نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی|

گروسی: مسائل پادمانی باقی‌مانده باید حل‎و‎فصل شود

12:37 - 20 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۷۸۳
گروسی: مسائل پادمانی باقی‌مانده باید حل‎و‎فصل شود
نشست شورای حکام آژانس با قرائت بیانیه‌ای مقدماتی از سوی رافائل گروسی آغاز شد.

خبرگزاری میزان - نشست سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور رسمی آغاز به کار کرد.

«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی در بیانیه‎ای در افتتاحیه نشست شورای حکام با اشاره به اینکه راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام تحت تأثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای توقف کامل اجرای تعهدات هسته‌ای خود تحت برجام قرار گرفته است، مدعی شد: این وضعیت با تصمیم بعدی ایران برای حذف تمام تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام تشدید شد؛ بیش از ۲ سال و نیم از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی ایران و بنابراین ارائه اعلامیه‌های به‌روز شده و از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به سایت‌ها و مکان‌های دیگر در ایران بود، می‌گذرد.

وی مدعی است که هیچ پیشرفت دیگری در اجرای فعالیت‌های تعیین‌شده در بیانیه مشترک که در چهارم مارس (۱۳ اسفند ۱۴۰۱) در تهران امضا شد، حاصل نشده است.

مدیرکل آژانس همچنین با طرح این ادعا که ایران باید توضیحات فنی معتبری را درباره منشأ ذرات اورانیوم کشف شده در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی دارای مواد هسته‌ای مرتبط و یا تجهیزات آلوده مطلع کند، ادعا کرد که ایران همچنان نیاز به رفع اختلاف در ارزیابی تعادل مواد هسته‌ای مربوط به تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) و اجرای کد ۳.۱ اصلاح شده دارد.

به گفته «گروسی»، مسائل پادمانی باقی‌مانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است.

مدیرکل آژانس در بخشی دیگری از بیانیه مذکور گفت: من از ایران می‌خواهم که به طور جدی و پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ساعتی پیش در نشستی خبری درباره نشست سپتامبر شورای حکام گفت که موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در ۲ محور موافقتنامه جامع پادمان و نیز اجرای برجام و حل و فصل مسائل باقی‌مانده در این نشست مطرح می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: امیدواریم این نشست در قالبی کاملا حرفه‎ای برگزار شده و مدیرکل آژانس هم بتواند در قالبی کاملا حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‎ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد؛ آژانس یک سازمان تخصصی و فنی و حرفه‌ای‌ است و به هیچ عنوان نباید مورد استفاده یا سوءاستفاده سیاسی برای اهداف سیاسی در جهت اعمال فشار بر دیگر کشورها قرار گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *