رهاسازی پسماندهای هسته‌ای فوکوشیما؛ اقدامی قانونی یا نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشری؟

11:00 - 02 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۷۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رهاسازی پسماندهای هسته‌ای فوکوشیما؛ اقدامی قانونی یا نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشری؟
تصمیم ژاپن برای رهاسازی پسماندهای هسته‌ای فوکوشیما در دریا با انتقاداتی همراه شده و گروه‌های مختلف آن را بی‌توجهی به حقوق بشر توصیف می‌‎کنند.

خبرگزاری میزان - مردم ژاپن و کره همچنان مخالفت خود را با طرح دولت ژاپن برای تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس از طریق راهپیمایی‌ها و طومار‌های جدید به دولت‌ها و سازمان ملل اعلام می‌کنند.

به گزارش «چاینا دیلی»، صد‌ها ژاپنی علیه این طرح در مقابل اقامتگاه رسمی نخست وزیر این کشور در توکیو تجمع کردند.

پس از اعتراض، آن‌ها در جلسه‌ای شرکت کردند که در مورد مشکلات مربوط به تخلیه پسماند هسته‌ای به اقیانوس بحث و تبادل نظر کردند و طوماری را به نمایندگان دولت ژاپن و شرکت برق توکیو تحویل دادند.

این بیانیه می‌گوید که دولت نباید نظرات تعاونی‌های کشاورزی، جنگلداری و شیلات، تعاونی‌های مصرف، و مجامع شهرداری در استان فوکوشیما و همچنین مخالفت‌های استان‌های همسایه و صدا‌های بینالمللی را نادیده بگیرد.

«کازویوشی ساتو»، یکی از مدیران «KOREUMI»، یک کنفرانس شهروندان ژاپنی برای محکوم کردن آلودگی بیشتر اقیانوس، از دولت ژاپن خواست به این وعده پایبند باشد که هیچ دفع پسماند هسته‌ای بدون درک طرف‌های درگیر انجام نخواهد شد.

«هیروشی آسانو»، ۷۰ ساله ساکن توکیو، گفت: دولت ژاپن در تلاش است تا آبی را که در حال حاضر حاوی مقدار زیادی مواد رادیواکتیو است، رهاسازی آن در اقیانوس را انجام دهد؛ من معتقدم این موضوع فقط برای ژاپن نیست، بلکه چیزی است که همه را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

درخواست برای بررسی نقض حقوق بشر 

در این میان، احزاب مخالف و سازمان‌های مدنی علیه تصمیم ژاپن مبنی بر رها کردن آب آلوده به مواد هسته‌ای در دریا مبارزه و طرح خود را برای ارسال طوماری به شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند.

این طومار از گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در امور محیط زیست، بهداشت و مواد غذایی برای بررسی نقض حقوق بشر ناشی از تخلیه برنامه‌ریزی شده در اقیانوس‌ها درخواست شده است.

وکلای یک جامعه دموکراتیک، یک سازمان غیردولتی متمرکز بر حقوق بشر موسوم به «مینبیون»، گفته‌اند که دادخواستی را به دادگاه قانون اساسی ارائه کرده و رئیس جمهور و سایر مقام‌ها را به نقض حقوق اساسی مردم متهم کرده‌اند.

در همین حال فعالان و سیاستمداران کره جنوبی نیز تصمیم ژاپن را برای شروع تخلیه فاضلاب‌های آلوده به مواد هسته‌ای از نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس محکوم کردند.

گروهی از فعالان محیط زیست در نزدیکی سفارت ژاپن در سئول گرد هم آمدند و شعار‌هایی علیه رهاسازی دریایی ژاپن از فاضلاب‌های آلوده به مواد هسته‌ای و «فورا تصمیم تخلیه دریایی را پس بگیرید»، سر دادند.

نیروگاه فوکوشیما که در مارس ۲۰۱۱ در پی یک زلزله عظیم و سونامی متعاقب آن ضربه خورد، دچار ذوب هسته شد و مقدار زیادی آب آلوده به مواد رادیواکتیو ناشی از خنک کردن سوخت هسته‌ای تولید کرد؛ تصمیم به ریختن پساب‌های آلوده به مواد هسته‌ای به اقیانوس به عنوان یک بی‌علاقگی به قبول مسئولیت در نظر گرفته شده است، شبیه آرزوی نظامی ژاپن در گذشته بدون هیچ علاقه‌ای به حقوق بشر.

نقض قوانین بین‌المللی

به گفته کارشناسان، انتشار قریب‌الوقوع آب آلوده به مواد هسته‌ای به اقیانوس آرام احتمالا نقض قوانین بین‌المللی تلقی می‌شود؛ «اتسورو توتسوکا»، وکیل حقوق بشر در ژاپن گفت که این کشور به عنوان یکی از امضاکنندگان کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریا‌ها یا UNCLOS، موظف به رعایت مفاد آن است.

حزب دموکرات اصلی مخالف کره جنوبی اخیرا اعلام کرد که قصد دارد برای مخالفت با اقدام ژاپن مبنی بر رهاسازی آب آلوده به مواد هسته‌ای در اقیانوس، به شورای حقوق بشر سازمان ملل با این استدلال که این طرح فاقد تدابیر علمی برای تضمین ایمنی است و قرارداد‌های بین‌المللی مختلف را نقض می‌کند، شکایت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *