فراز و نشیب روابط اروپا و منافقین؛ آشکار شدن انتقادها و محدودیت‌ها

7:45 - 22 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۹۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فراز و نشیب روابط اروپا و منافقین؛ آشکار شدن انتقادها و محدودیت‌ها
اقدامات منافقین که ماهیت آن همواره خرابکارانه بوده، طی ماه‌های اخیر با انتقاد آشکارتری از سوی کشورهای غربی مواجه شده و عرصه بر این فرقه تروریستی تنگ‌تر شده است.

خبرگزاری میزان – طی ماه‌های اخیر روابط میان اروپا و گروهک تروریستی منافقین با فراز و نشیب‌هایی همراه شده است؛ اگرچه تردد اعضای این گروهک در کشور‌های اروپایی همچنان آزادانه و بدون محدودیت صورت می‌گیرد و منافقین نشست‌های خود را برگزار می‌کنند و برخی از مقامات اروپایی و آمریکایی نیز در این نشست‌ها حضور دارند، اما این رابطه بعد جدیدی پیدا کرده است.

طی ماه‌های گذشته اروپا و از جمله آلبانی موضعی تندتر در قبال این فرقه اتخاذ کرده‎‌اند.

انتقاد پارلمان اروپا از اقدامات خرابکارانه منافقین

پارلمان اروپا در فوریه سال ۲۰۲۳ با تشکیل «کمیته ویژه دخالت خارجی در روند‌های دموکراتیک در اتحادیه اروپا شامل تبلیغات سوء، تقویت صداقت، شفافیت و پاسخگویی در پارلمان اروپا»، به تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به منظور ممانعت از دخالت خارجی در این پارلمان اقدام کرد. 

در نهایت پس از تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای تحت عنوان «توصیه‌هایی برای اصلاح مقررات پارلمان اروپا در مورد شفافیت، صداقت، پاسخگویی و مبارزه با فساد» در این کمیته، پارلمان اروپا این قطعنامه را در ۱۳ جولای ۲۰۲۳ به تصویب رساند.

یکی از بند‌های مقدماتی این قطعنامه، به اقدامات گروهک تروریستی منافقین اختصاص یافته است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد، بند مربوط به گروهک منافقین به پیشنهاد گروه تجدید اروپا (متشکل از احزاب لیبرال پارلمان اروپا) به قطعنامه اضافه شده است.

آشکار شدن تغییر مواضع 

انتقاد پارلمان اروپا اقدامی قابل ملاحظه است، اما نخستین بار نیست که چنین مواضعی از سوی اروپا علیه گروهک تروریستی منافقین اتخاذ می‌شود.

این انتقاد از منافقین در حالی صورت می‌گیرد که پارلمان اروپا در خرداد گذشته میزبان نشستی ضد ایرانی با اعضای گروهک تروریستی منافقین بود.

این نشست با عنوان ادعایی «چشم‌انداز تغییر و سیاست اتحادیه اروپا» برگزار شد و در آن تعدادی از مقام‌های اروپایی و ده‌ها تن از نمایندگان پارلمان اروپا از جناح‌های مختلف سیاسی حضور داشتند.

تعدادی از این نمایندگان پارلمان اروپا و از جمله رئیس و شماری از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا حضور داشته و سخنرانی کردند.

آلبانی و گروهک تروریستی منافقین

اواخر خرداد رسانه‌های آلبانی از حضور گسترده پلیس این کشور در مقر منافقین موسوم به «اشرف ۳» خبر دادند.

پلیس آلبانی پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر احتمال حملات تروریستی و سایبری به بازرسی و تفتیش اماکن و دفاتر مورد استفاده در «اشرف ۳» اقدام کرد.

در پی این بازدید وزارت کشور آلبانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس ضد تروریسم این کشور عملیات سراسری را علیه منافقین که در خاک این کشور مستقر هستند به اجرا گذاشته است.

وزارت کشور آلبانی اعلام کرد که عملیات مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم صورت پذیرفته است چرا که مطابق توافق میان آلبانی و منافقین در سال ۲۰۱۴، اعضای این گروه صرفا به دلایل «انسان دوستانه» در این کشور پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند.

اما موضوع به همین جا ختم نشد و در تیر گذشته رسانه‌های آلبانی گزارش دادند که پلیس به مقر منافقین بازگشته و اقدام به ایجاد ایست و بازرسی‌هایی در نزدیکی این مقر کرده است.

در همین حال یکی از هماهنگ کننده‌های وزارت خارجه آلبانی به «سی‌ان‌ان»، گفت: تمام تجهیزات ضبط شده از منافقین برای تحقیقات استفاده خواهد شد.

پلیس آلبانی تاکنون در چند نوبت با حضور در اردوگاه منافقین در این کشور موسوم به «اشرف ۳» اقدام به بازرسی از تجهیزات آن‌ها کرده و برخی تجهیزات را نیز با خود بده است.

نیرو‌های پلیس آلبانی همچنین اقدام به ایجاد ایست و بازرسی در مقر ورودی اردوگاه گروهک تروریستی منافقین کرده و عمدتا ورود و خروج خودرو‌ها را به این مرکز کنترل می‌کند.

علاوه بر این ادی راما، نخست وزیر آلبانی، نیز درباره نقض تعهدات از سوی منافقین سخن گفته و درباره اخراج هشدار داد.

راما گفت که اعضای مجاهدین خلق (منافقین) مورد استقبال قرار می‌گیرند، مشروط بر این که از کشور ما برای انجام عملیات سیاسی خود استفاده نکنند.

وی با تاکید بر این نکته که «آلبانی کسانی را که از مهمان‌نوازی این کشور سوءاستفاده کنند، نمی‌پذیرد»، گفت: مهمانان ما بار‌ها این شرط را نقض کرده‌اند ما به عنوان سنگر جنگی که خودمان بخشی از آن نیستیم، نخواهیم بود.

استفاده ابزاری در کنار تشدید کنترل و نظارت

برخی از جنبه‌های رویکرد اروپا در قبال گروهک تروریستی منافقین قابل ملاحظه است؛ نکته نخست این که اروپا قطعا از ماهیت خرابکارانه و تروریستی این گروهک از گذشته آگاه بوده و این امر موضوعی جدید نیست که اروپا امروز به آن رسیده باشد.

نکته دیگر در خصوص ابزار‌های در دسترس اروپا و آمریکا علیه ایران است و غرب همواره سعی در استفاده حداکثری از این ابزار‌ها برای دستیابی به اهداف خود در برابر ایران است.

گروهک تروریستی منافقین نیز یکی از همین ابزارهاست و حمایت‌هایی که از آن‌ها صورت می‌گیرد در جهت همین استفاده ابزاری است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در حالی که اتحادیه اروپا با حمایت از گروهک تروریستی منافقین از آن در جهت پیشبرد منافع خود حمایت می‌کند، اما همواره سعی در کنترل این گروهک دارد و با آگاهی از ماهیت تروریستی و خرابکارانه آن سعی دارد تا با نظارت و تشدید محدودیت‌ها منافقین را در کنترل خود داشته باشد.

با این وجود آشکارتر شدن ماهیت اقدامات اروپا علیه گروهک تروریستی مننافقین در ماه‌های اخیر موضوعی قابل ملاحظه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *