تلاش فرانسه برای به حاشیه راندن مسلمانان

12:49 - 17 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۳۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تلاش فرانسه برای به حاشیه راندن مسلمانان
دولت فرانسه در سال‌های اخیر تلاش خود را برای به حاشیه راندن جمعیت مسلمان در این کشور افزایش داده است

خبرگزاری میزان - مسلمانان در حال حاضر از زندگی سیاسی فرانسه کنار گذاشته شده‌اند و این مسئله واقعی در اقدام اخیر مبنی بر ممنوعیت پوشش عبا برای دختران مسلمان در مدارس این کشور مشهود است.

به گزارش گاردین، زمانی که گابریل آتال، وزیر آموزش و پرورش فرانسه، برای مصاحبه با تلویزیون ملی این کشور به مناسبت شروع دوره جدید تحصیلی رفت، پیام روشنی داشت: «من تصمیم گرفته‌ام که دیگر پوشش عبا را در مدارس نداشته باشیم. وقتی وارد کلاس می‌شوید، نباید با نگاه کردن به دانش‌آموزان، دینشان را تشخیص دهید.»

بیانیه رسمی چند روز بعد منتشر شد که ممنوعیت پوشیدن عبا را برای زنان مسلمان تایید کرد.

 اثر عملی اعلامیه اخیر این است که هر زن جوانی که با پوشیدن عبا در مدرسه خود حاضر شود از حضور در کلاس منع می‌شود. 

تاریخچه اقدامات ضد اسلامی فرانسه

ممنوعیت پوشیدن عبا را باید به عنوان بخشی از رابطه استعماری بین دولت فرانسه و شهروندان فرانسوی مهاجر پسااستعماری دانست. 

این امر تاریخچه‌ای دارد که با ۳ رویداد کلیدی مشخص شده است: در سال ۱۹۸۹ مدیر یک مدرسه ۳ دختر نوجوان را به دلیل پوشیدن روسری در کلاس اخراج کرد، در سال ۱۹۹۴ یک تفاهم نامه دولتی تمایزی بین نماد‌های مذهبی به اصطلاح «محتاطانه» ایجاد کرد، در سال ۲۰۰۴ قانون جدیدی پوشیدن حجاب یا هرگونه نماد مذهبی «مشهور» را در مدارس دولتی فرانسه ممنوع کرد.

و اکنون دختران نوجوان از حق تحصیل، تردد آزادانه در مؤسسات آموزشی خود یا معاشرت با همکلاسی‌ها و معلمان در حالی که پوشش عبا دارند، محروم می‌شوند؛ این ممنوعیت با ادعای «دفاع از سکولاریسم» توجیه می‌شود.

با این حال، با گذشت زمان و تحت تأثیر منافع حزبی و صف‌بندی‌های سیاسی، سکولاریسم برای خدمت به گفتمانی سیاسی به کار گرفته شده است؛ به عبارت دیگر گفتمانی که اسلام را «تهدیدی برای دموکراسی» فرانسه می‌داند.

جناح راست و راست افراطی در فرانسه موافق هستند که عبا یک لباس مذهبی است؛ در سمت چپ، یک ناراحتی ملموس در مورد تعریف آن وجود دارد.

موضوع اصلی در اینجا سیاست‌هایی است که دولت فرانسه برای کنترل بدن و ذهن اقلیت‌های نژادی به کار می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *