رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هتک حرمت قرآن کریم در غرب؛ تلاشی برای تحریک جامعه مسلمانان

7:00 - 29 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۸۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هتک حرمت قرآن کریم در غرب؛ تلاشی برای تحریک جامعه مسلمانان
هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای غربی با نقش آفرینی افراد و گروه‌هایی انجام شده و اکنون مشکل اصلی تبدیل شدن راست افراطی به جریان اصلی است.

خبرگزاری میزان - موج حملات و هتاکی‌ها به قرآن در برخی از کشور‌های اروپایی از سوی افرادی انجام می‌شود که می‌خواهند مسلمانان را به واکنش تحریک کنند و از آن برای توجیه رفتار‌های منفی خود در مورد جامعه استفاده کنند.

به گزارش «آناتولی»، در ماه‌های اخیر حوادث مکرر هتک حرمت و سوزاندن قرآن از سوی شخصیت‌ها و گروه‌های راست افراطی، به‌ویژه در شمال اروپا و کشور‌های شمال اروپا انجام شده است.

بیشتر حوادث در سوئد و دانمارک رخ داده است که بیشتر آن‌ها در خارج از مساجد و مقابل سفارتخانه‌های کشور‌های مسلمان مانند ترکیه، پاکستان، عراق و ... بوده‌اند.

صدور مجوز و حمایت از سوی دولت‌ها

این اقدامات تحریک آمیز از سوی مقام‌های مربوطه اجازه داده شده و تحت حمایت پلیس انجام می‌شود و واکنش کشور‌های مسلمان در سراسر جهان را برانگیخته است.

اگرچه برخی از سیاستمداران اروپایی این حوادث را محکوم و عذرخواهی کرده‌اند، اما حملات به قرآن بار دیگر مسئله اسلام‌هراسی و احساسات ضد مسلمانان را در سراسر اروپا مطرح کرده است.

«کریس آلن»، کارشناس مطالعات نفرت‌پراکنی در دانشگاه «لستر»، با اشاره به این اقدامات، حادثه‌ای را در آمریکا به یاد می‌آورد که طی آن یکی از اولین موراد سوزاندن قرآن به صورت علنی در سال ۲۰۱۰ «برای تحریک عمدی جوامع مسلمان» انجام شده است.

این کارشناس، می‌گوید: آن‌ها این کار را (هتک حرمت قرآن کریم) انجام می‌دهند به این امید که کسانی که بسیار در حاشیه هستند واقعاً پاسخ دهند، در این مرحله این استدلال آن‌ها را تقویت می‌کند که همه مسلمانان، به طور پیش فرض، دقیقاً همان کسانی هستند که به روشی خاص پاسخ می‌دهند.

از همان زمان (سال ۲۰۱۰)، تمرکز بر مسلمانان و اسلام در جناح راست افراطی، تقریباً در سراسر جهان غرب، بسیار برجسته‌تر شده است.

موضع منفعل کشور‌های غربی

«آلن» درباره موضع دولت‌های اروپایی در قبال این حوادث، گفت که او معتقد نیست که این حوادث فراتر از محکومیت‌ها باشد.

وی می‌گوید: سطح سیاسی نخبگان همه این کشور‌ها (دانمارک، سوئد، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، یونان) در حال حاضر بسیار نفرین‌کننده و بسیار منفی هستند و در برخی مواقع نسبت به مسلمانان و جوامع مسلمان در کشورهایشان تبعیض‌آمیز هستند.

این کارشناس، تاکید کرد: به جای اینکه تعجب کنیم که چرا اقدامی نمی‌کنند، باید این سوال مطرح شود که آیا به طور کلی اقدام می‌کنند؟ من فکر نمی‌کنم که دولت‌های اروپایی واقعا به این موضوعات اهمیت دهند، زیرا فکر نمی‌کنم که آن‌ها واقعا از جوامع اقلیت، چه مسلمان، چه پناهجو یا مهاجر، دفاع کنند.

این حوادث و همچنین محکومیت جوامع مسلمان یا مهاجر و سیاه‌پوست در موارد مختلف، در واقع پیام احزاب راست افراطی را تقویت می‌کند و رای بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

تبدیل شدن دیدگاه‌های راست افراطی به جریان اصلی

«آلن» با اشاره به پرونده انگلیس در مورد مواضع مسلمانان، گفت: ۱۰ سال پیش بین سیاست‌ها و راست افراطی شکاف وجود داشت که «به شدت این شکاف در حال کاهش است.»

آنچه ۱۰ سال پیش احزاب راست افراطی و ملی‌گرای انگلیس درباره مسلمانان می‌گفتند، حزب محافظه‌کار که اکنون حزب دولت این کشور و با اکثریت بزرگ در انگلیس است، در واقع چیز‌های بسیار مشابهی می‌گوید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اسلام هراسی و جنایات نفرت انگیز علیه مسلمانان در کشور‌های غربی طی سال‌های اخیر به بیشترین حد خود رسیده است و هر ساله در حال افزایش است و مشکل اصلی در مرحله کنونی این است که دولت‌ها به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و پاسخی برای آن ندارند.

وضعیت مشابه در سراسر اروپا

اگرچه شکل‌های متفاوتی دارد، اما وضعیت در سراسر اروپا مشابه است، زیرا دیدگاه‌های راست افراطی ۱۰ یا ۲۰ سال پیش اکنون به جریان اصلی، هم در فضای رسانه‌ای و هم در فضای سیاسی تبدیل شده است.

آنچه ۲۰ سال پیش از سوی گروه‌ها و افراد ملی‌گرا و راست افراطی در مورد مسلمانان گفته شده، به آرامی و به تدریج وارد جریان اصلی شده است، جایی که در حال حاضر، این یک دیدگاه جریان اصلی است که گویا «مسلمانان یک مشکل هستند» و یا «مسلمانان در تلاش برای تسلط» هستند؛ همه این ادعا‌ها بخشی از دیدگاه‌های سیاسی جریان اصلی در حال حاضر در بسیاری از کشور‌های اروپایی است.

این وضعیت اکنون در کشور‌هایی مانند انگلیس، آلمان، ایتالیا، سودئد، دانمارک، هلند و یونان قابل مشاهده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *