امیرعبداللهیان: ایران هیچ‎گاه به دنبال توافق موقت نبوده/هیچ ارتباطی میان تبادل زندانیان با آزادی‎سازی دارایی‌ها وجود ندارد/سفیر ایران به زودی به ریاض می‌رود/واکنش به موضوع میدان آرش و حقابه ایران

13:54 - 23 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۹۴۷
امیرعبداللهیان: ایران هیچ‎گاه به دنبال توافق موقت نبوده/هیچ ارتباطی میان تبادل زندانیان با آزادی‎سازی دارایی‌ها وجود ندارد/سفیر ایران به زودی به ریاض می‌رود/واکنش به موضوع میدان آرش و حقابه ایران
وزیر امور خارجه در مراسم روز خبرنگار درباره موضوع‌های مختلف سیاست خارجی در روزهای اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌ها ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: در دستگاه دیپلماسی کار ما فعالیت ما بدون حضور رسانه کاملا فعالیتی ناقص است.

وی اظهار کرد: صدای توافق‌ها و چالش‌ها در میز مذاکرات دو و چندجانبه خارجی بهتر شنیده می‌شود؛ در موارد زیادی شاید نتوانیم موضوعی را در میز مذاکره رسمی به صراحت بگوییم، اما اصحاب رسانه به صورت شفاف این موضوع‌ها را مطرح می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به این‌که اگر وزارت امور خارجه سخنی را مطرح کند، انعکاس آن در کمتر از چند ثانیه و دقیقه رخ داده و به واکنش‌های گسترده منجر می‌شود، گفت: صدای خبرنگاران به‌صورت خیلی قوی در طرف مقابل شنیده می‌شود.

هیچگاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفتیم

امیرعبداللهیان درباره موضوع تبادل زندانیان اظهار کرد: ما میان موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک پرونده و یک بحث انسانی با مسئله آزادی سازی اموال و دارایی‌هایمان نزد بانک‌های خارجی هیچ ارتباطی قائل نیستیم؛ لذا در توافق و صورت جلسه تکمیل شده میان ما و طرف آمریکایی با وساطت کشور ثالث، دو صورت جلسه جدا درباره چگونگی تبادل زندانیان و مطالبه به حق مان در آزادسازی اموال بلوکه شده، تنظیم و توافق شد؛ ما همواره گفتیم که درباره تبادل زندانیان و بحث آزاد شدن اموال بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی و کُند شدن انتقال دارایی‌های ما در بانکی در عراق، هیچگاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفتیم.

 

 

به گفته وزیر امور خارجه، در مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات و تبادل پیام‌های غیر مستقیم با طرف آمریکایی، در درجه نخست ایران هیچگاه دنبال توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده و نخواهد بود.

وی افزود: ما بر اساس تصمیم رئیس جمهور در دو مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها و تلاش در مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا اقدام می‌کنیم؛ در مسئله اخیر ما شاهد هستیم که در پنج‌شنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک‌های کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: در توافق اولیه مشخص شد که خروج حجم ۶ میلیارد دلار از بانک مرکزی کره جنوبی یک شوک مالی به سیستم بانکی این کشور منتقل می‌کند؛ بنابراین قرار شد در چند مرحله انتقال انجام شود، اما در نهایت توافق شد جز بخش محدودی برای حساب‌های بانک‌های کره جنوبی مابقی به طور یک جا به بانک اروپایی مورد نظر منتقل شود.

 

 

امیرعبداللهیان افزود: برای تبدیل شدن این دارایی به یورو یک روند چند روزه تا چند هفته‌ای پیش بینی شده و پس از آن که دارایی‌های ما به یورو تبدیل شد به یک بانک در منطقه منتقل می‌شود؛ این اموال برای اقلام غیر تحریمی استفاده می‌شود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: دارایی‌های ما با دستور ظالمانه آمریکا در کره جنوبی مسدود شد؛ ایران مسیری را در مذاکرات دنبال می‌کند و وقتی به نقطه نهایی برسد، درباره آن اطلاع رسانی می‌کند.

تیم قضایی ما به باکو اعزام شد

امیرعبداللهیان در مورد آخرین وضعیت رابطه ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در دیداری که با الهام علی‌اف داشتیم یک دور همه سوءتفاهم‌ها و بسترهای همکاری را مرور کردیم؛ به هر حال اتفاقی که در سفارت جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد، ابهام‌های زیادی داشت و یک انتقام شخصی بود؛ کوتاهی‌های صورت گرفته در این مسیر را برای علی‌اف توضیح دادم.

 

وی در ادامه گفت: در روزهای اخیر تیم قضایی ما به باکو سفر کرد؛ بخشی از تحقیقات تیم ما باید در تهران تکمیل می‌شد.

امیدواریم با آژانس به نقطه مطلوب برسیم

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد رابطه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بین سازمان انرژی اتمی و آژانس در برخی از موضوع‌های باقی مانده، پیشرفت وجود دارد؛ نقش گروسی در این زمینه مهم است.

وی افزود: در پی گفت‌وگوهایی که گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی داشت و دیدارش با رئیس جمهور، توافق شد که همکاری‌های نیرومندتری شکل بگیرد و امیدواریم با نقش سازنده‌ای که گروسی دارد، بتوانیم در این مسئله به نقطه مطلوب برسیم.

منتظر دریافت گزارش فنی هیئت اعزامی به افغانستان هستیم

امیرعبداللهیان درباره موضوع حقابه ایران از هیرمند نیز گفت: برای نخستین بار در هفته گدشته تیم فنی ما بر مبنای قرار داد ۱۳۵۱ از وضعیت آب در سد کجکی با همکاری هیئت افغانستانی بازدید کرد؛ ما منتظر دریافت گزارش فنی هستیم.

از بازگشت روابط تهران و قاهره به حالت عادی استقبال می‌کنیم

وی درباره رایزنی‌های ایران و مصر گفت: گفت‌وگوهایی میان سلطان عمان و رئیس جمهور مصر درباره چگونگی ارتقا روابط تهران و قاهره انجام شد؛ جمهوری اسلامی ایران در آن چارچوب در بالاترین سطح از بازگشت روابط تهران و قاهره به حالت عادی و به بهترین سطح استقبال کرد؛ ما در مسیر دیپلماتیک این موضوع را در دستور کار مشترک داریم.

موضوع میدان آرش باید از مسیر دیپلماسی حل و فصل شود

وزیر امور خارجه در مورد میدان نفتی - گازی «آرش»، گفت: با هم توافق کردیم که این یک موضوع حقوقی است؛ برای ما مهم است که از مذاکرات فنی خط مبدا ترسیم شود؛ درباره «آرش» ما از سال قبل اکتشاف را آغاز کردیم و این مسئله را از مسیر دیپلماسی و نه جنجال دنبال می‌کنیم.

کشورهای منطقه خواهان تامین امنیت از سوی کشورهای منطقه‌ای هستند

امیرعبداللهیان درباره موضوع تامین امنیت منطقه گفت: در سفری که به کشورهای خلیج فارس داشتم، سران منطقه‌ای علاقمند بودند که کشورهای منطقه نقش اصلی را در تامین امنیت داشنه باشند؛ میان نیروهای مسلح ما جز صلح و دوستی نیست و ما با اقتدار از امنیت منطقه دفاع می‌کنیم.

در موضوع فنس‎کشی میان ایران و افغانستان بر مبنای حقوق بین الملل اقدام می‌‍شود

وزیر امور خارجه درباره فنس‏‎کشی در مرزهای افغانستان و ایران گفت: بحث فنی در این زمینه وجود دارد؛ پیش از هر چیز ما درباره درصد کوچک یا ذره‌ای از خاک جمهوری اسلامی ایران به هیچ طرف یا همسایگان اجازه نمی‌دهیم تمامیت ارضی ما را مورد سوال قرار بدهند؛ در دیوارکشی‌ها در مرز، یک فاصله‌ای در نظر گرفته می‌شود که در تخصص سازمان نقشه برداری و نیروهای مسلح ماست.

وی افزود: در این موارد بر مبنای حقوق بین الملل اقدام می‌شود.

سفیر کشورمان در عربستان به زودی به ریاض می‌رود

وزیر امور خارجه درباره تاخیر در اعزام سفیر کشورمان به عربستان گفت: به دلیل گرمای شدید در منطقه، عید قربان و تعطیلات تابستانی در کشورهای عربی سفیر ما دیرتر به عربستان رفت؛ طرف عربستانی همه پروسه سفیرش در تهران را انجام داده است.

وی افزود: سفیر ما در سفر آتی وارد ریاض خواهد شد و ماموریت خود را شروع می‌کند.

ایران در قوی‌ترین حالت ممکن با موضوع تروریستی اخیر اقدام می‌کند

وی در پایان درباره حادثه تروریستی اخیر در کشورمان گفت: شهادت و مجروح شدن شماری از هموطنانمان در حرم شاهچراغ را محکوم می‌کنم؛ طرف و طرف‌هایی پشت این اقدام تروریستی بودند و دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در کشف مسببان این جنایت در قوی‌ترین حالت اقدام کرده و آنان را پشیمان می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *