تلاش برای «پاکسازی قومی» مسلمانان در هند

8:38 - 22 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۶۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تلاش برای «پاکسازی قومی» مسلمانان در هند
خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند از سوی گروه‌های افراطی هندو به شدت افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان - آیا مسلمانان در هاریانای هند با «پاکسازی قومی» روبرو هستند؟ در نزدیکی پایتخت هند، در ایالت «هاریانا»، تخریب حدود هزار و ۲۰۰ خانه و مغازه در منطقه‌ای با اکثریت مسلمان به دنبال درگیری‌هایی صورت گرفت که ۶ نفر را به کام مرگ کشاند.

در حال حاضر عملیات تخریب متوقف شده است، اما دادگاه عالی «پنجاب» و «هاریانا» مشاهدات محکمی انجام داده و این سوال را مطرح کرده است که آیا این اقدام روندی برای «پاکسازی قومی» از سوی دولت بوده است.

بسیاری از مسلمانان این درگیری‌ها و تخریب‌ها را جدیدترین روند خشونت در هند در طول ۹ سال نخست وزیری «نارندرا مودی» می‌دانند. پس چه فضایی برای مسلمانان در هند وجود دارد؟

درخواست تحریم مسلمانان

پس از وقوع خشونت‌های جمعی مرگبار در ایالت «هاریانا»، سازمان‌های راست افراطی هندو خواستار تحریم اقتصادی مشاغل مسلمانان و دور نگه داشتن مسلمانان از روستا‌ها شده‌اند.

درگیری‌های اخیر در روز ۳۱ جولای گذشته پس از حمله به یک راهپیمایی مذهبی از سوی سازمان «ویشوا هندو» که بر اساس گزارش‌ها مورد حمله قرار گرفت و ۶ نفر از جمله ۲ محافظ امنیتی را به قتل رساندند، آغاز شد.

این درگیری به زودی به سایر مناطق نیز کشیده شد؛ در «گوروگرام» یک مسجد به آتش کشیده شد و معاون ۲۲ ساله آن کشته شد.

«آنیل ویج»، وزیر کشور هاریانا، گفت که تاکنون، پلیس «هاریانا» ۳۱۲ نفر را دستگیر کرده و دستکم ۱۰۶ نفر را به بازداشت پیشگیرانه برده است.

پس از خشونت، فراخوان‌های اعتراضی از سوی گروه‌های مختلف هندو مطرح شد؛ در یک تظاهرات در روز ۲ آگوست، در شهر «هانسی»، یک سخنران - «کریشنا گورجار» از گروه راست افراطی هندو «باجرانگ دال» - شنیده می‌شود که به مشاغل محلی اولتیماتوم می‌دهد تا هر کارمند مسلمانی را که برای آن‌ها کار می‌کند اخراج کنند یا در غیر این صورت با مشکل مواجه شوند. 

«گورجار» از طریق یک بلندگو در جاده‌ای شلوغ با صد‌ها فرد حاضر، گفت: هر مغازه‌داری که مسلمانی را در مغازه خود استخدام کند، ما پوستر‌هایی را برای تحریم آن‌ها در بیرون مغازه می‌چسبانیم و آن‌ها را خائن به جامعه خود اعلام خواهیم کرد.

به گفته او، تنها دستفروشان هندو در اینجا حضور خواهند داشت؛ اگر بعد از ۲ روز، دستفروش مسلمانی پیدا شود، هر چه بر سر او بیاید، مسئولیت با خود آنهاست.

«گورجار»، می‌گوید: من در مورد اخراج مسلمانان خارجی مانند روهینگیا‌ها صحبت کردم.

الگوی خشونت ساختاری

«شاهرخ علم»، وکیل دادگستری که اخیرا این سخنان تنفرآمیز را در دادگاه به چالش کشیده است، فراخوان‌های تحریم اقتصادی علیه مسلمانان را «بخشی از الگوی خشونت ساختاری علیه آنها» توصیف کرد.

وی گفت: این خواسته‌ها به نحوی فرض می‌کنند که مسلمانان حق کمتری نسبت به سایرین در این کشور دارند و بنابراین می‌توان آن‌ها را از شهر‌ها و مناطق خارج کرد؛ علاوه بر این، چنین خواسته‌هایی صداقت و امنیت ملت هند را نقض می‌کند، آن‌ها حقوق اساسی تضمین شده در قانون اساسی هند را نقض می‌کنند.

به گفته این وکیل، مقام‎های پلیس اغلب در حال راه رفتن با فعالان هندو در راهپیمایی‌ها دیده می‌شوند؛ گاهی اوقات، پرسنل پلیس را می‌توان دید که این تجمعات نفرت انگیز را از حاشیه مشاهده می‌کنند. به این منظور، عدم اقدام پلیس نیز ناقض دستورات دیوان عالی هند است.

به گزارش الجزیره، در آوریل ۲۰۲۳، دادگاه عالی هند به ایالت‌های این دستور داد تا بدون منتظر ماندن برای طرح شکایت، موارد مربوط به سخنان نفرت را ثبت کنند.

«ویرندار سنگوان»، معاون ناظر پلیس «هانسی»، گفت که پرونده‌ای علیه «گورجار» و دیگران به دلیل شورش و «ترویج دشمنی بین طبقات» ثبت شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: هند مسلمانان هند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *