دانستنی های حقوقی

انتشار جریان رسیدگی در رسانه ها

16:38 - 22 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۷۸۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
انتشار جریان رسیدگی در رسانه ها
انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم و هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی آنان نباشد، در رسانه‌ها مجاز است.

خبرگزاری میزان- مطابق ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری، انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم و هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی آنان نباشد، در رسانه‌ها مجاز است. بیان مفاد حکم قطعی و مشخصات محکومٌ‌علیه فقط در موارد مقرر در قانون امکان‌پذیر است. تخلف از مفاد این ماده در حکم افتراء است.

هرگونه عکسبرداری یا تصویربرداری یا ضبط صدا از جلسه دادگاه ممنوع است. اما رییس دادگاه می‌تواند دستور دهد تمام یا بخشی از محاکمات تحت نظارت او به‌صورت صوتی یا تصویری ضبط شود.

انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده در محاکمات علنی که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم است، در صورتی‌که به عللی از قبیل خدشه‌دارشدن وجدان جمعی و یا حفظ نظم عمومی جامعه، ضرورت یابد، به درخواست دادستان کل کشور و موافقت رییس قوه قضاییه امکان‌پذیر است.

توجه به نکات ذیل ضروری است:

نکته ۱- طبق متن ماده و تبصره ۲ انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده در صورتی که متضمن مشخصات شاکی و متهم و هویت فردی آن‌ها نباشد مطلقاٌ مجاز است و در مواردی که انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده متضمن مشخصات شاکی و متهم و هویت فردی آن‌ها است فقط در صورت ضرورت و به درخواست دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضاییه مجاز است.

نکته ۲- عکسبرداری، تصویر برداری یا ضبط صدا در تمامی دادگاه‌ها غیر از دادگاه‌های کیفری یک، نظامی یک و انقلاب در مواردی که با تعدد قاضی رسیدگی میکند، ممنوع است مگر اینکه رئیس دادگاه اجازه ضبط صوتی یا تصویری جلسه دادگاه را بدهد، اما در جلسات دادگاه کیفری یک، نظامی یک و انقلاب در مواردی که با تعدد قاضی رسیدگی میکند محاکمه ضبط صوتی میشود (در این مورد نیازی به اجازه رئیس دادگاه نیست) و در صورت تشخیص دادگاه ضبط تصویری نیز میشود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *