دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله و مقام‌های لبنانی

12:07 - 10 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۳۳۶
دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله و مقام‌های لبنانی
وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به لبنان با شماری از مقام‌های این کشور دیدار و رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان – «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان در پی سفر به لبنان با شماری از مقام‌های این کشور دیدار و رایزنی کرد.

تحولات لبنان و منطقه؛ محور رایزنی امیرعبداللهیان و نصرالله

پایگاه خبری شبکه «العهد» از دیدار «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد.

براساس گزارش «العهد»، «نصرالله» با حضور «مجتبی امانی» سفیر ایران در بیروت از امیرعبداللهیان و هیئت همراه وی استقبال کرد.

در این دیدار، آخرین تحولات و رویداد‌های سیاسی لبنان و منطقه از جمله تحولات فلسطین، سوریه و وضعیت جبهه مقاومت و برخی تحولات مهم جهان اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این دیدار دبیرکل حزب الله لبنان را در جریان گفت‌وگو‌های اخیر خود با مقام‌های عربستان نیز قرار داد. 

وزیر امور خارجه کشورمان ارزیابی خود را از گفت‌وگو با مقام‌های عربستانی مثبت خوانده و افزود: روند اجرای توافقات فیمابین، شاخصی بر نگرش ۲ کشور در صفحه جدید مناسبات تهران و ریاض خواهد بود.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به مذاکرات خود با رئیس جمهور سوریه و مقام‌های ارشد این کشور تصریح کرد که در شرایط بازگشت روابط سوریه به حالت طبیعی با کشور‌های عربی، تحرکات بیگانه در فعال ساختن تروریست‌ها در سوریه، نشانگر اهداف دشمنان و رژیم صهیونیستی علیه سوریه و امنیت منطقه است.

در این دیدار آخرین وضعت فلسطین و بحران‌های چندلایه امنیتی و اجتماعی در درون سرزمین‌های اشغالی مورد بحث قرار گرفت و دبیرکل حزب الله لبنان گفت: امروز مقاومت لبنان و فلسطین در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد و اگر از صهیونیست‌ها رفتاری مبتنی بر محاسبه خطا سرزند، با واکنش پشیمان‌کننده مقاومت مواجه خواهند شد.

سید حسن نصرالله با اشاره به نقش سازنده ایران در قبال منطقه و لبنان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت منطقه، لبنان و ایران، نقش سردار سلیمانی را در تثبیت امنیت منطقه در مقابله با صهیونیسم و تروریسم فراموش‌ناشدنی خواند.

امیرعبداللهیان در دیدار با بری: ارزیابی ما از روند پیشرفت روابط با عربستان مثبت است

وزیر امور خارجه کشورمان امروز جمعه، ۱۰ شهریور نیز با «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان دیدار کرد.

امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به نبیه بری، دعوت از وی جهت سفر به تهران را تجدید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سالگرد ربایش امام موسی صدر و تجلیل از نقش محوری و ماندگار او در تحولات سیاسی و مقاومت در لبنان و فلسطین از تلاش‌های مستمر نبیه بری در پیگیری سرنوشت امام موسی صدر قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات منطقه‌ای گفت: ارزیابی ما از روند پیشرفت روابط با عربستان مثبت است و این امر علاوه بر روابط دوجانبه بر تحولات منطقه نیز تاثیرات مثبتی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت کلیدی ثبات و امنیت لبنان برای ایران و کل منطقه گفت: انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید لبنان بسیار مهم است و البته این موضوع در صلاحیت ملت و رهبران سیاسی لبنان است و جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های شما به‌عنوان رئیس مجلس و جریان‌های سیاسی لبنان برای انتخاب رئیس جمهور حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تجلیل از نقش برجسته بری در صحنه سیاسی لبنان، تاکید کرد: ما اطمینان داریم که رهبران لبنان بهترین تصمیم را در بهترین زمان خواهند گرفت.

امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات تاسف‌بار اخیر در سوئد و دانمارک در اهانت به قرآن کریم و تبیین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، پیشنهاد قالیباف در خصوص ابتکار عمل مشترک پارلمان‌های کشور‌های اسلامی را به بری منتقل کرد.

رئیس مجلس لبنان با تاکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع در لبنان، موضوع ریاست جمهوری است، گفت: تلاش‌ها برای دستیابی به توافق میان طرف‌های لبنانی در این زمینه ادامه دارد؛ در صورت انتخاب رئیس جمهور، لبنان کشور ثروتمندی است و می‌تواند در بازه زمانی کوتاه از شرایط سخت اقتصادی کنونی خارج شود.

بری با تاکید بر اینکه مهم‌ترین علت فشار بر لبنان، هدف قرار دادن مقاومت است، افزود: مقاومت حامی لبنان در مقابل تهدیدات و در کنار ارتش رکن اساسی امنیت لبنان است.

وی همچنین از تحولات مثبت در روابط ایران و عربستان اظهار خرسندی کرد و آن را به نفع کل منطقه دانست.

امیرعبداللهیان در دیدار با بوحبیب: امیدواریم توافق طرف‌های لبنانی در موضوع انتخاب رئیس جمهور نهایی شود

امیرعبداللهیان در ادامه سفر به لبنان با «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت: شرایط منطقه به‌گونه‌ای است که ایجاب می‌کند به‌طور مستمر با هم مشورت و گفت‌وگو داشته باشیم.

وی افزود: ایران چیزی جز خیر و رفاه بیشتر برای لبنان نمی‌خواهد و خوشحال هستیم که شاهد امنیت و ثبات هر چه بیشتر در لبنان باشیم؛ لبنان قلب منطقه است و هر گونه شرایط در لبنان بر کل منطقه تاثیر می‌گذارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید گام مهمی برای لبنان و منطقه خواهد بود، گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر با توافق طرف‌های لبنانی موضوع انتخاب رئیس جمهور نهایی شود.

وی در مورد تحولات منطقه گفت: منطقه شاهد مرحله جدیدی است و تمام طرف‌ها تلاش می‌کنند تفاهم را جایگزین مناقشات کنند؛ همچنین شاهد تحولات مثبتی در روابط ایران و عربستان هستیم و ارزیابی ما از روند روابط ۲ کشور مثبت است و این روند تاثیر مثبتی بر کل منطقه و لبنان خواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رژیم صهیونیستی دشمن کل منطقه و ثبات و امنیت آن است و اعتقاد داریم که هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به ضرر منطقه خواهد بود.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و لبنان مهم است و باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد، تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانع روابط اقتصادی ایران و لبنان شود، کما اینکه این تحریم‌ها نتوانسته مانع همکاری‌های ایران با عراق، ترکیه  پاکستان، آسیای مرکزی و قفقاز شود؛ فلذا امیدواریم پیشنهادات ایران برای توسعه روابط اقتصادی با لبنان مورد توجه قرار گیرد؛ در این راستا شرکت‌های ایرانی آماده مشارکت در حل مشکل برق در لبنان هستند؛ همچنین آماده‌ایم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بلافاصله پس‌از تشکیل دولت جدید لبنان در تهران برگزار کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما در مورد اهانت به قرآن کریم و کتب آسمانی، شاهد اقدام نامناسبی از سوی برخی کشور‌های اروپایی بودیم و شما در جریان تلاش‌های ایران از جمله اقدام مشترک ایران عراق و عربستان برای برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی هستید و به‌زودی نیز با پیگیری ایران و برخی کشور‌های اسلامی شاهد برگزاری نشست مجازی روسای مجالس کشور‌های اسلامی در این زمینه خواهیم بود و این ابتکار امروز مورد حمایت نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز قرار گرفت؛ امیدواریم با کمک شما و همه کشور‌های اسلامی شاهد اهانت به کتب و مقدسات هیچیک از ادیان آسمانی نباشیم.

امیرعبداللهیان از بوحبیب جهت سفر به تهران دعوت کرد.

وزیر خارجه لبنان نیز در این ملاقات ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران در حمایت از لبنان گفت؛ ایران کشور عزیز و دوست ماست؛ همیشه به شما در لبنان خوشامد می‌گوییم و ما همیشه علاقمند به توسعه روابط با ایران هستیم.

وی افزود: زمینه‌های زیادی برای همکاری با ایران داریم که امیدواریم با تشکیل حکومت جدید در لبنان، بتوانیم از این زمینه‌های مثبت برای تقویت روابط بیش از پیش استفاده کنیم؛ از پیشرفت روابط ایران و عربستان خرسندیم و از آن استقبال می‌کنیم و آن را به نفع لبنان و منطقه می‌دانیم.

بوحبیب اظهار کرد: ما اهانت به قرآن و مقدسات را محکوم کردیم و از ابتکار کشور‌های اسلامی به‌منظور ایجاد بازدارندگی در این زمینه بطور جدی حمایت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان، روز گذشته در پنجمین سفرش به لبنان پس از تصدی وزارت امور خارجه، وارد بیروت شد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به بیروت تاکید کرد: در گفت‌وگو با مقام‌های عالی‌رتبه لبنان، از آن‌ها دعوت خواهم کرد از طریق تفاهم و گفت‌وگو هر چه سریع‌تر نسبت به انتخاب رئیس جمهور اقدام کنند.

امیرعبدالهیان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های قوی خود را نسبت به لبنان ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *