نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: ایران امکان دسترسی کامل به منابع خود را خواهد داشت/روند متقابل تبادل زندانیان طبق توافق طرفین انجام می‌شود/سفارت و کنسولگری عربستان فعالیت خود را آغاز کرده‎اند

10:51 - 23 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۸۷۴
کنعانی: ایران امکان دسترسی کامل به منابع خود را خواهد داشت/روند متقابل تبادل زندانیان طبق توافق طرفین انجام می‌شود/سفارت و کنسولگری عربستان فعالیت خود را آغاز کرده‎اند
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‎های داخلی و خارجی پاسخ داد.

تروریست‌ها درصدد انتقام گرفتن از ایران هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز این نشست، گفت: در ابتدا حمله شوم و تروریستی به سومین حرم مطهر اهل بیت پیغمبر(ص)، حرم شاهچراغ در شهر شیراز را که به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران منجر شد، محکوم می‌کنم و برای مجروحان خواهان شفای عاجل هستم.

وی افزود: با تلاش نیروهای امنیتی و محافظان امنیت مردم، این تروریست کوردل در لحظات اولیه دستگیر شد و مراجع ذیصلاح به موضوع رسیدگی خواهند کرد؛ تروریست‌ها در صدد هستند که انتقام ضربات ایران به شجره خبیثه و پلید تروریسم در سال‌های گذشته را از شهروندان کشورمان بگیرند.

وی تصریح کرد: حمله به زائران بیگناه در حرم اهل بیت، اقدامی جنایت آمیز با هدف انتقام‌گیری از ضربات سهمگینی است که از دست نیروهای ایران در میادین نبرد دریافت کردند.

 

 

آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در دستور کار وزارت خارجه بود

کنعانی در مورد آزادسازی دارایی‌های مسدود شده کشورمان، گفت: آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بر دیگر کشورها و موسسات مالی کشورهای مختلف در بازه زمانی طولانی مسدود شده بود، رفع محدودیت و رفع انسداد آن‌ها طی سالیان گذشته در دستور کار جدی دولت و وزارت خارجه بود.

وی تاکید کرد: دولت و وزارت خارجه از ظرفیت دیپلماسی برای استیفای حقوق ملت ایران استفاده خواهند کرد؛ آزادسازی و رفع انسداد پول‌هایی که به طور غیرقانونی و تحت فشار آمریکا بلوکه شده بودند، در دستور کار بود؛ همچنین تعدادی از اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی تحت پیگرد قرار گرفته و در آمریکا زندانی شده بودند؛ دولت ایران و دستگاه دیپلماسی این موضوع‌ها را باید پیگیری می‌کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، افزود: روند مذاکرات حدودا دو سال به طول انجامید؛ نتیجه ای که حاصل شد یعنی روند متقابل آزادسازی زندانیان و آزادسازی منابع مالی دولت و ملت ایران طبق توافق طرفین انجام خواهد شد؛ دولت ایران تضمین لازم برای اجرای مفاد این تفاهم را از طرف آمریکایی دریافت کرده و این روند پیش خواهد رفت.

کنعانی در بخش دیگری اظهار کرد: دولت ایران ذره‌ای از حقوق ملت و استیفای حقوق آن‌ها کوتاه نخواهد آمد؛ روند قضایی در مورد زندانیان مورد درخواست طرف مقابل به‌طور کامل انجام شده و تبادل در چارچوب تفاهم و روند قضایی صورت خواهد گرفت؛ این روند بخشی از نتایج استیفای حقوق ملت ایران است و ایران گام‌های تکمیلی را در این مسیر برخواهد داشت.

 

 

حانقش موثر و بی‎نظیر سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم

کنعانی در مورد حادثه تروریستی شب گذشته در حرم شاهچراغ(ع)، گفت: وقوع این حادثه تلخ در حرم شاهچراغ(ع) یک بار دیگر همگان را به نقش موثر و بی‌نظیر سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم بیش از پیش واقف کرد که اگر نبود مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های این قهرمان بزرگ معلوم نبود که شجره خبیثه داعش که برای مهندسی‌های سیاسی شکل داده شده بود، چه بر سر منطقه می‌آورد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، اگر نبود حمایت برخی رژیم‌ها و دولت‌های شناخته شده و برخی بازیگران منطقه‌ای از گروه‌های تروریستی و استفاده ابزاری برای ایجاد تغییرات سیاسی و امنیتی، این گروه‌های شوم به جان ملت‌های منطقه نمی‌افتادند.

وی تصریح کرد: اقدام ناجوانمردانه آمریکا با دستور رئیس جمهور وقت این کشور در ترور شهید سلیمانی ناشی از شناخت و درک عمیقی بود که از نقش آن شهید در مبارزه با تروریسم داشتند.

کنعانی در بخشی دیگر گفت: امروز روز پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه است؛ شهید سلیمانی هم نقش تعیین کننده و بی‌نظیری در مبارزه با گروه‌های تکفیری داشت و هم نقش ارزنده‌ای در مقاومت ضد صهیونیست‌ها؛ اقدام ناجوانمردانه آمریکا، اقدام مستقیم برای انتقام گیری از فردی بود که نقش محوری علیه تروریسم و تهدید رژیم صهیونیستی داشت.

موضوع حایز اهمیت برای ما آزادی شهروندان ایرانی بود

کنعانی در مورد توافق اخیر ایران و آمریکا، اظهار کرد: این توافق ماحصل یک مذاکره طولانی بود؛ برای ما موضوع حایز اهمیت این بود که شهروندان ایرانی که به اتهامات واهی دولت آمریکا بازداشت شدند، آزاد شوند و بخشی از اموال مسدود شده ایران رفع انسداد شوند و دولت ایران به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

وی افزود: برای ما هر دو نتیجه حایز اهمیت است؛ در این چارچوب از طریق واسطه با دولت آمریکا مذاکره کردیم و یک بازه زمانی مشخص برای تحقق دو موضوع در نظر گرفته شده است؛ اصل برای ایران اخذ تضمین لازم و کافی برای تحقق این دو هدف بود.

 

 

 

هیئت ایرانی از ایستگاه دهراوود بازدید کرد

کنعانی در مورد موضوع حقابه، گفت: در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان و با توجه به پیگیری‌های مکرر ایران و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حقابه ایران و نیز اظهارات طرف افغانستانی که کمبود بارندگی باعث عدم تحویل آب شده، طرف ایرانی در خواست بازدید از سد و تاسیسات سد و مرکز رصد و ایستگاه آب سنجی را داشت.

 

 

وی افزود: در این مرحله درخواست بازدید طرف ایرانی از ایستگاه دهراوود مورد موافقت دولت سرپرستی افغانستان قرار گرفت و بر همین مبنا هیئتی فنی متشکل از کارشناسان وزارت نیرو و معتمدین و مسئولان از سیستان و بلوچستان با هماهنگی افعانستان به این کشور سفر کردند؛ این هیئت به استان نیمروز رفت تا به همراه نیروهای فنی افغانستان از ایستگاه دهراوود بازدید کند؛ پس از بازدید در چند روز گذشته هیئت به کشور بازگشت و گزارش‌های آن در حال ارائه و تبادل نظر است.

وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی مبتنی بر نگاه حرفه ای خود استیفای حقوق ملت را در مسیرهای دیپلماتیک و با جدیت ادامه خواهد داد؛ مسیرهای ارتباطی تبادل نظر میان ایران و افغانستان برقرار است؛ به عنوان یکی از درخواست‌های طرف ایرانی بازدید فنی انجام شد در مسیر فنی کار را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

تاریخی برای سفر رئیس جمهور به عربستان تعیین نشده است

کنعانی درباره سفر آیت‎الله رئیسی به عربستان، گفت: هنوز تاریخی برای سفر رئیس جمهور به عربستان به دعوت رسمی پادشاه این کشور تعیین نشده است؛ در چارچوب اراده سیاسی دو کشور بر اساس توافق‌های انجام شده در زمان مقتضی تاریخ این سفر مشخص خواهد شد.

وی افزود: روابط دو کشور در حال پیشرفت است؛ سفر وزیر امور خارجه به عربستان در بازه زمانی نزدیک را در دست انجام داریم.

 

 

حمایت پنهان برخی کشورها و طرف‌ها از جریان شوم داعش

کنعانی درباره داعش و حمایت برخی‌ جریان‌ها و کشورها از این گروه تروریستی، گفت: داعش به عنوان یک موجودیت تروریستی و یک موجودیت که سابقه سیاهی علیه امنیت ملت‌ها دارد، در فواصل سال‌های گذشته نیز مرتکب جنایاتی شده است و جنایت اخیر هم در راستای جنایات این جریان پلید است؛ به نظر می‌رسد دست‌هایی، کشورهایی و طرف‌هایی برای استفاده ابزاری از داعش حمایت پنهان ازین جریان شوم را در دستور کار دارند.

ایران دسترسی به کالاهای غیر تحریمی را خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دسترسی ایران به دارایی‎های مسدود شده‌ای که اخیرا آزاد شدند، گفت: همانطور که در بیانیه وزارت امور خارجه تبیین شده، ایران براساس تفاهم صورت گرفته و تضمین‌های اخذ شده، امکان دسترسی کامل به منابع خود را برای استفاده‌های مدنظر خواهد داشت و کلیه کالاهای غیرتحریمی را از این منابع می‌تواند تامین کند و باقی نیز به عنوان سپرده ایران استفاده مقتضی خواهد شد و سود هم به سپرده تعلق خواهد گرفت؛ ایران دسترسی به کالاهای غیر تحریمی را خواهد داشت.

روند دیپلماتیک و مذاکرات رفع تحریم‌ها مسیر خاص خودش را دارد و این مسیر بسته نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ارتباط میان توافق اخیر با آمریکا با مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: روند دیپلماتیک و مذاکرات رفع تحریم‌ها مسیر خاص خود را دارد و این مسیر بسته نیست؛ این روند، روند تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی مسدود شده جمهوری اسلامی ایران با موضوع‌های مذاکرات برجامی ارتباط مستقیمی ندارد، اما موضوع‌ها می‌توانند بر هم تاثیر و تاثر داشته باشند؛ طبیعتا پیشرفت یک روند می‌تواند بر تنش زدایی و باز کردن مسیرهای دیگر کمک کننده باشد.

 

 

میزان قابل توجهی از منابع مالی در ژاپن را دریافت کردیم

کنعانی در مورد دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن، گفت: میزان قابل توجهی از منابع مالی ما در ژاپن در چارچوب مذاکرات در مقاطع زمانی گذشته به انحا مختلف دریافت شد؛ بخش محدودی از منابع مالی ایران در بانک‌های ژاپن باقی است؛ گفت‌وگوها با مقام‌های عالیه ژاپن در سفر اخیر وزیر امور خارجه انجام شد.

وی در ادامه اظهار کرد: گفت‌وگوهای مثبتی برای امکان استفاده از منابع مالی ما در ژاپن نیز انجام شد؛ رفع انسداد از دارایی‌های ایران در کشورهای مختلف مورد توجه دستگاه دیپلماسی است؛ در موارد دیگر پیشرفت‌هایی داشتیم و خوشبین هستیم دارایی‌های مسدود شده ما آزاد شود.

ایران حاکمیت کامل خود را بر مرزهای تعریف شده اعمال کرده و اعمال می‌کند

کنعانی درباره گزارش‌های اخیر درباره مرز ایران و افغانستان، تاکید کرد: ما زمینی را به کسی ندادیم که پس بگیریم؛ ایران حاکمیت کامل خود را بر مرزهای تعریف شده اعمال کرده و اعمال می‌کند.

سفارت و کنسولگری عربستان رسما آغاز فعالیت کرده‎اند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره فعالیت سفارت عربستان در تهران، گفت: سفارت عربستان سعودی در تهران رسما آغاز به کار کرده است؛ سرکنسولگری این کشور در شهر مشهد در روز یکشنبه گذشته بر اساس یادداشت رسمی ارسالی از سوی سفارت عربستان در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: رسما به وزارت امور خارجه در این مورد اطلاع رسانی شد؛ طبیعتا این یک گام مهم برای آغاز مجدد فعالیت دو نمایندگی سیاسی و دیپلماتیک عربستان سعودی است.

 

 

محاکمه منافقین را در راستای مسئولیت بین‎المللی دولت‌ها در برخورد با جریان‌های تروریستی می‌دانیم

کنعانی درباره اقدام اخیر کشورمان برای دادگاهی کردن اعضای گروهک تروریستی منافقین گفت: این را در راستای مسئولیت بین المللی دولت‌ها در مهار و برخورد با جریان‌های تروریستی تلقی می‌کنیم؛ برخی از کشورها به دنبال بهره برداری از این گروه‌ها علیه کشور ما هستند و حمایت مالی و معنوی و اطلاعاتی در رابطه با این فرقه داشتند.

وی افزود: آلبانی در سال‌های اخیر میزبان این گروهک بوده و شاهد برخی اقدام‌‎های آن در رابطه با منافقین هستیم؛ درباره تعهداتی که کشورها از منظر بین المللی برای مقابله با جریانات تروریستی دارند، انتظار داریم هیچ کشوری از این گروه تروریستی میزبانی و استقبال نکند؛ سابقه سیاه این گروه دال بر اقدام‌های غیرانسانی ترورهای کور و جمعی و ... در ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: چنین فرقه ای شایسته حمایت نیست و هر حمایتی از آن مسئولیت بین المللی برای کشورها به همراه خواهد آورد؛ ما به کشورها هشدار می‌دهیم که اشتباهات گذشته را تکرار نکرده و از میزبانی از این فرقه خودداری کنند.

کنعانی در پایان گفت: قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر درباره این موضوع توضیح دادند این بخشی از پیگیری پرونده اعضای منافقین است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *