رئیس سازمان غذا و دارو: فراخوان فوریتی برای تولید شیر خشک در کشور صادر شده است

20:01 - 06 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۷۲۴
رئیس سازمان غذا و دارو: فراخوان فوریتی برای تولید شیر خشک در کشور صادر شده است
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مشکل انتقال ارز برای واردات شیرخشک در حال مرتفع شدن است اما فراخوان فوریتی برای تولید داخلی شیرخشک صادر کردیم.

خبرگزاری میزان - بنابر گزارش وبدا، سید حیدر محمدی، رییس سازمان غذا و دارو  در نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه شرایط ما در حوزه دارو در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل شرایط پایداری است، گفت: کمبود‌هایی که در سال گذشته در برخی اقلام از جمله سرم‌های تزریقی و شست وشو و آنتی بیوتیک‌ها داشتیم برطرف شده است.

وی افزود: روند ثبات پایدار دارو در صورت تامین به موقع ارز اتفاق می‌افتد و باید دستگاه‌های مختلفی در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو مشکل انتقال ارز را از مهم ترین مشکلات تامین شیر خشک عنوان کرد و گفت: با همکاری بانک مرکزی مشکل انتقال ارز برای واردات شیرخشک در حال مرتفع شدن است اما، در این شرایط فراخوان فوریتی برای تولید داخلی شیرخشک صادر کردیم تا تولیدکنندگان با تامین مواد اولیه اقدام به تهیه این محصول نمایند.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی در زنجیره تولید و توزیع دارو نقش دارند و اگر دستگاه‌های مرتبط کوتاهی کنند در زنجیره تولید و توزیع دارو اختلال بوجود می‌آید.

محمدی در پاسخ به سوالی در رابطه با عرضه متادون در داروخانه‌ها تاکید کرد: محل عرضه دارو، داروخانه است و ارائه دارو‌های درمان اعتیاد به مراکز درمان اعتیاد نادرست بوده است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به لزوم فروش دارو‌های ترک اعتیاد با قیمت مصوب، بیان کرد: با پیشنهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شد که دارو‌های درمان اعتیاد نیز مانند سایر دارو‌ها در داروخانه‌ها عرضه شوند، ولی هنوز توزیعی از این دارو‌ها به داروخانه‌ها صورت نگرفته است و در حال حاضر دارو‌های مخدر از معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌ها توزیع می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره داروی بیماران پیوندی گفت: مشکل مربوط به داروی این بیماران نیز رفع شده است، البته همچنان واردات ادامه می‌یابد تا در این دارو نیز به ذخیره پایدار برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید داروی فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی به تولید انبوه رسیده و مشکلی نیز در رابطه با دارو‌های بیماران پیوندی وجود ندارد و کمبود‌ها برطرف شده است و بیماران نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

محمدی در رابطه با مجوز‌های راه اندازی داروخانه‌ها نیز گفت: از ابتدا هم از افزایش بی‌رویه داروخانه‌ها حمایت نمی‌کردیم و معتقدیم که صدور مجوز برای داروخانه‌ها باید منطقی داشته باشد؛ اما بر اساس احکام صادر شده از سوی دیوان عدالت، شورای رقابت و دیگر مراکز، برخی محدودیت‌ها از جمله فاصله گذاری برای ایجاد داروخانه‌ها برداشته شده است؛ البته ما از ابتدا هم تاکید داشتیم که حوزه سلامت رقابت پذیر نیست؛ چرا که رقابت در این حوزه کیفیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر همین اساس تعداد داروخانه‌ها افزایش یافت و طبیعی است که افراد تمایل دارند داروخانه را در جایی تاسیس کنند که فروش بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: در مجموع از زمان صدور احکام و آیین نامه‌های جدید حدود ۲۰۰۰ داروخانه بر تعداد داروخانه‌های کشور افزوده شده است به طوری که پیش از این ۱۳ هزار داروخانه در کشور فعال بودند، اما اکنون این رقم به حدود ۱۵ هزار داروخانه در سراسر کشور رسیده است.

محمدی همچنین به موضوع فروش اینترنتی دارو اشاره کرد و گفت: فروش اینترنتی دارو خطرات بسیاری دارد و نباید حوزه سلامت و محصولات سلامت را با سایر حوزه‌ها و محصولات مقایسه کرد.

محمدی در پاسخ به سوالی درباره سبد فروشی برخی شرکت‌های پخش دارو به داروخانه‌ها گفت: این کار غیر قانونی است و لازم است که داروخانه‌ها موارد تخلف را به ما گزارش دهند. هیچ شرکت پخشی حق سبد فروشی ندارد و قطعاً در صورت گزارش، برخورد‌های لازم صورت می‌گیرد. این برخورد‌ها نیز از تعلیق پروانه تا لغو پروانه و معرفی به تعزیرات را شامل می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان درباره غنی سازی آرد نیز گفت: بار‌ها تاکید کرده‌ایم که استفاده از نان کامل نیاز به فرهنگسازی دارد و باید نهادینه شود و البته این موضوع به تنهایی در حیطه فعالیت‌های وزارت بهداشت نیست و مشارکت سایر دستگاه‌ها در این زمینه ضروری است.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *