رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هتک حرمت قرآن کریم و تاکید بر لزوم مبارزه با اسلام‌هراسی

9:00 - 10 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۴۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هتک حرمت قرآن کریم و تاکید بر لزوم مبارزه با اسلام‌هراسی
هتک حرمت قرآن کریم در کشور‌هایی مانند سوئد و دانمارک بر ضرورت مبارزه با اسلام هراسی از آمریکای لاتین تا اروپا تاکید می‌کند.

خبرگزاری میزان - با افزایش تعداد مسلمانان در آمریکای لاتین و دیده شدن جوامع اسلامی در این منطقه، موارد بیشتری از اسلام‌هراسی در این منطقه گزارش می‌شود؛ در عین حال، مقام‌های این جوامع که بیشتر آن‌ها زن هستند، برای مقابله با این موضوع تلاش می‌کنند.

برزیل با جمعیت مسلمانی که بین ۸۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون نفر برآورد می‌شود، تنها کشور در آمریکای لاتین است که مطالعه جامعی در مورد اسلام‌هراسی در آن انجام شده است؛ این موضوع پس از سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در روز ۲۸ ژوئن در خارج از مسجد مرکزی استکهلم، پایتخت سوئد - اقدامی توهین‌آمیز که از سوی مقام‌های سوئد تحمل و حتی پشتیبانی شد - مورد توجه قرار گرفت.

اگرچه آمریکای جنوبی شاهد چنین نمایش‌های هتاکانه‌ای از عدم تحمل نبوده، اما اعتقاد بر این است که اسلام‌هراسی در بسیاری از کشور‌ها زیر سطح رسمی وجود دارد.

در تحقیقی که به مدیریت «فرانسیروسی باربوسا»، استاد مسلمان دانشگاه سائوپائولو صورت گرفته و از ۶۵۳ مسلمان استفاده شده است، نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها قبلا از نوعی اسلام‌هراسی رنج می‌بردند.

«باربوسا»، می‎گوید: زنان اکثریت پاسخ دهندگان را تشکیل می‌دادند، چیزی که نشان می‌دهد آن‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند.

حدود ۵۴ درصد از مردانی که در این مطالعه شرکت کردند - چه کسانی که دین آن‌ها اسلام بوده و چه کسانی که به اسلام گرویده‌اند- گفتند که به دلیل مذهب خود با نوعی تبعیض مواجه شده‌اند؛ بیشتر موارد در خیابان، محل کار یا مدرسه اتفاق افتاده است.

این نسبت در میان زنان بیشتر است، به طوری که ۶۶ درصد از متولدین با دین اسلام گزارش داده‌اند که به دلیل ایمانشان مورد توهین یا حمله قرار گرفته و ۸۳ درصد از افرادی که به اسلام گرویده‌اند نیز همین موضوع را گزارش می‌‎کنند.

بسیاری از حوادث شامل اظهار نظر‌ها و سخنان توهین‌آمیز می‌شود، مانند همکاری که متوجه می‌شود فردی در اداره محل کارش مسلمان است و او را هدف توهین قرار می‌دهد، یا فردی که اصرار می‌کند دوستش نباید حجاب سر کند.

اما این مطالعه همچنین موارد جدی خشونت فیزیکی را گزارش می‌کند، مانند اسپری فلفل از سوی مهاجم ناشناس در چشمان زنی با حجاب و دختری که از مسجد خارج شده و یا مردی در خیابان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

زنان تازه مسلمان شده قربانیان اصلی اسلام‌هراسی هستند، زیرا آسیب‌پذیرترند؛ بسیاری از آن‌ها از محله‌های فقیرنشین هستند و مجبورند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

نتیجه این است که بسیاری از آن‌ها پس از مورد حمله قرار گرفتن با پوشش حجاب دچار مشکل می‌شوند، اتفاقی که دشواری دیگری را برای آن‌ها به دنبال دارد.

به گزارش «عرب نیوز»، «باربوسا» در اوایل سال جاری برای شرکت در کارگاهی که از سوی وزارت حقوق بشر و شهروندی برای بحث در مورد سخنان نفرت‌انگیز برگزار شده بود، دعوت شد؛ مطالعه او در مورد اسلام‌هراسی به این گروه ارائه شد و بخشی از گزارش نهایی آن به جهت‌گیری و سیاست‌های دولت‌ها برای مبارزه با عدم تحمل منجر خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اسلام هراسی قرآن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *