اقدامات عملی برای کاهش ریزگردها در ۲ استان همجوار ایران و عراق کلید خورد

19:27 - 18 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۵۱۴
اقدامات عملی برای کاهش ریزگردها در ۲ استان همجوار ایران و عراق کلید خورد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که در ۲ استان همجوار ایران و عراق اقدامات عملی برای کاهش ریزگردها آغاز شده است.

خبرگزاری میزان - روز شنبه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در محل اجلاس سران برگزار شد.

در این اجلاس آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و مقامات بیش از ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی حضور داشتند.

علی سلاجقه در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار، گفت: از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد وقوع خشکسالی‌ها و دامنه گستره آن‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته است.

سلاجقه، اظهار کرد: بر اساس آخرین یافته‌های جهانی و نتایجی که آژانس اسکپ سازمان ملل منتشر کرده، طی ۵۰ سال اخیر حدود ۵۰ درصد وقایع آب و هوایی مربوط به خشکسالی بوده است.

وی ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۲۴ میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰ میلیون نفر مهارجرت ناشی از خشکسالی را در جهان داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل کمبود آب در جهان، گفت: درحال حاضر ۳.۲ میلیارد نفر در جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تحقیقات نشان می‌دهد این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به ۵ میلیارد نفر خواهد رسید که سه چهارم جمعت کل جهان است.

به گفته سلاجقه، ۵ میلیارد نفر در جهان حداقل یک ماه در سال به آب دسترسی نخواهند داشت.

وی با اشاره به خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌های بزرگ جهان، گفت: بر اساس آخرین مقالاتی که ساینس منتشر کرده، دریاچه‌های بزرگ و منابع عظیم آبی جهان به خشکی گراییده که این موضوع دال بر افزایش منابع گرد و غبار است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: بنابر اعلام دبیرکل محترم سازمان ملل سالانه ۷ میلیون نفر در اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی در حال مرگ هستند. این آمار و ارقام ما را به چاره‌اندیشی وادار می‌کند. رئیس جمهوری نیز با توجه به این مشکلات دستور دادند تا برای حل این مشکل از تمام ظرفیت‌های ملی استفاده شود.

وی ادامه داد: مبتنی بر این دستور، سازمان حفاظت محیط زیست در کنار وزارت امور خارجه رایزنی‌های خود را آغاز کردند که به تشکیل نخستین نشست منطقه‌ای گرد و غبار در ۲۱ تیر با حضور کشور‌های همسایه، همسو و مسلمان در تهران منجر و در نتیجه همین رایزنی‌ها روز ۲۱ تیرماه به عنوان روز بین‌المللی مقابله با گرد وغبار در تقویم سازمان ملل ثبت شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: به دلیل دستاورد‌های بزرگ اجلاس منطقه‌ای سازمان ملل ضمن قدردانی از کشور جمهوری اسلامی ایران، کشور ما را به عنوان میزبان اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار انتخاب کرد.

سلاجقه ادامه داد: با توجه به اینکه مسائل محیط زیست مرزی نمی‌شناسد، کشور‌ها از دعوت ما استقبال کرده و از ۵۵ کشوری که دعوت به عمل آمده بود ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی در اجلاس حاضر شدند. در این زمینه سازمان ملل نیز همراه ما بود که جا دارد از آقای گوترش، دبیکل سازمان ملل و آقای استفان پریزنر، نماینده سازمان ملل در ایران تشکر کنم.

وی افزود: از آنجایی که تاکید رئیس جمهور محترم دولت مردمی سیزدهم بر اجرایی شدن نتایج این اجلاس‌ها است، اقدامات عملی نیز شروع شده است. به عنوان مثال در ۴ استان کشور عراق و ۲ استان مجاور ایران عملیات اجرایی شروع می‌شود.

به گفته معاون رئیس جمهور و بر اساس اطلاعات آژانس اسکپ، کشور‌های ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ایران بیشترین تاثرپذیری را از گرد و غبار دارند.

سلاجقه، تاکید کرد: امیدواریم نتیجه نهایی این اجلاس رهاوردی برای همه کشور‌ها در راه مقابله با گرد و غبار باشد و الزامات قطعنامه سازمان ملل کشور‌ها را در کنار هم قرار دهد. دراین راستا ۱۵ نهاد بین‌المللی نیز وظایفی دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: توقع ما از سازمان ملل این است که تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه تاثیری بر همکاری‌های سازمان ملل با کشور‌های مختلف از جمله ایران داشته باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: محیط زیست

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *