رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
نشست مطبوعاتی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی|

ابراز امیدواری گروسی درباره پیشرفت در مذاکرات ایران و غرب

17:33 - 20 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۸۴۱
ابراز امیدواری گروسی درباره پیشرفت در مذاکرات ایران و غرب
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه آغاز به کار نشست شورای حکام در یک نشست خبری شرکت کرد.

خبرگزاری میزان - رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور در یک نشست مطبوعاتی پس از سخنرانی در افتتاحیه نشست ماه سپتامبر شورای حکام، به اظهار نظر درباره موضوعات مختلف پرداخت.

گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: روند «روتین‌سازی» بسیاری از نقض‌های هسته‌ای ایران در حال انجام است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: هرگونه توافق آینده بین ایران و غرب باید پیشرفت هسته‌ای تهران از سانتریفیوژ‌های IR-۱ به IR-۲ و IR-۴ و  IR-۶ و همچنین از اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد تا اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در مقادیر زیاد را در نظر گیرد.

وی با امیدواری درباره پیشرفت در مذاکرات میان ایران و غرب، مدعی شد که «به برشماری تخلفات ایران صرفا بر اساس مبنای علمی» ادامه خواهد داد.

گروسی در بخش دیگری گفت: ما می‌دانیم که یک نوع فرآیند دوجانبه [بین ایران و آمریکا] وجود دارد... وقتی نوبت به بخش هسته ای آن می‌رسد، ما نمی‌‌دانیم که در مورد چه چیزی بحث می‌شود.

نشست ماه سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور رسمی آغاز به کار کرد.

گروسی در بیانیه‎ای در افتتاحیه این نشست با اشاره به اینکه راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام تحت تأثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای توقف کامل اجرای تعهدات هسته‌ای خود تحت برجام قرار گرفته است، مدعی شد: این وضعیت با تصمیم بعدی ایران برای حذف تمام تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام تشدید شد؛ بیش از ۲ سال و نیم از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی ایران و بنابراین ارائه اعلامیه‌های به‌روز شده و از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به سایت‌ها و مکان‌های دیگر در ایران بود، می‌گذرد.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ساعاتی پیش در نشستی خبری درباره نشست سپتامبر شورای حکام گفت که موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در ۲ محور موافقتنامه جامع پادمان و نیز اجرای برجام و حل و فصل مسائل باقی‌مانده در این نشست مطرح می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: امیدواریم این نشست در قالبی کاملا حرفه‎ای برگزار شده و مدیرکل آژانس هم بتواند در قالبی کاملا حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‎ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد؛ آژانس یک سازمان تخصصی و فنی و حرفه‌ای‌ است و به هیچ عنوان نباید مورد استفاده یا سوءاستفاده سیاسی برای اهداف سیاسی در جهت اعمال فشار بر دیگر کشورها قرار گیرد.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات برجامی در مصاحبه با خبرگزاری میزان گفت: در مورد چشم‌انداز بررسی ۲ گزارش مدیرکل آژانس در مورد ایران از سوی شورای حکام آژانس، امیدوارم کشور‌های غربی از اقدام‌های تحریک‌آمیز خودداری کنند؛ تجربه نشان می‌دهد که تلاش برای تصویب قطعنامه‌های ضدایرانی در شورای حکام هیچ‌گاه معنای عملی نداشته و نخواهد داشت؛ آن‌ها فقط اقدام‌های متقابل سخت از سوی تهران را تضمین می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *