور هستند که ممنوعیت اخیر نشان می‌دهد که فرانسه از ادامه سیاست‌های اسلام‌هراسانه خود دست نخواهد کشید.

مقامات فرانسه مصمم هستند تا جایی که می‌توانند قوانینی را تدوین کنند که جهان را شوکه کند و به این کار ادامه می‌دهند.

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پوشش عبا در دانشگاه‌های فرانسه نیز ممنوع می‌شود، در حالی که ممکن است ممنوعیت کامل پوشش برقع نیز اجرا شود.

در فرانسه، زنان باحجاب، کمتر از یک درصد شانس پیدا کردن شغل دارند و اکنون بحث ممنوعیت حجاب در مدارس برای پرستاران یا مادرانی که فرزندان خود را برای فعالیت‌های فوق‌برنامه همراهی می‌کنند، در جریان است.

محرومیت زنان مسلمانی که در فرانسه روسری به سر می‌کنند، نظم هژمونیک اعمال شده در این کشور و همچنین تبعیض جنسیتی و نژادپرستی را که مشخصه آن است، آشکار می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *