نتایج نهایی آزمون سراسری جمعه منتشر می‌شود/ اعلام نتایج انتخاب رشته در نیمه مهر

13:02 - 25 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۳۸۳
نتایج نهایی آزمون سراسری جمعه منتشر می‌شود/ اعلام نتایج انتخاب رشته در نیمه مهر
رئیس سازمان سنجش گفت: جمعه ۲۷ مردادماه نتایج نهایی اعلام و نتایج انتخاب رشته داوطلبان نیز در نیمه مهرماه منتشر می‌شود.

خبرگزاری میزان- عبدالرسول پور عباس امروز، (چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: خدا را شکر می‌کنیم به مراحل نهایی آزمون ۱۴۰۲ رسیدیم؛ آزمون امسال بسیار پیچیده و سنگین بود و تغییرات اساسی و عمده‌ای داشت، از ابتدای سال بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در شهریور ماه اطلاع رسانی کردیم که آزمون در ۲ نوبت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این آزمون برای اولین بار در طول آزمون‌های سراسری ۴۰ درصد سوابق تحصیلی قطعی داشت گفت: حساسیت این آزمون بسیار بالا بود و کنترل بیشتری صورت گرفت و به همین دلیل ۱۵ روز از اعلام نتایج عقب افتادیم.

پور عباس با اشاره به اینکه در فاصله ۶ ماه ۲ آزمون برگزار کردیم و آزمون دی ماه و تیر ماه ۲ آزمون مستقل بودند، اظهار کرد: داوطلبانی که در ۲ گروه شرکت کرده بودند باید برای رتبه دهی رشته مورد نظر خود را اعلام می‌کردند. داوطلبانی که اولویت خود را اعلام نکردند و در دو گروه آزمایشی در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند بر مبنای آزمون تیرماه نتیجه آن‌ها را لحاظ می‌کنیم.

وی توضیح داد: جمعه ۲۷ مردادماه که نتایج نهایی اعلام می‌شود دفترچه انتخاب رشته نیز منتشر خواهد شد، تفاوت امسال با سال‌های قبل این است که نیمه مهرماه نتیجه نهایی انتخاب رشته افراد اعلام می‌شود.

وی در خصوص رای دیوان عدالت اداری نیز اظهار کرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه همه روی این مسئله هم‌نظر هستند که کسی با تقلب نباید وارد دانشگاه شود، هر داوطلبی حق شکایت دارد و قاضی نیز حق دارد که حکم بدهد، ما نیز به قانون و حقوق عامه احترام می‌گذاریم.

رئیس سازمان سنجش افزود: در نوبت دی ماه آزمون سراسری ۶۹ نفر و در تیر ماه ۳۰۵ نفر با تجهیزات تقلب در پیش از آزمون و ۴۰ نفر در جلسه شناسایی شدند اما خوشبختانه در این دوره تقلب شبکه‌ای نداشتیم.

در ادامه جلسه علی صدر، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفت: امسال در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ظرفیت موجود ۱۳ هزار و ۱۶۱ نفر است، دانشگاه فرهنگیان نیز ۳۰ هزار و ۴ نفر را پذیرش خواهد کرد.

احسان جمالی معاون، فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: ۹۷۸ نفر در نوبت دی ماه آزمون سراسری رقابت کردند و در نوبت تیرماه نیز یک میلیون و ۱۱۰ نفر شرکت کننده داشتیم. و کل داوطلبانی که امسال برای پذیرش در دانشگاه‌ها رقابت کردند یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر بوده است.

معاون، فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه تا جمعه عصر ۲۷ مرداد کارنامه نهایی و رتبه افراد و رتبه در سهمیه آن‌ها برای انتخاب رشته و دوره‌های روزانه و شبانه مشخص می‌شود؛ عنوان کرد: تا روز یکشنبه ۲۹ مرداد نیز دفترچه انتخاب رشته منتشر می‌شود و فرایند انتخاب رشته از ۳۱ مرداد آغاز و تا ۴ شهریور ادامه خواهد داشت.

جمالی ضمن بیان اینکه داوطلبانی که در آزمون سراسری دی یا تیر شرکت نکرده‌اند نیز می‌توانند از بین رشته‌های بدون آزمون انتخاب رشته کنند توضیح داد: اعلام نتیجه رشته‌های بورسیه و شرایط خاص نیمه شهریور و نتیجه نهایی نیز اواسط مهرماه اعلام می‌شود، در سه گروه اصلی آزمون سراسری امسال ۴۰ درصد سوابق تحصیلی و ۶۰ کنکور تاثیر قطعی خواهد داشت ولی در ۲ گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی ۲۶ درصد سوابق آموزش و پرورش و ۷۴ درصد نمره کنکور موثر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *